دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-مدلسازی و ارزیابی مهندسی مجدد در مدیریت خرید یک شرکت تولیدی14080FAسعید جعفریهرندیرضا توکلیمقدممحمدعلیآزادهJournal Article19700101This paper introduces a business process simulation (BPS) model of a purchasing process in a research-manufacturing company. Then, this model is used to introduce and evaluate several improvement and business process re-engineering (BPR) models. The users of the purchasing management verify that the goals of a BPR model are to create a process-oriented approach in order to reduce purchasing process cycle time, faster customer response time, and lower cost. The conceptual model of the business process is developed by an integrated definition for function modeling (IDEF0). The associated process times are collected by standard time study and then analyzed by a statistical analysis. In addition, the computer simulation model of the process is developed by the Visual SLAM software, in which this model is verified and validated by F-test and t-test. Two scenarios are proposed according to the BPR concepts showing more efficiency than other scenarios. The first model is compromised by using only information technology (IT) and information engineering. In the second model, the process is designed by using the Davenport's approach as process designing as well as using organizational, human resource, and IT enablers. Finally, the proposed models are analyzed using the trade-offs analysis and then the BPR model by using the enablers is chosen as the best model.در این مقاله، ابتدا مدل شبیهسازی فرایندهای کسب و کار1 (BPS) مربوط به مدیریت فرایند خرید یک شرکت تولیدی- تحقیقاتی معرفی میشود و سپس از این مدل برای معرفی و ارزیابی چند مدل بهبود و مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار2 (BPR) استفاده شده است. دست اندرکاران و صاحبان اصلی تایید کردند که هدف از یک مدل BPR در فرایند خرید، ایجاد یک رویه فرایندگرا به منظور کاهش زمان فرایند، پاسخگوئی سریعتر به مشتری و کاهش هزینه میباشد. مدل مفهومی این فرایند کسب و کار بر اساس رویه IDEF03 بنا نهاده شد و زمانهای فرایند با مطالعه زمانهای استاندارد فرایند جمعآوری و تحلیل آماری گردید. مدل شبیهسازی فرایند خرید به وسیله Visual SLAM تهیه و توسط آزمونهای t وF تصدیق و تعیین اعتبار گردید. دو پیشنهاد که بر اساس مفاهیم BPR بنا نهاده شده است نسبت به دیگر پیشنهادها اثر بخشی بیشتری را نشان میدهد. اولین مدل BPR بر اساس توسعه فرایند تنها بهوسیله مهندسی اطلاعات و بر اساس تکنولوژی اطلاعات4 (IT) فرض نهاده شده است. در مدل دوم، فرایند طبق روش داونپورت و بر اساس فعالسازهای انسانی و سازمانی و با کمک فعالساز IT توسعه داده شد. در نهایت مدلهای پیشنهادی بر اساس تحلیل سود و هزینه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مدل مهندسی مجدد بر اساس فعالسازها به عنوان بهترین مدل پیشنهادی انتخاب گردید.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-حل مسئله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجرههای زمانی نرم14081FAنیماصفائیمحمدعلیشریعتمسعودربانیرضا توکلیمقدمJournal Article19700101In the last few decades, a vehicle routing problem (VRP) is one of the significant issues in order to increase efficiency and productivity in logistic and transportation systems. In this problem, there is a set of vehicle located in one or more depots to serve a set of customers with a deterministic demand. In this paper, a new mathematical model is introduced to maximize the customer satisfaction by minimizing the fleet cost, routes cost, and tardiness penalty of violating soft time windows. Soft time windows in serving customers are considered outside of hard time windows. This model belongs to a class of NP-hard problems that cannot be optimally solved within reasonably computational time. Thus, an efficient metaheuristic method based on simulated annealing (SA) is proposed. To improve the quality of SA, 1-Opt and 2-Opt genetic operators are introduced. A number of test problems are solved by this proposed SA in order to show its efficiency. The associated computational results are compared with the results obtained by the Lingo 6 software package.کی از مباحث مهم که در چند دهه اخیر کاربرد بسیار بالایی در عمل داشته و برای افزایش کارایی و بهرهوری سیستمهای حمل و نقل مطرح شده است بحث مسئله مسیریابی وسایل نقلیه1 (VRP) است. مسئله مسیر یابی وسایل نقلیه به مجموعهای از مسایل اطلاق میگردد که در آن تعدادی خودرو متمرکز در یک یا چند قرار گاه بایستی به مجموعهای از مشتریان مراجعه نموده و خدمتی را ارایه دهند که هر یک دارای تقاضای معینی میباشند. این مسئله درصدد است تا با مدلهای ریاضی و بهینهسازی به گونهای عمل کند که مسافت طی شده، زمان کل سفر، تعداد وسایل حمل و نقل، جریمههای دیرکرد و در نهایت تابع هزینه حمل و نقل حداقل گردد و در نهایت رضایت مشتریان به حداکثر برسد. وجود محدودیتهای مختلف در اینگونه مسایل انواع مختلفی از مسایل کلاسیکی تشکیل میدهد که یکی از آنها بحث وجود پنجرههای زمانی نرم در سرویس به مشتریان میباشد. در اینگونه مسایل اجازه سرویس به مشتریان در خارج از بازه زمانی سخت نیز داده شده و برای هر واحد عدم سرویس به موقع جریمهای در نظر گرفته میشود که در نهایت در تابع هدف تعریف شده در مدل پیشنهادی به همراه مابقی اجزای تابع هدف به حداقل کردن آن میپردازیم. این گونه مسایل نیز جزء مسایلNP-hard بوده و حل آن از طریق برنامهریزی خطی و نرمافزارهای موجود مدت زمان بالایی را به خود اختصاص میدهد. لذا برای حل از روش فرا ابتکاری تلفیقی2 از آنیلینگ شبیهسازی شده3 (SA) با اپراتورهای ژنتیک4 استفاده شده است. تعدادی مسئله برای نشان دادن کارایی الگوریتم پیشنهادی حل شده است و نتایج محاسباتی با حلهای بدست آمده با نرمافزار Lingo 6 مقایسه شده است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-حل مسئله زمانبندی جریان کارگاهی در حالت زمان فرآیند غیر قطعی و موعد تحویل14082FAمحمدصفاریفریبرزجولایجعفررزمیرضا توکلیمقدمJournal Article19700101In this paper, a stochastic and uncertain flow shop scheduling problem is considered. Processing times are not known exactly, so they are estimated as intervals. Thus, the processing time of job i on machine j is a fuzzy set that is the possibility distribution of the processing time. Due date is a random variable defined for makespan. In certain models, there are two major criteria; makespan and lateness. In stochastic models, they are expected value of makespan and lateness probability. The main problem in stochastic flow shops is to estimate the criteria that exactly defined. In this study, we will consider the probability of lateness fuzzy event. We demonstrate a mathematical method for evaluating the criteria. Finally, a near-optimal solution as a sequence will be obtained by a heuristic method.در این مقاله مدل زمانبندی جریان کارگاهی با m ماشین و n کار در حالت احتمالی و غیر قطعی مورد بررسی قرار میگیرد. زمانهای فرآیند غیر قطعی هستند. بنابراین زمان فرآیند هر کار روی هر ماشین یک مجموعه فازی است که نشان دهنده توزیع امکان زمان آن فرآیند است. و موعد تحویل برای زمان اتمام کل کارها متغیری تصادفی است. در اغلب مدلهای زمانبندی جریان کارگاهی قطعی هدف یافتن توالی است که زمان تکمیل آخرین کار روی آخرین ماشین یعنی طول برنامه زمانبندی را کمینه کند. معیار دیگر دیرکرد و یا جریمه دیرکرد است. در مدلهای احتمالی دو معیار متناظر عبارتند از میانگین یا مقدار مورد انتظار برای طول برنامه زمانبندی و احتمال دیرکرد و یا امید ریاضی جریمه دیرکرد در این مدلها برآورد معیار یک چالش جدی است. در این مقاله روشی ریاضی برای برآورد معیار احتمال واقعه فازی دیرکرد در مدل غیر قطعی و احتمالی، به کمک منطق فازی و تئوری امکان ارایه شده است. سپس با روشی ابتکاری جواب نزدیک بهینه بدست میآید.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-مدل کنترل موجودی مرور دایم برای اقلام فاسد شدنی در حالت بدون کمبود14083FAمحبوبههنرورمسعودربانیفریبرزجولایJournal Article19700101In this paper, a probabilistic continuous review inventory model is developed for deteriorating items. The model is developed under conditions of stochastic demands and no shortages in which both lead time and order quantity are treated as decision variables. We concentrate on lead time as a deterministic variable which is made endogenous through an “expediting factor” , the constant of proportionality between the reduced lead time and ordinary time. For models, we determine the expected cost per unit time then numerical examples are given. Additionally sensitivity analyses are conducted with respect to the various cost parameter ranges and remarks are made for further researches.در این مقاله یک مدل کنترل موجودی با سیاست مرور دایم، برای اقلام فاسدپذیر در شرایطی که تقاضا احتمالی است و کمبود مجاز نمی باشد ارایه شده است. همچنین مدت زمان تحویل قطعی فرض شده است، ولیکن با پرداخت هزینه ای متناظر با طول مدت زمان دلخواه قابل کاهش است. ابتدا مدل ریاضی مساله توسعه داده شده و سپس با کمک یک مثال عددی اعتبارسنجی و آنالیز حساسیت در مورد آن صورت پذیرفته است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-زمانبندی ماشینهای موازی برای کارهای قابل تقسیم با درنظرگرفتن زمان14084FAفرشیدآزادیانرضا توکلیمقدمفریبرزجولایJournal Article19700101This paper considers the problem of scheduling parallel machines for split jobs to minimize the total tardiness. Accepting a new job, each machine needs to be set up and the setup times depend on the sequence of jobs. To solve the above problem, a new approach is suggested and a number of theorems are provided and proved regarding resource planning and job sequencing for the given problem in hand. Then, the proposed algorithm is verified and evaluated with a number of test problems. The associated results are analyzed and compared with the results obtained by the Lingo software.در این مقاله به مساله زمانبندی کارهای قابل تقسیم بر روی ماشینهای موازی یکسان با هدف کمینهسازی دیرکرد کل پرداخته میشود. در این مساله هر یک از ماشینها برای قبول کار جدید نیاز به راهاندازی دارد که زمان آن وابسته به توالی کارهاست. در اینجا با بررسی روشهای مختلف و ارائه و اثبات قضایایی در خصوص نحوه تقسیم کار و زمانبندی آنها، یک الگوریتم ابتکاری معرفی میشود و سپس کارآیی آن با نتایج مدل ریاضی مساله برای چندین مساله نمونه با استفاده از دادههای تصادفی مقایسه می گردد.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-تعیین مقدار بهینه تولید با دوباره کاری اقلام خراب و هزینه14085FAرسولحجیعلیرضاحجیJournal Article19700101In this paper, we consider the effect of rework of defective items on the economic batch quantity (EBQ). In the classical EBQ model, it is assumed that the products produced during each cycle are all non-defective. However in practice, there are many situations in which a certain amount of defective products are produced during each cycle. In this paper, we assume that in each production cycle when the normal production ends the rework of defective items starts immediately after a non-zero set up time for the rework process. In deriving the mathematical model, other than the costs considered in the classical EBQ, we consider the inspection cost, rework and holding costs of defective items, set up cost for rework, and the cost of waiting time of defective items for rework. Then, we obtain the optimal batch quantity which minimizes the sum of the above costs.این مقاله تاثیر دوبارهکاری اقلام خراب در مقدار اقتصادی تولید (EBQ) را که در آن کمبود اقلام مجاز نیست درنظر میگیرد. در مدل کلاسیک EBQ فرض براین است که کل اقلام تولیدی بصورت سالم در هر دور تولید میشوند. ولی، در عمل بعلت فرسودگی یا عوامل دیگر اقلام خراب نیز در فرایند تولید ایجاد میشوند. در این تحقیق فرض شده است که در هر دور تولید، بعد از اتمام فرایند عادی تولید بلافاصله فرایند دوبارهکاری اقلام خراب پس از یک زمان آماده سازی غیر صفر شروع میشود. در ایجاد مدل ریاضی در این مقاله علاوهبر هزینههایی که در مدل کلاسیک EBQ وجود دارد، هزینههای بازرسی، هزینههای دوبارهکاری و نگهداری موجودی هر قلم خراب، هزینه آماده سازی برای هر بار دوبارهکاری اقلام خراب، و هزینه زمان انتظار اقلام خراب برای دوبارهکاری در نظر گرفته شده است و مقدار بهینه دسته تولید که مجموع هزینههای فوق را کمینه میکند بدست آمده است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-روشی جدید برای تخمین میانگین و واریانس زمان فعالیت در شبکه پرت14086FAمسعودربانیرضا توکلیمقدمسعید داودآبادیفراهانیJournal Article19700101A project evaluation and review technique (PERT) is a method for estimating the project completion time. It holds some assumptions in the level of activity and in the level of network of activities. PERT calculates the mean and variance of each activity time based on activity level assumptions and calculates the project completion time according to the computed mean and variance of each activity. This paper presents a new method for estimating the mean and variance of activity time based on two parameters estimated by the expert's knowledge and has no further assumptions about parameters of the Beta distribution. The proposed method is compared with the existing ones based on statistical comparison (i.e., paired t-test & variance analysis). The absolute average error of the new method with a wrong acceptance error is equal to (first kind of error) 1% which is less than the absolute average error of all existing ones in the subjective PERT approximation.پرت روشی برای تخمین زمان مورد نیاز تکمیل یک پروژه است. میانگین و واریانس زمان ختم هر فعالیت بر اساس مفروضات در سطح فعالیت محاسبه میگردد و زمان ختم پروژه با میانگین و واریانس محاسبه شده کلیه فعالیتها و بر اساس مفروضات در سطح شبکه محاسبه میگردد. این مقاله روشی برای تخمین میانگین و واریانس زمان ختم فعالیت معرفی مینماید که هیچ فرضی در مورد پارامترهای توزیع قائل نمیشود و با دریافت دو پارامتر از خبره انجام کار تخمینی را برای میانگین و واریانس زمان تکمیل فعالیت ارائه میکند. با استفاده از آزمون فرض t دو نمونهای و آزمون آنالیز واریانس روش جدید با روشهای موجود مقایسه گردیده است. با خطای پذیرش غلط1% (خطای نوع اول)، میانگین خطای مطلق روش جدید از میانگین خطای مطلق کلیه روشهایی که از پارامترهای موضوعی استفاده میکنند، کمتر است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-ارائه مدل علّی و معلولی با تمرکز بر محور مشتریگرایی در چارچوب مدل EFQM14087FAامیرشکاریکامرانرضائیJournal Article19700101خودارزیابی سازمانی برای شناسائی بهبود وضعیت رقابتی سازمان به منظور همراهی با محیط پویا و فضای رقابتی بازار، به کار می رود و استفاده از مدل تعالی کیفیت اروپا (EFQM) به عنوان چارچوبی برای خودارزیابی سازمانی گسترش یافته است. امروزه یکی از اهداف هر واحد سازمانی برای بقا و رقابت در دهکده جهانی افزایش رضایت مشتری است لذا این مساله روی تمامی پردازش های سازمانی اثرگذار می باشد. هدف از این مقاله آنالیز ساختار علّی و معلولی برای معیار رضایت مشتری در مدل تعالی EFQM بر مبنای ملاحظات تئوریک ناشی از زیر معیارهای مدل و ناشی از سه مدل مشهور رضایت مشتری در سطح جهان می باشد. با بررسی سه مدل مشهور رضایت مشتری (مدل های مزبور شامل شاخص رضایت مشتری اروپا (ECSI)، مدل شاخص رضایت مشتری آمریکا (ACSI) و مدل رضایت مشتری کریستنسن و مارتنسن می باشد.) ملاحظه می گردد هر سه مدل فوق الذکر رضایت مشتری مدل علّی معلولی مشابهی را برای معیار نتایج مشتری مدل تعالی کیفیت اروپا ارائه می کنند و پیرامون این موضوع هر سه مدل مزبور همگرایی دارند. با توجه به مدل های فوق الذکر معیارفرآیندها (معیار 5)، معیار نتایج جامعه (معیار8)، معیار نتایج پرسنل (معیار 7) و معیار مشارکت ها و منابع (معیار4) بر معیار رضایت مشتری (معیار6) موثر بوده و معیار رضایت مشتری بر معیار نتایج کلیدی عملکرد (معیار 9) موثر می باشد.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-روش ابتکاری ساخت و بهبود تور مسئله فروشنده دورهگرد نامتقارن14088FAعلیرضاامیریمحمدسعیدصباغJournal Article19700101This paper presents a heuristic method to find out a good tour for the asymmetric traveling salesman problem. At first, the proposed approach uses the normalized cost matrix to construct a tour by choosing the cities in such a way that it avoids having to go to very high cost (distance or time) cities later on. In order to improve further the size of this tour, it uses a developed tour improvement method. To evaluate its performance, the cost normalization algorithm for the solution of the linear assignment problem as well as the proposed method have been coded in C++ and many problems with up to 500 cities have been tested. The solved problems include a number of asymmetric random problems and all the benchmark asymmetric traveling salesman problems. The results indicate that the method returns a very good tour on all tested problems.در این مقاله، یک روش ابتکاری برای یافتن یک تور خوب مسئله فروشنده دورهگرد نامتقارن ارائهشده است. در این روش، ابتدا با استفاده از ماتریس نرمالسازی شده، سعی میشود توری ساخته شود که شهرهای تور بهگونهای انتخاب شوند تا درمراحل بعدی، از رفتن به شهرهای پرهزینه (مسافت یا زمان طولانی) پرهیز شود. سپس اندازه تور مذکور بهکمک روش ابداعی، بهبود دادهشده است. برای انجام این پژوهش، برنامه رایانهای روش نرمالسازی ماتریس هزینه تخصیص خطی و روش پیشنهادی به زبان C++ نوشته شده و مسائل زیادی تا 500 شهر حل شده است. مسائل حل شده عبارتند از تعدادی مسائل تصادفی از نوع نامتقارن و تمامی مسائل محک فروشنده دورهگرد نامتقارن. نتایج بدستآمده حاکی از آن است که این روش، برای تمام مسائل آزمونشده، تور خیلی خوبی بدستمیدهد.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-طراحی یک مدل تلفیقی برای انتخاب تامینکننده و تخصیص سفارشات14089FAسیدمحمدتقی فاطمیقمیسیدحسن قدسیپورفرهادفائزJournal Article19700101Supplier Selection is one of the prime functions of companies’ logistic management. Due to the importance of selecting appropriate vendors in companies’ performance, this area has been under consideration and many conceptual and analytical models have been developed for solving this problem. In this paper, the proposed model is an integrated model based on a supplier selection process in a real-world situation. Firstly, using Case-Based Reasoning (CBR) approach, which is a method for solving problems by making the use of previous similar situations, a short list of suppliers which passes the basic requirements of buyer is prepared. Secondly, based on detailed information inquired from the pre-selected suppliers, a Multi Objective Mathematical Programming (MOMP) model is established to assess the candidate suppliers. The output identifies the final list of selected suppliers and the quantity of orders allocated among them. Finally, it is shown how an integrated model based on the CBR and a Mathematical Programming model can be used for identifying and evaluating of suppliers and allocating orders among the selected ones.انتخاب تامینکنندگان و تخصیص سفارشات همواره به عنوان یکی از مهمترین وظایف مدیریت پشتیبانی شرکتها مطرح بوده است. نظر به تاثیر فراوان انتخاب فروشندگان مناسب در عملکرد شرکتها، این موضوع مورد توجه محافل علمی قرار گرفته و تا کنون مدلهای مفهومی و تحلیلی متعددی برای آن پیشنهاد و بکار گرفته شده است. مدل ارائه شده در این نوشتار که بر اساس فرآیند عملی انتخاب تامینکنندگان در محیطهای واقعی شکل گرفته، ابتدا بکمک روش استدلال موردگرا یا Case-Based Reasoning (CBR) که بر مبنای استفاده از تجربیات مشابه گذشته برای حل مسائل مشابه جدید استوار است، به شناسائی و تهیه لیست مختصری از تامینکنندگان واجد شرایط و معیارهای عمومی مد نظر خریدار از میان تامینکنندگان بالقوه پرداخته میشود. آنگاه اطلاعات دقیقتری از شرایط فروش تامینکنندگان منتخب اولیه استعلام و بکمک یک مدل برنامهریزی ریاضی چند هدفه مورد ارزیابی نهائی قرار میگیرند. نتیجة حاصله فهرست نهائی تامینکنندگان منتخب و میزان خرید از هر کدام را مشخص مینماید. در این تحقیق، بطور مشخص نحوة ایجاد یک مدل تلفیقی مبتنی بر CBR و برنامهریزی ریاضی برای شناسائی و ارزیابی تامین کنندگان و تخصیص سفارشات توضیح داده شده و قابلیت آن در محیطهای واقعی تشریح شده است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-ارائه یک مدل تصمیمیار برای انتخاب فروشنده با استفاده از روش استدلال14090FAمهدیغضنفریسیدحسن قدسیپورفرهادفائزJournal Article19700101This paper focuses on Case-Based Reasoning (CBR) approach, which is a method for solving problems by making the use of previous similar situations, and it has been recommended for the Vendor Selection Problem (VSP) recently. In this study, a fuzzy set theory is used to incorporate the vague nature of some vendor selection criteria. In the suggested model, a linear membership function of a fuzzy type is employed to quantify the vagueness in decision parameters. Furthermore, for increasing the accuracy of retrieving a suitable vendor from among available alternatives in the case-base, Fuzzy TOPSIS has been proposed for final evaluation of retrieved vendors.مقاله حاضر کاربرد روش "استدلال مبتنی بر مورد" یا Case-Based Reasoning (CBR) را برای حل مسالة انتخاب فروشنده مورد توجه قرار میدهد که بر مبنای استفاده از تجربیات گذشته برای حل مسائل مشابه جدید استوار است و اخیراً نیز برای انتخاب فروشندگان بکار گرفته شده است. در این تحقیق به بمنظور پوشش دادن مشخصههائی که عملکرد آنها در انتخاب فروشندگان بصورت غیردقیق ارزیابی میشوند، از قابلیتهای منطق فازی بهرهبرداری شده و پارامترهای نادقیق بکمک اعداد فازی با توابع عضویت خطی مشخص شدهاند. علاوه بر آن بمنظور بالا بردن دقت و کارائی فرآیند بازیابی فروشندة مناسب از میان گزینههای موجود در بانک اطلاعاتی فروشندگان، روش TOPSIS فازی برای ارزیابی و اولویتبندی نهائی فروشندگان پیشنهاد و بکار گرفته شده است.دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102640420061023-تعیین سیاست سفارش اقتصادی اقلام فاسدشدنی با تورم وابسته به زمان14091FAسیدمحمدتقی فاطمیقمیمیرمهدیسیداصفهانیابوالفضلمیرزازادهJournal Article19700101In this paper, inflation rates (internal and external) are time-dependent and demand rate is inflation-dependent. Deteriorating items are considered and shortages are allowed. The inventory level is described by differential equations over time horizon and the present value method is used. A numerical example is given to explain the results. Six particular cases, which follow the main problem, are discussed and the results are compared with the main model by using numerical examples.در این تحقیق نرخهای تورم تابعی از زمان فرض میشوند. نرخ تقاضا نیز وابسته به نرخهای تورم است. کالا فاسدشدنی بوده و کمبود مجاز است. سطح موجودی در طول افق زمانی با استفاده از معادلات دیفرانسیل مورد ارزیابی قرار گرفته و بر مبنای روش ارزش فعلی مسأله مدلسازی میشود. از مثال عددی جهت تشریح نتایج به دست آمده استفاده شده است. شش حالت ویژه که از مدل اصلی نتیجه گیری میشود مورد بحث قرار گرفته و با استفاده از مثال عددی نتایج با مدل اصلی مورد مقایسه قرار می گیرند.