دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-مدلسازی و شبیه سازی انواع خطاهای سیم بندی استاتور موتور
القایی قفس سنجابی14408FAکریم عباسزادهجعفر میلیمنفردحمیدواعظJournal Article19700101This paper presents a new modeling method of induction motor under stator winding short circuit conditions. Modified winding function approach has been used for the modeling of induction motor. This
model considers all the space harmonics of
an induction motor. Common stator faults such as the turn-to-turn, coil-to-coil and phase-to-phase faults have been simulated. In this paper, for verification of the simulation results a 3hp induction motor has been winded with special forms that are to be easily constructing the fault conditions. Experimental results conform well with the simulation results.در این مقاله مدلسازی موتور القایی قفس سنجابی تحت شرایط نامتقارنی سیم پیچی استاتور انجام گرفته است . این شرایط نامتقارنی بر اثر رخ دادن اتصال کوتاههایی در سیم پیچی استاتور بوجود می آیند. مدلسازی ماشین براساس روش تابع سیم پیچی اصلاح شده صورت گرفته است . به نحوی که تمام هارمونیکهای فضایی (مکانی) موجود در ماشین در مدلسازی لحاظ شده است. خطاهای مدلسازی شده در این مقاله، خطای حلقه به حلقه،خطای کلاف به کلاف و خطای فاز به فاز می باشد. در این مقاله یک موتور3hp بنحو خاصی سیم بندی شد بطوریکه انواع خطاهای استاتور قابل پیاده شدن روی موتور بود. نتایج آزمایشات عملی انجام شده بر روی این موتور صحت روش مدلسازی و شبیه سازی ونتایج بدست آمده از مدل پیشنهادی را تأیید می نماید .دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-مدولاسیون وفقی با آشکار سازی همدوس برای سیگنالهای
DS/CDMA در کانالهای مخابرات سلولی14409FAکامرانقوامیمحسنشیواJournal Article19700101Traditional fixed-rate error correction codes fail to exploit the time varying nature of the cellular communication channels. These channels are suitable most of the times, and, only occasionally, undergo deep fading. The design criterion for fixed-rate codes is base on the average or the worst channel's conditions, which for these channels does not lead to an optimum design. On the other hand, Variable rate adaptive systems, can adapt to the changing channel conditions. During good channel conditions, more information can be sent with less error protection, but when the channel conditions become worse, these systems use more powerful codes for higher error protection.
In this paper, an adaptive coding and modulation scheme is proposed for a DS/CDMA system used in cellular radio channels. This system uses coherent M-ary orthogonal modulation with RAKE receiver. Both Rayleigh fading and a combination of Rayleigh fading plus shadowing are discussed. Analytical bounds and simulations are used to evaluate the performance of the system. It is found there are significant improvement in bit error rate and the average throughput of the adaptive system. More important, it is found that adaptive coding scheme is relatively robust in shadowing environmentاز آنجا که کانالهای مخابرات سلولی دارای طبیعتی تغییرپذیر با زمان میباشند،با استفاده از کدهای متداول با نرخ بیت ثابت نمیتوان به طراحی مطلوبی برای سیستم دست یافت. این کانالها در اکثر مواقع دارای کیفیت قابل قبولی هستند ولی در لحظات کوتاهی دچار محوشوندگی شدید(با تغییرات کند و انتخاب فرکانسی) میگردند. لذا در این مقاله،برای مقابله با چنین وضعیتی از مدولاسیون وفقی با آشکارسازی همدوس برای سیگنالهای طیف گسترده DS/CDMAاستفاده شده است. در سیستم پیشنهاد شده ، برای حفظ کیفیت انتقال ، نرخ ارسال و دریافت براساس وضعیت کانال(مقدار متوسط قدرت سیگنال به مجموع قدرتهای تداخل ونویز) تعیین میشوند. برای انجام اینکار،ابتدا گیرنده براساس تخمینی که از شرایط کانال در اختیار دارد نرخ جدید را تعیین میکند و سپس این اطلاعات را در اختیار فرستنده قرار میدهد تا نرخهای ارسال و دریافت هماهنگ گردند. بدین ترتیب سیستم پارامترهای خود را بر وضعیت کانال منطبق خواهد کرد. در ادامه، روابط ریاضی برای عملکرد سیستم مذکور استخراج و با نتایج شبیه سازی مقایسه میگردند و نهایتاً نشان داده خواهد شد که با استفاده از این سیستمها علاوه بر بهبود عملکرد میتوان به راندمان انتقال بیت بالاتری دست یافت.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-ترکیب اندازه شبکه اطلاعات، روشی نوین برای ترکیب اطلاعات سنسوری14410FAرضا حسیننژادبهزادمشیریمحمدرضاالشریفJournal Article19700101A new concept named pseudo information measure is introduced. By this measure, Bayesian fusion of independent sources of information is extended to a wide range of possible formulations and some new fusion formulas are calculated. The coincidence between the performance of the proposed method of fusion with the results that are expected by human logic and output sensitivity of the fusion process are discussed. Also, we have discussed the resulting flexibility for map building applications. Map building by using the proposed fusion formulas has been implemented on Khepera robot. The resulting map were fed to "A *" path planning algorithm for comparative purposes. For the resulting routes, two factors are considered: length and a danger
measure which is an increasing function of
the least distance of the path to obstacles. The results show that by using the proposed fusion formulas, more informative maps of the environment are
obtained by which more appropriate routes are achieved. Based on the selected function, there is a trade-off between the length of the resulting routes and their safety. This flexibility lets us choose the right fusion function for different map building applications.ترکیب اطلاعات سنسوری یکی از موضوعات مطرح پژوهشی در کاربردهای مختلف از جمله رباتیک است . در این مقاله مفهومی نوین برای تعمیم روش شناخته شده بیزین برای منابع مستقل اطلاعات معرفی میگردد. بدلیل تنوع وسیعی که در تعریف این اندازه وجود دارد فرمولهای متعددی برای ترکیب مقادیر احتمال مدل شده از عدم قطعیت موجود در اطلاعات سنسوری حاصل میشود. تطابق موجود بین رفتار روش ترکیب پیشنهادی با نتایجی که ذهن بشری انتظار دارد ، ونیز خروجی فرایند ترکیب با روش پیشنهادی،مورد بحث قرار گرفته اند. فرایند شناسایی و نگاشت محیط با استفاده از ترکیب اطلاعات سنسورهای مادون قرمز روی ربات Khepera پیاده سازی عملی شده است. نگاشتهای حاصله بعنوان ورودی به الگوریتم مسیریابی A اعمال شده اند و متناظر با هر نگاشت محیط و یک زوج نقاط شروع و پایان،مسیری بهینه برای ناوبری تولید شده است. برای هر یک از مسیرهای حاصله دو مشخصه در نظر گرفته و محاسبه شده اند که عبارتند از طول مسیر و ضریب امنیت آن. نتایج نگاشت محیط و مسیریابی نشان میدهند که با استفاده از روش پیشنهادی ترکیب اطلاعات، نگاشتهای متنوع تر و مفیدتری از محیط و در نتیجه آن، مسیرهای مناسبتری برای ربات جهت پیمودن در محیط حاصل میشوند مهمتر آنکه نتایج بخوبی نشان میدهند که بسته به انتخاب تابع اندازه شبه اطلاعات،نوعی توازن بین کوتاهی و امنیت مسیرهای منتجه از نگاشت حاصله از ترکیب اندازه های مورد نظر وجود دارد که بسته به کاربرد ، میتوان یکی را به قیمت تنزل دیگری بهبود بخشید.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-طراحی یک مدولاتور سیگما- دلتا با دقت 18 بیت ، منبع تغذیه 3/3 ولت
برای کاربردهای صوت دیجیتال14411FAمحمدیاوریامیدشعاعیJournal Article19700101This paper presents a 3.3-V, 18-bit sigma-delta modulator designed for digital audio. It has been simulated in a 0.6 _Ul1 double poly, triple metal CMOS process using poly-poly capacitors in all process corners and considering :t 10 % power supply voltage variations and -40°C to 85°C temperature range. The integral gain cocfficicnts of a 2-2 cascadcd sigma-delta modulator are realized to achieve a higher overload level factor that is needed for high-resolution noise limited performance modulators. The achieved overload level factor is -0.6 dBFS. This modulator samples at 6.4 MHz with OSR of 128 and Nyquist rate of 50 KHz. Simulation results give SNDR and DR of 110 dB and 1]4 dB, respectively, including the circuit noise. The total power consumption of the modulator including that of the output buffers, voltage buffers and clock generators is 80 mW.در این مقاله طراحی و شبیه سازی یک مدولاتور سیگما-دلتا با دقت 18 بیت و منبع تغذیه 3/3 ولت برای کاربردهای صوتی مورد بحث قرار می گیرد. این مدولاتور با استفاده از تکنولوژی 0.6µm,CMOS،5ولت دیجیتال طراحی شده است . این تکنولوژی دارای دو لایه پلی و سه لایه متال است. ضرایب بهره انتگرال مدولاتورکسکید2-2 برای دست یافتن به بالاترین سطح بیش بارشدگی طراحی شده اند. سطح بیش بارشدگی آن در حدود-0.6 dBFS است. نرخ نمونه برداری مدولاتور طراحی شده 4/6 مگاهرتز و نرخ نایکوئیست خروجی آن 50کیلوهرتز است.SNDRماکزیمم و محدوده دینامیکی مدولاتور شبیه سازی شده،به ترتیب 110 دسیبل و 114 دسیبل هستند. کل توان مصرفی آن با در نظر گرفتن توان بافرهای ولتاژ و مدار تولید کننده کلاک حدود 80 میلی وات است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-ضرایب تمرکز در اتصالات چند صفحه ای TTوXX
مقاطع مستطیلی توخالی14412FAسید حسین حسینیحصاریمحمدرضابهاریJournal Article19700101To estimate the fatigue life of connections in structures which are under cyclic loads, Stress Concentration Factors (SCF) are required. Few researches exist in the literature for multiplanar connections made up of rectangular hollow sections (RI-IS). Therefore, in the absence of such reliable results, existing relevant planar
formulations are being used in fatigue life evaluations. which are mostly uneconomicaL In this paper the connection is modeled using finite element method in three dimensional fi'ame and clements: thc selected mesh density and details are verified against existing experiments in planar connections. The effect of out-ofplane braces into the SCF of XX and TT multiplanar RHS is studied using the similar model extended to contain the out of plane members, The effect of various geometrical parameters on SCF of XX & TT type connections are compared with conventional formulas and discussed via figures: the resulting stress contours are also presented for each case study.برای تعیین عمر خستگی اتصالات در سازه هایی که تحت اثر بارهای تکراری قرار دارند،نیاز به تعیین ضرایب تمرکز تنش می باشد. تاکنون تحقیقات اندکی در زمینه اتصالات چند صفحه ای مقاطع مستطیلی صورت گرفته است. بطوریکه روش متداول طراحی خستگی این اتصالات براساس بررسی صفحه ای این اتصالات و استفاده از بیشترین ضریب تمرکز بدست آمده اتصال صفحه ای معادل می باشد، لذا در این مقاله اتصال به روش اجزاء محدود و اثر عضو مهاری خارج از صفحه ای در ضرایب تمرکز تنش اتصالات چند صفحه ای TTوXX ساخته شده از مقاطع مستطیلی توخالی بررسی میشود. در ادامه تاثیر پارامترهای مختلف در ضرایب تمرکز تنش اتصالات چند صفحه ای TTوXX بحث و بررسی شده است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-مدلسازی تولید سفر با استفاده از روش شبکه های عصبی-فازی14413FAیوسفشفاهیمحمدرضافرزانهمحمد تشنهلبJournal Article19700101Trip production modeling is the process of representing the effect of various socioeconomic parameters on human trip-making behavior. Whereas making a trip appears to be related to the sociocconomic characteristics through some functional form. This paper describes the use of an advanced type of NFSs, Adaptive Network-Based Fuzzy Inference Systems (ANFIS), for modeling trip production pattern. The proposed trip production model used a lour-step hybrid learning strategy. At first. by using a lincar regression model. a suitable initial situation was developed lar the NFS and then this initial system was trained until reach ing the final model. The data used in this research were collected from 55 traffic zones (47 zones in inner regions and 8 zones in outer regions) throughout Shiraz comprehensive study in 1990. In 1990's Sh iraz comprehensive study, linear regression analysis was used to model the trip production. In that study the models were developed for four major trips: work
trips, school trips, shopping trips, and recreational trips. In order to be comparable with the previous practice, we also used this classification and made the new models for those four trip purposes. We also use the same variables that were used in conventional models for building the new models. The predictions of the conventional models were compared with those from the new proposed models. The results indicate that the new models have capability to represent the relationship between the trip demands and the independent variables more accurately than the conventional models.دستیابی به یک نتیجه دقیق و مناسب در فرایند چهارمرحله ای آنالیز سفر به روش UTMS وابسته به برآورد دقیق و قابل قبول تعداد سفرهای تولید شده در نواحی مختلف شهر است. در بررسی مرحله ایجاد سفر با توجه به وابستگی شدید میزان سفر تولید شده در یک ناحیه به اطلاعات سهل الوصولی نظیر جمعیت ، برآورد تولید سفر معمولاً با دقت خوبی انجام میگیرد. از اینروست که در صورتیکه مقادیر برآورد شده دیگر نظیر مقادیر جذب سفر با برآوردهای تولید سفر همخوانی نداشته باشد،این تولید سفر است که مورد قبول واقع شده و برآوردهای دیگر نظیر جذب سفر با توجه به این موضوع تصحیح میشوند. افزایش دقت پیش بینی به صورت کلی از دو راه امکان پذیر می گردد. اول افزایش دقت و ابعاد پایگاه داده های مورد استفاده و دوم استفاده از روشهای پیشرفته تر مدلسازی. از آنجاییکه افزایش کیفیت و کمیت اطلاعات مورد نیاز امری هزینه بر(چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی)است،لذا به نظر می رسد که بهتر آن است که به دنبال استفاده از روشهای پیشرفته تر مدلسازی باشیم. در این میان روش مدلسازی عصبی-فازی به عنوان یک گزینه مناسب برای ایجاد مدل تولید سفر در این تحقیق مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است . نکته مهم در استفاده از سیستمهای عصبی-فازی ، نحوه آموزش این سیستمها با توجه به محدودیت اطلاعات مربوط به این مساله است. روش ارایه شده در این مقاله با ترکیب مدلسازی کلاسیک مبتنی بر رگرسیون خطی و سیستمهای عصبی – فازی تا حد زیادی در انجام این امر موفق بوده است. این روش مدلسازی برای پردازش مدلهای شهر شیراز بر مبنای اطلاعات مطالعه جامع حمل و نقل سال 1369 به کار گرفته شد. مقایسه های انجام شده نشان میدهد که مدلهای ساخته شده توسط روش ارایه شده قابلیت پیاده سازی دقیقتر رابطه بین پارامترهای اصلی مدل و تعداد سفرهای تولید شده را در مقایسه با روشهای مبتنی بر آنالیز رگرسیون دارند واین در حالی است که از لحاظ اطلاعات مورد نیاز هزینه اضافی ای را تحمیل نمیکنند .دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-تحلیل سه بعدی پایداری شیروانیها به روش آنالیز حدی14414FAفرج الهعسکریاورنگفرزانهJournal Article19700101A three dimensional slope stability analysis based on the upper-bound technique of limit analysis is presented. A transitional rigid block collapse mechanism and an admissible velocity field are considered, and energy dissipation taking place along planar velocity discontinuities together with the work done by external forces are calculated. The minimum upper-bound solution is determined by optimizing the shape of the blocks. The software prepared on this basis can be used to calculate the safety factor in slope stability problems as well as the bearing capacity of shallow foundations near slopes in three dimensional situations.در این مقاله ، روشی جهت تحلیل سه بعدی پایداری شیروانی ها براساس قضیه مرز بالای روش آنالیز حدی ارائه شده است. مکانیسمی متشکل از بلوکهایی با حرکت انتقالی در نظر گرفته شده و با ایجاد یک میدان سینماتیکی قابل قبول،کار نیروهای داخلی در امتداد صفحات ناپیوستگی سرعت و همچنین کار نیروهای خارجی جهت کاربرد قضیه مرز بالا محاسبه شده است. مکانیسم متناظر با کمترین جواب مرز بالا با بهینه ساختن شکل بلوکها بدست می آید . نرم افزار تهیه شده براساس این روش میتواند جهت محاسبه ضریب ایمنی شیروانی ها و محاسبه بار حدی شالوده ها در مسائل سه بعدی مورد استفاده قرار گیرد.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-ارزیابی ضرایب بار مایل و بار نامحوری در ضرایب ظرفیت باربری خاک به کمک
مدل الاستیک-پلاستیک با معیار موهر کولمب14415FAمحمودوفائیانJournal Article19700101در این مقاله،نتایج محاسبات حاصل از اجرای یک برنامه اجزای محدود مبتنی بر مدل الاستیک-موهر کولمب به منظور تعیین ضرایب کاهش ظرفیت باربری خاک به علت بار نامحوری و بار مایل ارائه می گردد. در این مطالعه،وضعیت خاک صرفاً چسبنده(در حالت بی وزن)و خاک صرفاً اصطکاکی (خاک وزین و Y?0)بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و در هر مورد برای مقادیر انتخابی مشخصی از زاویه اصطکاک داخلی خاک،ظرفیت باربری نهایی(وضعیت تسلیم خاک)به دست آمده است ، آنگاه نسبت به مقدار حاصل از وضعیتهای بار مایل در هر مقدار معین از زاویه میل بار،با مقدار بار نهایی مربوط به بار قائم تعیین شده است و به عنوان iy یا ic نشان داده شده است. همینطور در حالتهای مختلفی از نامحوری بودن بار(e=B/12 , B/6) محاسبات مشابهی انجام گرفته و نتیجه حاصل برای بار تسلیم با مقدار متناظر با بار تسلیم شرایط بار محوری مقایسه گردیده و نسبت آن به عنوان iey و iec ارائه شده است. مقادیر حاصل از این محاسبات نشان میدهد که این مقادیر- نسبت به ارقام حاصل از تئوریها به نتایج تجربی نزدیکترند و با توجه به سهولت تغییر شرایط فیزیکی و هندسی محیط مورد بررسی و نیز امکان تغییر مشخصات خاک، میتوان به کارآیی این گونه برنامه ها برای بررسی رفتار خاکهایی که از این مدل تبعیت میکنند اطمینان نمود. همچنین نتیجه های محاسبات نشان میدهد که تغییرات بعضی از این ضرایب تابعی از زاویه اصطکاک داخلی می باشد،در حالی که تئوریهای سابق این وابستگی را نشان نمیدهند.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-بررسی توانایی سازمان دهی ادراکی در استخراج خطوط
مستقیم از تصاویر هوایی14416FAجلالامینیمحمدرضاسراجیانJournal Article19700101استخراج خطوط مستقیم اغلب به عنوان یک مسئله مهم در آنالیز تصاویر بکار می رود. این موضوع در علوم مختلف از جمله بیلنایی کامپیوتر،پردازش تصاویر،سنجش از دور و فتوگرامتری که به نحوی با آنالیز تصویر مواجه می باشند مطرح است. در فتوگرامتری،با گسترش سیستمهای فتوگرامتری رقومی از اوایل دهه 80 تاکنون ، تهیه نقشه های ارتفاعی بطور چشمگیری موفقیت آمیز بوده است. ولی به علت طبیعت بسیار پیچیده تصاویر هوایی و فضایی از زمین،عملیات استخراج اتوماتیک عوارض مسطحاتی نظیر راهها، ساختمانها و غیره جهت تهیه نقشه مسطحاتی هنوز با مشکلات زیادی مواجه است. لذا استخراج خطوط مستقسم یکی از قسمتهای مهم کار می باشد. در این مقاله براساس توانایی سازمان دهی ادراکی روشی برای استخراج قطعه خطوط مستقیم تصاویر هوایی پیشنهاد شده است. مطابق روش پیشنهاد شده،در مرحله اول تصویر اصلی با سطح خاکستری است به تصویر دو-دویی تبدیل می گردد. در مرحله دوم تصویر دو-دویی پس از عمل برچسب گذاری و کدگزاری زنجیره ای به عوارض تشکیل دهنده آن که دارای ساختار مشخص می گردنند تجزیه می گردد.براساس براساس توانایی سازمان دهی ادراکی در مرحله سوم قطعات خطوط از عوارض ساختار یافته استخراج می گردند. به علت نویز قطعه خطوط استخراج شده کوچک می باشند که در آخرین مرحله این قطعه خطوط به خطوط بزرگتر دسته بندی می شوند. روش ارائه شده روی تصاویر هوایی منطقه کیش با مقیاس 10000/1 مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-بررسی استحکام باقیمانده فشاری یک ساختار گلاس/اپوکسی تحت
ضربه های کم سرعت14417FAمحمود مهردادشکریهمسعودمظفریJournal Article19700101In this article the destructive effects of low velocity impact on the residual compressive strength of composite plates with three different size studies. Using a closed from solution and a finite element method the mechanical behavior of the composite plates under impact loading is simulated. Using an experimental program, the results of simulation are evaluated. The composite plates are subjected to impact loading and then they are tested under compression loading conditions. The results of experiments show that the size of the damaged area decreases by increasing the size of the specimen. Therefore, in the real situation that the size of the structure in greater than that of the test specimen, the magnitude of damage is supposed to be smaller. Using Hertz method the magnitude of the impact loading is calculated. The damage area of the impacted specimen is also calculated. By changing the mechanical properties of the
material in the damaged area the residual strength of the damaged specimen is simulated. The results obtained from simulation are in good agreement with experimental results.در این مقاله اثر تخریب ناشی از ضربه های کم سرعت بر کاهش فشاری نمونه هایی یا سه ابعاد متفاوت بررسی شده است. با استفاده از مدل های تحلیلی وعددی رفتار نمونه ها شبیه سازی گردید. سپس توسط یک مطالعه آزمایشی،صحت جواب های مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه های مذکور در ابتداء تحت ضربه هایی با شرایط یکسان و سپس تحت بار استاتیکی فشاری قرار گرفتند تا بتوان مقدار کاهش استحکام فشاری آنها را اندازه گیری کرد . نتایج آزمایشات نشان دهنده این مطلب است که در شرایط ضربه یکسان با افزایش ابعاد نمونه ها، سطح تخریب آنها کاهش می یابد ومتعاقباً کاهش استحکام کمتری نیز در آنها مشاهده می شود. با افزایش ابعاد نمونه ها،حد آستانه کاهش استحکام افزایش می یابد. بطوریکه با افزایش ابعاد،قطعات در مقادیر بیشتری از انرژی ضربه، نشانه هایی از شروع کاهش استحکام فشاری را از خود نشان میدهند. بنابراین در شرایط واقعی که ابعاد صفحات به مراتب بزرگتر است انتظار می رود که کاهش استحکام کمتری داشته باشیم.روش هرتز برای اندازه گیری نیروی ناشی از ضربه تعمیم داده شد و سطح تخریب ناشی از ضربه نیز توسط مدل تحلیلی محاسبه گردید. سپس بااستفاده از تغییر خواص مکانیکی در ناحیه تخریب شده ناشی از تخریب در مدل اجزاء محدود وبا اعمال بار فشاری،استحکام باقیمانده صفحه کامپوزیتی شبیه سازی گردید. نتایج بدست آمده از مدلسازی توافق خوبی را با نتایج خوبی را با نتایج آزمایشی نشان میدهد .دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-طراحی یک استراتژی کنترلی سیستم تعلیق فعال به کمک روش کنترل
ناخطی مد لغزان14418FAابوالفضلمعصومیرضاکاظمیJournal Article19700101In this paper, a control law is developed based on the sliding mode control for electrohydraulic active suspension. The law is derived from simulation of hydraulic system, which contains valve and actuator dynamics.
Controller is designed for a half vehicle model in such a way that the displacement and acceleration ,as two independent set points, to approach to zero. The input servovalve voltage is determined in such a way that, actuators apply required force to sprung mass in order to increase ride comfort. The comparison of passive and active systems for half vehicle model shows that the controller with this strategy can increase ride behaviour. Also the robustness of the controller has been investigated and the results show that the controller is worked very good even with the presence of road noise and vehicle parameters variation.در این پژوهش یک قانون کنترلی مبتنی بر روش مد لغزان برای سیستم تعلیق الکترو-هیدرولیکی توسعه داده شده است. در استخراج این قانون از مدلسازی سیستم هیدرولیکی شامل دینامیک شیر به همراه عملگر استفاده شده است. در این پژوهش برای نصف خودرو،با در نظر گرفتن سیستم هیدرولیک،کنترلر به گونه ای طراحی می شود که شتاب و تغییر مکان قائم و دورانی به سمت صفر میل نماید. لذا ولتاژ ورودی به شیر طوری تعیین می شود که با تحریک اسپول شیر موجب اعمال نیرویی از عملگر به جرم معلق شود،به گونه ای که شتاب و تغییر مکان قائم و زاویه ای جرم معلق به سمت صفر میل می نماید . مقایسه پاسخ سیستم فعال و نافعال برای نصف خودرو نشان میدهد که کنترلر با کنترل تغییر مکان وشتاب قائم و دورانی موجب افزایش راحتی سفر میشود. همچنین میزان مقاوم بودن کنترلر بررسی ونتایج نشان میدهد که در آنها نیروی اعمال شده از سیستم هیدرولیک به عنوان ورودی در نظر گرفته میشود ورودی سیستم،ولتاژ ورودی به شیر در نظر گرفته شده است. این امر ضمن منتج شده به نتایج دقیق تر زمینه کاربرد صنعتی نتایج حاصل را نیز فراهم می آورد.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-ذخیره سازی گاز طبیعی در مایعات هیدروکربنی-مطالعه حلالیت و
دانسیته انرژی در محصولات پالایشگاه تهران14419FAمحمدآبشناسمحسنعدالتافسانهصدرJournal Article19700101Storage of natural gas in liquid hydrocarbons is one procedure for automotive natural gas usage that reduces the requirements of high-pressure or cryogenic storage needed in other common techniques such as CNG and LNG. Model solutions of Methane in 52 solvents and Tehran Refinery productions were simulated using various equations of state
to determine the pressures necessary to maintain a liquid phase at ambient temperature. The calculation results show that the storage pressure can be reduced to
15 MPa, and due to the storage condition in the liquid phase, the energy density is increased up to almost 40% of the energy density of gasoline. With this technology, the low storage density of CNG and the very low storage temperature of LNG are both overcome, thus dramatically
improving the technical feasibility of large-scale commercialization of natural gas powered vehicles.ذخیره سازی گاز طبیعی در مایعات هیدروکربنی تکنیکی است جهت گسترش کاربرد گاز طبیعی در سیستمهای مصرف انرژی که نیاز به فشارهای بالا و یا دماهای بسیار پایین که در روشهای معمول ذخیره سازی نظیر CNGوLNG مشکل ساز هستند را کاهش میدهد . محلولهای متان در 52 حلال هیدروکربنی وهمچنین در نفتای سبک،نفتای سنگین،دیزل و نفت سفید پالایشگاه تهران بوسیله معادلات حالت مختلف مدل شده است. هدف محاسبات فوق تعیین حداقل فوق تعیین حداقل فشار لازم جهت باقی ماندن محلول در فاز مایع در دماهای معمولی بوده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که از نظر میزان ذخیره متان مناسبترین حلالها پروپان،نرمال بوتان،نئوپنتان،نرمال پنتان و ایزو پنتان می باشند و فشار ذخیره سازی تا حدود 15 مگاپاسکال پایین می آید و همچنین دانسیته انرژی محلولهای حاصل تا حدود 40% دانسیته انرژی بنزین افزایش می یابد در حالی که این نسبت برای CNGدر 25 مگاپاسکال 29% می باشد.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-اثر حرارت و آلاینده های(Mg++ , Ca++) روی گل پلیمری PHPA,XC
در شرایط واقعی چاه14420FAحمیدسلطانیانجمالرستمیJournal Article19700101Drilling mud is one of the important components in deep drilling of oil wells. Drilling mud consists of two phases: liquid phase (i.e. sweet water, salt water, seawater) and solid phase (such as clay
minerals). Rheological characteristics of ordinary mud change in deep wells under high pressure and temperature, therefore, the mud is unable to perform its duties specially transportation of the cuttings. Different methods are used for
modification of these properties. One of these methods incorporates use of polymers in drilling mud. The present study investigates the properties of polymeric muds under conditions present
in drilling operation in Iran with the aim of eliminating the problems and poor efficiency oftraditional muds.
In this study the effects of two kinds of polymers (PHP A and XC) on the physical and rheological behavior of liquid base mud is investigated together with the effects of two kinds of pollutants (CaSO4 and MgSO4) on the behavior and properties of polymeric mud. The results demonstrate that polymer based mud can improve
rheological and thixotropic properties of the mud, decreasing of water loss, and has no effect on PH balance. Also, the above
mentioned polymers become viscose when exposed to saturated salt water and are resistant to other ionic pollutants. They keep the initial specifications and viscosity
in high shear rates. Increasing of temperature results in increasing of shear stress for bentonite and decreasing of shear stress for XC and PHP A polymers. Also increasing the temperature (of bentonite based mud) results in increasing of yield point, viscosity and thixotropic properties, but has a reverse effect on mud containing XC and PHPA polymers.با توجه به پیشرفت علوم به ویژه تکنولوژی گل حفاری و نیز هزینه های زیادی که در آنها صرف میشود،بهینه سازی و کنترل خواص سیالیت گل های حفاری جهت افزایش راندمان گل حفاری و کاهش هزینه های مربوطه با توجه به پیشرفت علوم بویژه مواد جدید و درک بهتر فرایند حفاری و همچنین قابلیت مدل سازی فیزیکی و کامپیوتری امری ضروری می باشد. مشخصات فیزیکی وکارآیی گلهای متداول در حفر چاههای عمیق تحت دما و آلاینده های زیاد تغییر نموده و گل قادر به انجام وظایف اصلی در حمل مواد حفر شده نمی باشد، جهت تصحیح این خواص میتوان از راههای مختلفی استفاده نمود و یکی از روشهای بهبود خواص گلها استفاده از پلیمرها در گل حفاری می باشد. در این مقاله تأثیر دو نوع پلیمر PHPA,XCبر رفتار رئولوژیکی و فیزیکی گل پایه آبی و تاثیر دما بر روی گل بنتونیتی و گلهای پلیمری(تهیه شده با آبهای مختلف)وهمچنین تأثیر دو نوع آلاینده CaCO3 و MgSO4 (که اصولاً همراه با آب دریا هستند و یا از طریق سیمان کاری چاه و سازندها وارد گل می شوند) بر رفتار و خواص گل مذکور مورد مطالعه قرار می گیرد. برای ایجاد شرایط واقعی چاه و امکان اعمال فشار و دمای بالا،از دستگاه سنج دوارFann مدل C50 در آزمایشات رئولوژی استفاده شده است.
نتایج بدست آمده از آزمایشات نشان میدهد که پلیمرهای PHPA,XC در مقابل نمکهای محلول در سیستم ایجاد گرانروی کرده و در برابر انواع آلودگی ها مقاوم می باشند و در سرعت برشی بالا،مشخصات اولیه گرانروی را حفظ می نمایند. همچنین افزایش دما در گل بنتونیتی باعث افزایش تنش برشی و در گلهای پلیمری PHPA,XC باعث کاهش آن می گردد و فقط در گل پلیمری XCتهیه شده با آب نمک اشباع تغییرات گرانروی از روند مشخصی تبعیت نمی کند.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-طراحی بهینه برداشتهای مغناطیسی با توجه به اثر فاصله گیرنده نسبت
به ساختار مدفون14421FAغلامحسیننوروزیJournal Article19700101The objective of the present study is to
demonstrate how the depth of burial of under exploration structures, affect the optimum distance between sampling points. In this respect, the magnetic field of buried structures in the yard of the Geophysical Institute of Tehran University has been measured. Then, the optimum distance of data collection points for each structure has been calculated. The present study proposed a distance of 0.5 to I meter for planar structures, a distance of 2.5 m
for fault structures and finally a distance of
I meter for cylindrical structures.مطالعه حاضر بدنبال مطالعات قبلی که در ارتباط با طراحی شبکه برداشت در مطالعات معناطیسی صورت پذیرفته بود جهت نشان دادن اثر عمق دفن ساختارهای مورد تجسس در انتخاب فاصله نقاط برداشت انجام گرفته است. بدین منظور روی ساختارهای مدفون در محوطه ژئومغناطیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پس از اندازه گیری میدان مغناطیسی اثر فاصله نقاط برداشت با تکیه بر مسئله آلیازینگ مورد تحلیل قرار گرفته و برای هر ساختار فاصله بهینه نقاط اندازه گیری مشخص شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که جهت تفسیر دقیق ساختارهای مدفون از دید مطالعات مغناطیسی بایستی فاصله5/0 تا 1 متر برای ساختار ورقه ای شکل 5/2 متر برای ساختار گسلی و 1 متر برای ساختار استوانه ای مدنظر قرار گیرد.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-عملیات مغناطیس سنجی کانسار تیتانیوم- فسفات قره آغاج ارومیه14422FAغلامحسیننوروزیمهدیزمردیانJournal Article19700101Titanium-Phosphate ore deposit of
Ghareh Aghadj, NW o( Urumieh, has been developed in conjunction with maphic and ultramaphic intrusions of the region. Major rock types are wehrlite and diorite, followed by microgranodiorite, gabbro and gneiss. According to the geological and magnetometric studies three boreholes have been located. Based on data from two of these boreholes and results from samples measured for magnetic
susceptibility properties, a network of
boreholes has been designed for further exploration of the ore deposit.کانسار تیتانیوم- فسفات قره آغاج در 36 کیلومتری شمال غربی ارومیه واقع شده است. تشکیل این کانسار در ارتباط با توده های نفوذی مافیک-اولترامافیک منطقه می باشد. مهمترین سنگ های منطقه که کانی سازی در آن صورت گرفته،از نوع ورلیت و دیوریت است. علاوه بر این دو نوع تیپ سنگ،میکروگرانودیوریت،گابرو،گنیس،آمفیبولیت و... نیز در منطقه تشکیل شده است.براساس نتایج مطالعات ژئوفیزیکی(مغناطیس سنجی)واطلاعات زمین شناسی حفر سه گمانه در منطقه پیشنهاد شده است. بر پایه اطلاعات حاصل از دو گمانه حفر شده و نتایج حاصل از نمونه های برداشت شده جهت اندازه گیری خود پذیری مغناطیسی سعی شده است با تلفیقی از کلیه اطلاعات ، محل های مناسب گمانه های بعدی معرفی شوند.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102636320021122-روش های ابتکاری جدید برای مسایل تعیین اندازه انباشته پویای
تک مرحله ای چندمحصولی با محدودیت ظرفیت ، همراه با امکان انتقال
راه اندازی ها به پریودهای آتی14423FAبهروزکریمیسید محمد تقی فاطمیقمیJournal Article19700101This paper considers the problem of
dynamic multi-item single level Capacitated Lot Sizing Problem with Setup Carry-over, which is abbreviated as CLSPSc. First the formulation of CLSPSC is presented as a Mixed Integer Programming (MIP) problem. Then two new heuristics for CLSPSC, consist of
three elements of lot size determination, feasibility conditions and setup carry-over
determination are described. Based on the algorithms a computer program in C++ is prepared for the algorithms. The computational results demonstrate that the heuristic algorithms are efficient to gain
good quality solutions with high speed. The computational efficiency makes it possible to solve realistically large problem instances routinely on a personal computer.در این مقاله مساله تعیین اندازه انباشته پویای تک مرحله ای چندمحصولی با محدودیت ظرفیت همراه با امکان انتقال راه اندازی ها به پریود بعد،که بطور خلاصه از آن تحت عنوان CLSPSC نام برده می شود مورد نظر میباشد ابتدا فرموله بندی مسالهCLSPSC در قالب یک مدل برنامه ریزی مخلوط با اعداد صحیح ارائه شده و سپس الگوریتم های ابتکاری برای حل این مساله که از سه بخش اصلی تعیین اندازه انباشته،تامین شرط موجه بودن جواب و روش انتخاب محصول برای انتقال راه اندازی به پریود بعد تشکیل میشود،تشریح شده است. برای الگوریتم های ابتکاری پیشنهادی نرم افزاری با زبان برنامه نویسی C++ نوشته شده است . نتایج محاسباتی حاصل از حل مسایل نمونه کارایی چشمگیرروش را در به دست آوردن جواب های مناسب و با سرعت بالا نشان میدهد،به گونه ای که به راحتی امکان حل مسایل واقعی بزرگ توسط کامپیوترهای شخصی وجود دارد.