دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
-
تعبیر فیزیکی نسبیت از راه مکانیک کلاسیک
26841
FA
کاظم
حسیبی
Journal Article
1970
01
01
-
در این مقاله نشان داده می شود که حداقل برای تعبیر پدیده های فیزیکی تا انجا که نسبیت خاص نتیجه می شود ، احتیاجی به اصل ثبات C و یکسانی آن در کلیه محورهای گالیله ای نیست ، بخصوص که با قبول این اصل مجبور باشیم تغییر مجازی واحد طول و تغییر واقعی واحد زمان را پذیرفته و مبنای زمان را تابع فاصله X از محور مختصات بدانیم ، نتایجی که هیچکدام با ذوق سلیم سازگار نیست ، در صورتیکه تنها با قبول تغییر واحد سرعت نور در محیط گالیله ای ناهمگن ، که از راه قانون جمع سرعتها بدست آمده و مساوی می باشد ، کلیه واحدهای تعریف شده برای تعیین جرم و طول و زمان و دیگر واحدهای محفوظ خواهد ماند مشروط بر آنکه تنها سرعت نور در افق زمین ثبات و مساوی C قبول شده و زمان طی کلیه بازوهای نظیر بازوهای dl محیط همگن ، که مساوی dt= می باشند ، در محیط گالیه ای هم مساوی همان زمان dt اختیار شود (حفظ واحد و مبنای زمان ).
این دید نشان می دهد که نه تنها سرعت نور تابع جاذبه در هر نقطه از فضا می باشد (دید نسبیت عام ) بلکه در محیط گالیله ای هم تابع سرعت نسبی v است .
البته اگر واحد سرعت نور را که بر اساس قانون جمع سرعتها و ضریب ناهمگن حساب شده ، به جای آنکه به c نسبت دهیم به جرم m ، چنانکه اینشتین کرده است ، نسبت دهیم . باز نتایج تجربی قابل توجیه است .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
Rapport sur la realization du four a coke
گزارشی درباره ی ساخت کوره کک سوز
26842
FA
افسر
یار
ناصر
توحیدی
Journal Article
1970
01
01
Le but etait de realiser un four
pour pouvoir consommer, comme combustible,
les debris du coke metallurgique
de la siderurgie d'Isphahan.
Ainsi, deux fours ont ete construits;
l'un pour chauggage domestigue et
l'autre, permettant d'atteindre une
temperature plus elevee, pour les unites
industrielles
در این مقاله علت ساختن کوره های کک سوز به منظور احتراق خرده ککها مازاد بر نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان و نیز ویژگیهای آن گزارش شده است . در این رابطه دو کوره که یکی برای گرم کردن واحدهای مسکونی و دیگری برای تامین دمای بالا برای واحدهای صنعتی ساخته شده است به اختصار تشریح می گردد .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
Study of the Physical, Chemical and Microbial
Quality of Water of Kerman and Its Suburb
مطالعه کیفیت فیزیکی ، شیمیایی و میکروبی آب ها شهرستان کرمان
26843
FA
محمد شریعت
پناهی
Journal Article
1970
01
01
جمعیت شهرستان کرمان حدود دویست هزار نفر است و در جوب شرقی ایران ، در حاشیه کویر لوت واقع شده است . آب و هوای آن خشک و متغییر و زمین آن آهکی است . منابع آب شهرستان کرمان را آبهای سطحی موقت (سیلابها) و زیر زمینی تشکیل می دهد ، ولی آبهای زیر زمینی منبع اصلی آب مورد نیاز مردم است . شهرستان کرمان فاقد سیستم دفع فاضلاب است و فاضلابها به زمین دفع می شوند.
در تابستان و زمستان از آبهای 22 نقطه نمونه برداری شیمیائی و میکروبی شد . نتیجه آزمایشهای فیزیکی و شیمیائی نشان می دهد که اکثر آبها سنگین بوده و ترکیب شیمیائی بیشتر آنها بیکربناته و سولفاته کلسیک می باشد . آبها کربنات ندارد (PH=6-7) و نشانه های آهن ، آمونیاک و نیتریت در برخی از آنها دیده می شود . مقدار نیترات تمام آبها از بیشینه غلظت قابل قبول سازمان بهداشت جهانی کمتر است . میزان فلوئور اکثر آبها در حد قابل قبول سازمان بهداشت جهانی است ولی مقدار ید همه آبها بررسی شده کم می باشد . ترکیب و اندازه یون اکثر آبها در طول سال کمی تغییر می کند .
آب لوله کشی شهر کرمان در تابستان آلودگی میکروبی ندارد ولی در زمستان آلوده به میکروبهای غیر مدفوعی است و برخی آبها در تابستان و زمستان و برخی دیگر تنها در یکی از این دو فصل به میکروارگانیسمهای مدفوعی و غیر مدفوعی آلوده می باشد .
اکثر آبهای آلوده دارای رنگ ، بو ، مزه و کدورت هستند که ممکن است به علت نفوذ فاضلابهای شهری و صنعتی به منابع آب زیرزمینی باشد .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
An Investigation on new AI-Li Alloys
پژوهشی در زمینه آلیاژهای جدید آلومینیم – لیتیم
26844
FA
مهدی
طاهری
Journal Article
1970
01
01
The application of AI-Li alloy in
aerospace and aircrafts industries
have a promising future due to its
lower density and a comparatible mechanical
properties to the other aluminum
alloys. The major problems encountered
with parts made of Al-Li alloys,
include segregation and brittleness.
The presence of a precipitation free
zone (PFZ) and also the concentration
of some elements such as K,Na,O,S and
C at the grain boundaries, may have a
considerable effects on lowering ductility.
Similarly the appearance of a
AI3-Li precipitate, comparable to Cu3Au,
within the grain and also the effect
of cold work prior to ageing has been
investigated.
استفاده از آلیاژهای آلومینیم – لیتیم در صنایع فضایی و در هواپیماهای نظامی و تجارتی در آینده پیش بینی می شود .
وزن مخصوص آلیاژهای آلومینیم – لیتیم تا 7 درصد کمتر از آلیاژهای متداول آلومینیم است . با آنکه مقاومت مکانیکی این آلیاژ قابل مقایسه با بعضی از آلیاژهای آلومینیم مورد استفاده در صنایع می باشد ولی مسئله شکنندگی و سگرگاسیون در ساخت قطعات تهیه شده از آلیاژهای مذکور ، دو مانع اساسی برای استفاده صنعتی این آلیاژها به شمار می رود .
با توسعه زمینه استفاده از این آلیاژ ، پس از بهبود شرایط تولید و اصلاح ساختمان میکروسکپی ، می توان امید داشت که تا دهه آینده وزن هواپیماها تا 20 درصد سبکتر شود .
به نظر می رسد وجود فاز Al Li مشابه فاز Cu Au و همچنین وجود ناحیه عاری از رسوب در این آلیاژ و تمرکز عناصری نظیر پتاسیم ، سدیم و اکسیژن در مرز دانه ها تاثیر قابل توجه ی بویژگیهای متالورژیکی آلیاژ داشته باشد .
وجود یک ناحیه عاری از رسوب (pfz) در مرز دانه ها نشانگر رشد شتابدار رسوبها در داخل دانه ها می باشد . در این مقاله نتایج بدست آمده در رابطه با ویژگی های مکانیکی و ساختمانهای متالوگرافی آلیاژهای Al-Li با استفاده از نقطه نظرهای مختلفی که در این زمینه ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته است .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
Seismic Analysis of Lateral Earth Pressure
and Retaining Walls
تحلیل رانش خاک و دیوارهای حائل تحت اثر زمین لرزه
26845
FA
امیر محمد
طباطبائی
Journal Article
1970
01
01
Eart pressure problems are encountered
in retaining walls, bulkheads,
sheeting and bracing in cuts,culverts,
tunnels, and cofferdams. In many cases,
the lateral pressure is determined by
use of classical earth pressure theories,
such as Coulomb's, where the equilibrium
conditions of a failure wedge
of soil is considered.
Excessive dynamic lateral earth
pressure on retaining structures resulting
from earthquake has caused several
major damages in the past. The increase
of lateral earth pressure during earthquakes
induces sliding and/or tilting
to the retaining structures. The majority
of case histories of failures reported
in the literature until now concern
waterfront strustures such as quay walls
and bridge abutments.
In this parer the major aspects of
this problem, such as, variation of
earth pressure due earthquake motion,
point of application of the dynamic
increment, and displacements of the
wall, have been highlighted.
Based on the several theoritical
and laboratory studies it was found
that the lateral earth pressure on
retaining structures is increased
during an earthquake, and the amount
of this increment depends on the magnitude
of the ground acceleration. Furthermore,
it was found that the pressure
distribution behind a retaining
wall is not linear, as it is coridered
in static case. The point of application
of the total dynamic pressure
is higher than one third of the heiqht
of the wall from its bottom, as it is
considered in static case.
دیوارهای حائل خاک اغلب با استفاده از نظریه کولمب که در آن تعادل یک توده گسیخته شده خاک در نظر گرفته شده و توزیع رانش خاک واقع در پشت دیوار بصورت هیدرواستاتیکی فرض می گردد ، طرح می شود . بسیاری از این نوع دیوارها که اغلب دیوارهای ساحلی و پایه پلها بوده اند در اثر زمین لرزه کاملا خراب شده و یا خرابی هائی را موجب گردیده اند . در چند دهه گذشته مطالعات زیادی در زمینه طرح و محاسبات دیوارهای مقاوم در برابر زمین لرزه بعمل آمده است . در این مقاله کوشش شده که خلاصه ای از نتایج بدست آمده از این مطالعات جمع آوری و به نحوی ارائه شود که قابل استفاده برای مهندسین و طراحان این نوع دیوارها باشد . نتایج مطالعات متعدد نظری و آزمایشگاهی نشان داده است که اولا بر اثر زمین لرزه میزان فشار خاک وارد بر دیوار افزایش یابد و میزان این افزایش بستگی به شدت زمین لرزه دارد ، ثانیا" توزیع فشار خاک در ارتفاع دیوار خطی نبوده و در نتیجه نقطه اثر برایند این نیروها در فاصله یک سوم ارتفاع دیوار از کف دیوار قرار ندارند و ثالثا در اثر زمین لرزه ممکن است دیوار لغزیده و یا کج شود .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
Molecular electronics
الکترونیک مولکولی
26846
FA
غلامرضا قاضی
مقدم
Journal Article
1970
01
01
Electron components have been
steadily decreasing in size, while
molecular materials have in recent
years been found to exhibit many of
the properties used in electronics.
Such developments are giving rise to
a new field in which molecular materials
are used for electronic applications.
Molecular electronics offers
.
در سالهای اخیر ابعاد و اندازه قطعات در صنعت الکترونیک همواره رو به کاهش بوده و اکنون این قطعات از ابزارهای ذره بینی محسوب می شوند . امروزه معلوم شده است که مولکولهای تنها نیز بسیاری از ویژگی های مورد نیاز در الکترونیک را دارا هستند و رشته جدیدی به نام الکترونیک مولکولی به وجود آمده است که در آن در مواد مولکولی برای کاربردهای الکترونیکی استفاده می کنند. با این مواد مولکولی می توان ابزارهای الکترونی کنونی را کاملتر کرد ، و ساختن وسایل نوینی را توصیه کرد . همچنین در این رشته شناختن یا ساختن ترکیبات جدیدی که خواص الکتریکی جالب دارند مورد توجه است .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
-
ریاضیات مربوط به تخصیص منابع در شرایط استوکاستیک
26847
FA
کارولوس
Journal Article
1970
01
01
-
هدف از این مقاله جمع آوری روشهای ریاضی مورد کاربرد در مسئله تخصیص بهینه منابع در شرایط استوکاستیک و ارائه ی آنها در یک چهار چوب واحد است . ضمنا" برخی از نتایج جدید به دست آمده در مورد حل این مسئله نیز بررسی می شوند .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
La meilleure distance entre les stations d'une ligne de chemin de fer
بهترین فاصله بین ایستگاه ها در یک خط راه آهن
26848
FA
هاشم مهر
آذین
Journal Article
1970
01
01
Dans cet article, l'auteur tudie
la creation d'une voie ferre interurbaine,
de la banlieue ou urbaine, et
essaie de d6terminer le nombre optimal
de stations pour une longueur donnee
de la ligne; compte tenue d'une repartion
du trafic, Ie long de la ligne en
question qui est suppose etre connue.
Le critere d'optimalisation est le
temps total perdu par l'ensemble des
usagers. Apres l'etude theorique de la
question dans Ie cas Ie plus g~neral,
quelques cas simplifis ont ete examines
en relation avec les vitesses et
les temps d'arrt pratiques sur les
lignes de chemin de fer des pays industriels.
Il est evident que dans un tel probl
e, l'etude en question n'a qu'une
valeur tout a fait theorique. Dans l
pratique, beaucoup d'autres parametres
comme; la topographie de la zne a desservir,
le developpement conomique et
social existant ou a envisager, le revenu
moyen de la population concerne,
la politique adopte pour l'amenagement
du territoire, les infrastructures
de transport existantes ou concurrentes,
les frais et les contrainr.es d'exploitation
des entreprises de transport, Ie
developpement du tourisme, ete ••• doivent
etre pris en considration dans
l'etude de tels problemes.
در مقاله زیر ایجاد یک خط آهن بین شهری ، حومه و یا شهری بررسی شده وسعی شده است که با توجه به مشخصات و امکانات فنی لکوموتیوها یعنی شتاب و سرعت حداکثر ، تعداد بهینه ایستگاه ها برای یک طول مشخص خط آهن و یک توزیع ترافیک مفروض معیین گردد .
معیار تعیین فاصله بهینه فقط زمان کل مصرف شده برای تمام مسافران یعنی حاصل جمع تعداد مسافران هر ایستگاه در زمان سفر هر یک از آنها است . پس از بررسی نظری مسئله ، تعدادی مثال برای موارد متفاوت و با توجه به سرعت و زمان وقف متداول قطارها در ایستگاه ها در کشورهای صنعتی داده شده است .
لازم به تذکر است که این بررسی فقط جنبه کاملا نظری دارد و در عمل باید پارامترهای بسیار دیگری از جمله توپولوگرافی منطقه مورد عبور خط آهن ، توسعه اقتصادی موجود و پیش بینی شده در این منطقه تراکم جمعیت و پیش بینی های مربوط به افزایش آن ، درامد سرانه افراد این منطقه زیربناهای موجود یا پیش بینی شده برای سایر وسایل حمل و نقل ، مخارج و قیود مربوط به بهره برداری و نیز برنامه های آبادانی منطقه ای و جرانیها را در حل چنین مسائلی در نظر گرفت .
با این همه چنین مطالعاتی می توانند عوامل موثری برای هدایت مهندسین راه و ترابری و شهرسازی برای بررسی های همه جانبه تری در طرح و اجرای برنامه های آبادانی و توسعه منطقه ای باشند .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
-
روشهای آرایش کانه های طلا
26849
FA
حسین نعمت
الهی
Journal Article
1970
01
01
-
طلا فلز گرانبهایی است که در مقادیر مختلف در بیشتر نقاط جهان یافت شده است . با توجه به مصارف پولی و زینتی کمیابی و همچنین فساد ناپذیری طلا ، از زمانهای قدیم بشر در جست و جوی آن بوده است . بهمین دلیل قیمت طلا نسبت به سایر مواد معدنی همیشه گرانتر بوده است .
در زمینه کانه آرائی ، بمنظور جدا کردن طلا از سنگهای در بر گیرنده آن مطالعات زیادی انجام شده است . در ابتدا طلای کشف شده بصورت تکه ای یارگه ای بوده که با سنگ جوری دستی از ناخالصیهای همراه جدا می شده است . با کشف کانسارهای آبرفتی ، که طلای آن معمولا بصورت ذرات دانه ریز است ، از روشهای پر عیار کردن ثقلی برای جدا کردن طلا استفاده می شود . در مورد کانسارهائی متشکل از کنگلومراهای طلا دار ، برای دستیابی به درجه آزادی مناسب ، سنگ معدنی طی مراحل خاصی خرد می شود تا ابعاد مورد نظر بدست آید . روشی که پس از آن مورد توجه قرار گرفت ، روش ملقمه کردن توسط جیوه بود ، که در بعضی موارد جایگزین روش ثقلی گشت و در موارد دیگر بعنوان روش تکمیلی ، پس از جدا کردن ثقلی مورد استفاده قرار گرفت .
بالاخره برای جدا کرد طلا از روش هیدرومتالوژی استفاده شد که در آن طلا در محلولی از سیانور حل شده ، سپس توسط روی ته نشین میگردد .
از روشهای ثقلی ملقمه کردن و سیانوراسیون در پایان قرن نوزدهم در معادن طلای جهان استفاده می شده است .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
A Method of Computation for the
Dynamic Response of Systems
یک روش محاسبه برای پاسخ دینامیکی سیستم ها
26850
FA
منصور نیک خواه
بهرامی
Journal Article
1970
01
01
The increasing Complexity of systems
and Sophistication of digital Computers
have been instrumental in the development
of new methods of analysis in all
fields of engineering. However, the
over all effectiveness of any analysis
depends to a large degree on the numerical
procedures used for the solution
of systems equation. This means, that
the cost of an analysis and in fact,
its pratical feasiblity depend to a
Considerable degree on the Algorithms
available for teh solution of systems
equations. Because of this much research
effort has gone into optimizing
the equation solution Algorithms .What
is means to present in this paper is
the algorithm for the solution of the
simultaneous equations of the form:
MU+CU+RU=R
that arise in dynamic analysis of systems
in the field of vibration. Where
order of matrices are large, is very
effective, economical and thus from
the view point of Computers very practical.
M,C,K are mass matrix, damping matrix,
and stiffness matrix respectively ,and
R is the external load vector, and
U,U,U are displacement, velocity and
acceleration vectors respectively .The
procedure which is presentead here is
"New mark's Direct Integration Method".
This method in the cases in which the
پیچیدگی روزافزون سیستم ها و پیشرفتهای اخیر کامپیوترهای رقمی سبب توسعه روشهای تحلیلی جدید مخصوصا " روشهای عددی در تمام زمینه های مهندسی شده است . ولی موفقیت تمام این تحلیل ها تا اندازه ی زیادی بستگی به روش های عددی بکار گرفته شده برای حل سیستم معادلات همزمان دارد . به همین دلیل در سالهای اخیر تحقیقاتی در زمینه بهینه کردن روش حل سیستم معادلات انجام گرفته است .
در این مقاله ابتدا یک آلگوریتم موثر برای حل معادلات همزمان معادله
M ? +C?+KU=R
که در مسائل ارتعاشات اغلب دستگاه ها با آن برخورد می کنیم ارائه شده است که در آن K,C,M به ترتیب ماتریسهای جرمی ، میرایی ، سختی سیستم و R بردار نیروهای خارجی وارد بر دستگاه و ?,?U, به ترتیب بردارهای تغییر مکان ، سرعت و شتاب است . سپس به عنوان مثال یک برنامه کامپیوتری برای تعیین پاسخ یک سیستم سه درجه آزادی نوشته شده است .
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
-
گزارش
چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدلسازی و مشابه سازی کاربردی 4 الی 6 ژوئن 1986 (4 الی 16 خرداد 1365)
26851
FA
کاروکوکی
Journal Article
1970
01
01
-
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
47
0
1986
12
22
-
واژه نامه مهندسی مکانیک (6)
26852
FA
J.L.NAYLER
G.H.F.NAYLER
کاظم
ابهری
Journal Article
1970
01
01
-