لیزر و مکانیزم آن

نویسنده

چکیده

تابستان سال 1960 دنیا برای اولین بار شاهد پیدایش منبع نور کاملا جدیدی بود این نور که دارای قدرت و تراکم زیاد می باشد میتواند توانی چندین بیلیون برابر قدرت تشعشع در سطح خوشید را ایجاد نماید و از طرفی چون دقیقا قابل کنترل است از آن می توان حتی در جراحی چشم که عمل بسیار ظریفی است استفاده کرد .
این اشعه صرف نظر از قدرت خیلی زیاد که دارای خواص متمایزی از قبیل سوراخ کردن صفحات فولادی و آتش زدن زغال و غیره می باشد اشعه مزبور کاملا خالص و همگی دارای یک طول موج بوده و نیز Coherent میباشد یعنی اینکه با هم اختلاف فاز نداشته و همگی در یک فاز قرار دارند . دو خاصیت اخیر گرچه در ظاهر ممکن است بی اهمیت جلوه کند ولی در تکنولوژی جدید حائز اهمیت فراوانی می باشد ، نام این اشعه لیزر است و از
Light Amplifiction by Stimulated Emission of Radiation
گرفته شده است شاید صحیح نباشد که باین اشعه نور گرفته شود زیرا امروزه اشعه لیزر را می توان در نواحی مادون قرمز و ماورا بنفش نیز تولید کرد و امید هست روزی بتوان یه اشعه لیزر با طول موج x نیز دست یافت .
لیزر امروزه به طور موفقیت آمیزی در پیوند شبکیه ی جدا شده چشم و در معالجات بعضی بیماریهای بدخیم به عنوان یک چاقوی بدون خونریزی بکاررفته است .
لیزر در ارتش رهنمون سلاح ها و سفینه های فضایی بوده و برای جست و جوی موشک ها به کار بسته شده است ، هر قدر تحقیقات فضایی پیشرفت کند تکنولوژی لیزر دامنه زیادتری پیدا خواهد کرد . باید انتظار داشت به کمک لیزر بتوان در آینده نزدیک تسهیلات فوق العاده ای در مخابرات و ارتباطات بوجود آورد . بهرحال لیزر ممکن است با ایجاد انقلابی در قوانین بنیادی بشر را به تجسس و درک بسیاری از مسائل فعلی که همیشه سدی فرا راه اوبوده است قادر نمایند .