هزینة مربوط به بخش بارگیری و حمل حدود50 درصد از هزینههای تولید یک معدن روباز را به خود اختصاص میدهد. در استخراج معادن، تخصیص و گسیل کامیونها یکی از مهمترین و پیچیدهترین فرآیندهای عملیاتی است که بهینهسازی آن میتواند باعث صرفهجویی قابل توجهی شود، لذا بهرهگیری از سامانههای مدیریت حمل و نقل به منظور تأمین دو هدف بیشینهسازی تولید معدن و کنترل کیفیت سنگ ارسالی به کارخانه فرآوری مدنظر مدیران معادن قرار گرفته است. در این تحقیق یکی از مدلهای موجود در تخصیص کامیونها، برمبنای کمینهکردن تعداد کامیون مورد نیاز و با در نظر گرفتن محدودیتهای عملیاتی معادن برای استخراج میزان مشخصی از مواد معدنی و باطله توسعه داده شده است. این مدل توسط برنامهای که در محیط برنامهنویسی MATLAB تهیه شده، برای یک شیفت واقعی از معدن مس سرچشمه حل شده است. بررسی نتایج بهدست آمده حاکی از افزایش ظرفیت تولید به میزان 5/28 درصد معادل با بیش از ده هزار تن در روز نسبت به وضعیت فعلی است.