دانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-تعیین توپوگرافی سطح آب در خلیج فارس و دریای عمان از طریق تلفیق مشاهدات GPS و اطلاعات تایدگیج ها10136FAعلیرضا آزمودهاردلانمهدی مسیبزادهJournal Article19700101Traditionally the height datum's of the countries has been derived from tide gauge observations. Nowadays due to scientific and technological developments reconsideration of the definition of height datum has become a must! Especially the removal of the country boarders (Unification of the Europe) and the inter-countries activities require unification of height datum's. In this paper we are aiming at a new method for unification and of height datums and sea surface topography (SST) computations. Our computation is based on (i) Tide gauge observations, (ii) Precise GPS observations at the tide gauge station, (iii) high degree/order spherical/ellipsoidal harmonic expansion. These observations are used according to following methodology:
(i) From tide gauge observations Mean Sea Level (MSL) is determined.
(ii) Using precise GPS observations and spherical/ellipsoidal harmonic potential at the level of MSL is computed.
(iii) The difference of the potential of MSL and geoids' potential value W0 is computed.
(iv) The computed potential difference is converted into height unit via nonlinear ellipsoidal/spherical Burns formula.
(v) The computed height difference in step (iv) is Sea Surface Topography (SST) at the tide gauge stations.
(vi) Knowing the SST at the reference tide gauge stations of various country, unification of height datum's can be performed.
As the case study SST at 4 tide gauge stations at main harbors of Iran along Persian Gulf and Oman Sea are computed. The theoretical details of the method and results the case study are presented.سطح مبنای ارتفاعی بصورت سنتی درکشور های مختلف جهان بر پایه مشاهدات تاید گیج بنا نهاد شده است . امروزه با پیشرفت در علم و تکنولوژی و به تبع آن افزایش دقت ، مبنای ارتفاعینیازمند بازنگری است . چرا که با از بین رفتن مرزها( بعنوان مثالایجاد اروپای مشترک ) و افزایش پروژه های همکاری بین دول ( انتقال خطوط نفت و گاز ) نیاز به مرتبط سازی شبکه های ارتفاعی کشور های مجاور دارد . بنابر این بحث سطوح مبنای ارتفاعی از مباحث داغ امروزه به شمار امده و تلاش های در جهت یافتن سطوح آبهای آزاد و ژئوئید می باشد . در حالت تئوریک سطح مبنای ارتفاعات مطلق ، ژئوئید می باشد امادر عمل از سطح متوسط آبهای آزاد بعنوان سطح مبنای ارتفاعات مطلق استفاده میشود .
به جدایی بین این دو سطح ، توپوگرافی سطح دریا (sst) گفته می شود . در گذشته بوسیله بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی ارتفاع سطح آب ، این اختلاف محاسبه می گردید . این مقاله روشی نوین رابرای محاسبه توپوگرافی سطح دریا ارائه می دهد . این روش بر پایه مشاهدات تاید گیج ، مختصات gps در ایستگاه هایتاید گیج و بسط پتانسیل به هارمونیک هایکروی تا درجه و مرتبه 360 استوار می باشد . این روش توسط آقای دکتراردلان و دیگران نیز مورد استفاده قرار گرفته است . در این روش جدایی بین سطح متوسط آب و ژئوئید درمقیاس پتانسیل محاسبه شده و سپس با استفاده از رابطهمیان پتانسیل و ارتفاع ، به مقدار sst می رسیم . بعنوان بررسی عملی روش ابداعی ، اطلاعات تاید گیج در چهار ایستگاه تاید گیج واقعی درخلیج فارس و دریای عمان مورد بررسی و میزان sst در این ایستگاه هاتعیین گردیده است . دقت نهایی sst در این چهار بندر حدود
3/5 سانتیمتر بدست آمده است .https://jfe.ut.ac.ir/article_10136_60b0165f643ef5ec7d0c48f1dfa49ac9.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-بررسی اثرات متقابل غلظت مواد معلق در آب و نوع پوشش خاک بر میزان نفوذ پذیری حوضچه های نفوذ ( در طرح های تغذیه مصنوعی )10137FAمسعودتابشروزبهجواهریJournal Article19700101Clogging is one of the main disadvantages of artificial recharge projects. This situation is occurred because of high density of suspended solids in flooded water used in these projects. This paper investigates the effects of different soil mattes on infiltration rate of recharge basins. In a test site near the river Kan (north west of Tehran) 12 pools were built and variations of permeability rate for three different soil mattes (composite, gravel inverse filter and cotton wastages) with three different suspended solid densities were investigated. In the first step, it was observed that soil with gravel inverse filter had higher infiltration rate. Also, both gravel inverse filter and cotton wastages mattes showed higher permeability rate after sedimentation. In the last step, after removing 5 cm of the soil top layer, a higher infiltration rate was observed for compost mat, in comparison with the other two covers. As expected, the higher the density of suspended solids, the permeability rate was lesser.تغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی یکی از روش های جبران اب های مصرف شده از سفره ها و یا پالایش آب های سطحی توسط بهترین فیلتر طبیعی یعنی خاک می باشد . یکی از مشکلات طرح های تغذیه مصنوعی پدیده کورشدگی است که بر اثر مواد معلق موجود در آب و متناسب با خصوصیات خاک حوضچه ها رخ می دهد . این مقاله حاوی نتایج یک طرح تحقیقاتی است که به بررسی اثار متقابل غلظت مواد معلق در آب ، جنس پوشش سطح خاک حوضچه و عمق لایروبی بعد از رسوبگذاری در میزان نفوذپذیری حوضچه های تغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی می پردازد . در این تحقیق چهار غلظت مختلف مواد معلق در آب و سه نوع متفاوت پوشش خاک در حالات مختلف در 16 حوضچه در آبرفت های اطراف رودخانه کن در شمال غرب تهران مورد آزمایش نفوذ قرار گرفتند . بر طبق تنایج بدست آمده ، فیلترشن دانه بندی شده در مرحله آبگیری حوضچه ها افت نفوذ کمتری نسبت به سایر گزینه ها داشته است. ازمایش نفوذ بر روی لایه رسوبی پس از رسوبگذاری نشان داد که استفاده ازفیلتر شن دانه بندی شده و ضایعات پنبه باعث نفوذ بیشتری خواهد شد . همچنین پوشش کمپوست ( کود آلی بازیافتی ) بهترین نتیجه را در احیاء نفوذ پذیری خاک پس از لایروبی داشته است .https://jfe.ut.ac.ir/article_10137_9622e1314692f9a55bfb20e97593e90b.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-بهینه سازی شبکه های آبرسانی شهری با درنظر گرفتن قید قابلیت اطمینان و رابطه دبی – فشار در گره ها10138FAمسعودتابشآرش کریمزادهJournal Article19700101This paper presents a new approach for reliability-based optimization of water distribution networks. The approach includes three sub-models (a steady state simulation model, a reliability model and an optimization model). In this method, nodal and system reliabilities in critical conditions (such as excessive of demands, shortfall in minimum desirable nodal pressures, pipes failure, etc.), are considered as a constraint. Reliability is defined as the ratio of the available outflow to the total demand considering probability of any mechanical and hydraulic failures. The innovation of the algorithm is in the use of a pure head driven simulation model to simulate pressure deficient conditions, properly. This model relates the available outflows to the available nodal pressures, which produces available nodal outflows efficiently. These values are the best input for the reliability model. The optimization model uses external penalty and gradient functions to obtain the least-cost configuration of the network. Finally by presenting two test networks, the efficiency of the method is illustrated.مقاله حاضر روشی از جهت بهینه سازی شبکه های ابرسانی ارائه می دهد که علاوه بر قیود رایج در بهینه سازی شبکه ها قابلیت اطمینان گره ها و شبکه در شرایط بحرانی مثل شکست لوله ها و افزایش تقاضا در گره ها و .... را نیز بعنوان یک قید مد نظر قرار میدهد . با توجه به نوپا بودن مفهوم قابلیت اطمینان در شبکه های آبرسانی از آخرین تعریف پذیرفته شده جهانی یعنی نسبت جریان قابل دسترس خروجی به کل تقاضا استفاده گردیده است . دراین تعریف طبیعت احتمالی شکست لوله ها نیز در نظر گرفته می شود . همچنین برای محاسبه میزان دقیق قابلیت اطمینان از روش تحلیل شبکه مبتنی بر فشار استفاده گردیده است . در این روش دبی خروجی در گره ها وابسته به مقدار فشار در آن گره بوده و نسبت به روش رایج تحلیل شبکه مبتنی بر ثابت بودن تقاضا در کل سیستم ، نتایج بسیار واقعی تری را حاصل می نماید . برای بهینه سازی نیز از روش های توابع جریمه خارجی ، گرادیان و درونیابی درجه دوم استفاده گردیده است . در پایان با ذکر دو مثال نمونه دقت و صحت نتایج حاصل از این روش بخصوص در شرایط بحرانی ارائه می گردد . بر طبق این نتایج متناسب با افزایش فاکتور قابلیت اطمینان ، قیمت شبکه نیز افزایش می یابد .https://jfe.ut.ac.ir/article_10138_6f6df01263f6022e1d5bf09ea1a91ee0.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-پهنه بندی سرعت موج برشی ابرفت های گستره تهران10139FAمحمد کاظمجعفریآرشرزمخواهمحمد کشاورزبخشایشJournal Article19700101Preparation of Iso-Velocity and Iso- Depth maps for different shear wave velocities in Tehran’s alluvium is the main subject of this paper. In this regard, data obtained through geoseismic and geotechnical investigations was used, The collected geotechnical data of about 1000 boreholes including results of 26 new drilled boreholes are considered and combined with the results of 95 refraction surveys and 9 down hole surveys in the studied area. Furthermore the combination of geoseismic surveys, collected geotechnical data and in-situ measurements in drilled boreholes are used to propose a new classification of Tehran’s soils based on shear wave velocity and N(SPT). A comparison also is made between results of Standard Penetration Test (SPT) in drilled boreholes and shear wave velocities obtained from geoseismic surveys. The new correlations established between N (SPT) and shear wave velocity for different types of fine-grained soils in south of Tehran are proposed.https://jfe.ut.ac.ir/article_10139_c85c96c3a5d0ca61fb3c9e4d099cbbab.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-مدل ریاضی پیش بینی فرسایش کناری در پیچانرود ها10140FAمهدیحبیبینصراللهجواهریJournal Article19700101در این تحقیق با استفاده از روش حجم های محدود یک مدل ریاضی دو بعدی برای پیش بینی تغییرات مورفولوژی رودخانه توسعه داده شده است . نرم افزار تهیه شده را می توان برای محاسبه فرسایش کناری و رسوبگذاری در حلقه های پیچانرود ، مورد استفاده قرار داد .
در مدل تهیه شده ابتدا با حل معادلات انرژی ، انتشار سرعت و مونتم ، پارامتر های جریان نظیر توزیع سرعت های اصلی جریان ، سرعت های ثانویه ، توزیع تنش های اصلی ، توزیع تنش های ثانویه و تنش برشی بحرانی محاسبه می گردد . سپس با محاسبه سرعت بحرانی و مقایسه آن با سرعت طولی جریان ، میزان انتقال رسوب در جهت طولی ، در هر ریز مقطع محاسبه می شود . با مقایسه نسبت تنش های برشی بستر محاسبه شده در دو جهت اصلی و محاسبه تبادل رسوب بین زیر مقطع ها بر اساس معادله پیوستگی ، میزان رسوبات منتقل شده در جهت عرضی ( یا فرسایش ) تعیین می گردد . به این ترتیب پارامتر فرسایش پذیری در هر مقطع محاسبه و با استفاده از مدل موج پریودیک تغییر شکل اینده پلان پیش بینی می شود .https://jfe.ut.ac.ir/article_10140_28d9fb42b5b0acf0588d1ab1fbfaeb5d.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-تحلیل سه بعدی گسترش ترک در سد بتنی پشت بند دار لتیان با استفاده از روش ترک پخشی10141FAمحمدرحیمیانآذینامینیJournal Article19700101The construction of Latiyan Buttress Dam was finished in 1968. The result of dam instrumentation indicated that till July of 1970 the dam was in a suitable situation. However at that time vertical cracks were observed on the walls of buttress 10/11, for the first time. These cracks were located on both sides of the gate control room, which extend from the crest level down to the floor of control room. The rehabilitation operations were done by injection of epoxy into the crack openings in winter 1970, but it did not work properly and the cracks opened again in summer 1971. Measurement of opening and closing of cracks shows a cyclic loop behavior affected by seasonal variations in temperature. The latter seems to be the major cause of cracking. In this study finite element analysis of crack propagation has been done by use of Nonlinear Fracture Mechanics concepts and Smeared Crack Method. In this method it’s suggested that the crack will be replaced by a continuum with changeable physical properties. If the failure criterion is met, cracking takes place in the direction normal to the maximum principal stress. After cracking, the stiffness of concrete normal to the crack plane is reduced and concrete model becomes orthotropic. Therefore by propagation of crack in the structure the finite element mesh will not change while the material behavior relation changes. At first we find the distribution of temperature in the dam body by Heat Transfer Analysis for both summer and winter. Then by applying different static load combinations, the load combination that produce the crack is found. The result of static analysis demonstrates that applying the following load combination would cause high tensile stresses in the cracked region: Dam Weight + Hydrostatic Pressure + Summer Temperature Load + Lateral Pressure of Adjacent Blocks
By analyzing of the model under cyclic temperature loads it is concluded that after a while the results should become steady and increasing the loading cycles does not make major differences in the results. We can conclude that by applying static loads the crack pattern won’t propagate and the dam won’t get in danger. It means that to keep services of this dam it is not necessary to do rehabilitation operations to resist static loads and the dam is safe in the normal loading conditions.اجرای سد بتنی پشت بندار لتیان در سال 1346 به پایان رسید . بر اساس نتایج دستگاه های ابزار دقیق سد تا سال 1349 در وضعیت مناسبی قرار داشته و جابجایی آن در حد معقولی بوده است . برای اولین بار در مرداد 1349 ترک هایی با امتداد قائم در پشت بند 11/10 سد ظاهر شدند . این ترک های در هر دو دیواره اتاقک دریچه واقع شده اند و از لحاظ رقوم ارتفاعی از تراز تاج سد تا کف اتاقک دریچه امتداد یافته اند . عملیات علاج بخشی این ترک ها در زمستان 1349 با تزریق اپوکسی انجام شد ، ولی به علت از بین نرفتن علت اصلی مولد ترک این ترک ها مجددا در تابستان 1350 باز شدند . اندازه گیری روند بازشدگی ترک ها نشان میدهد که ترک ها دارای روند باز و بسته شدن نسبت به تغییرات فصلی دما می باشند . با توجه به این تغییرات منظم بازشدگی ترک با دمای محیط و با در نظر گرفتن محل وقوع ترک ها به نظر می رسد که تغیبرات فصلی دما مولد ترک در بلوک 11/10 بوده است .
در این مقاله ، آنالیز اجزاء محدود ترک خوردگی و گسترش آن در پشت بند 10/11 سد لتیان ، با استفاده از مدل ترک پخشی و بر اساس مفاهیم مکانیک شکست غیر خطی ، جهت بررسی مساله ترک خوردگی در آن تحت اثر اعمال بار های استاتیکی انجام شده است .
در ابتدا با انجام تحلیل انتقال حرارت ، توزیع درجه حرارت دربندنه سد در فصول سرد و گرم سال بدست می آید . در ادامه با اعمال ترکیبات مختلف بار های استاتیکی بر بدنه سد ، بارگذاری مولد ترک تعیین می گردد . در مرحله بعد تحلیل استاتیکی غیر خطی تحت اثر بارگذاری سیکلی حرارتی انجام شود و بارها به ترتیبی که بر سد اعمال شده اند ، بر مدل اعمال می شوند . نتایج تحلیل ها نشان می دهد که نتایج بدست آمده پس از اعمال چند سیکل بارگذاری حرارتی به صورت پایا درآمده و با افزایش سیکل های بارگذاری ، اختلاف قابل توجهی در نتایج ایجاد نمی شود .
بدین ترتیب با افزایش سیکل های بارگذاری الگوی ترک تغییر نمی کند . بنابر این با اعمال بار های استاتیکی ترک ایجاد شده گسترش نخواهد یافت و سد به خطر نخواهد افتاد .https://jfe.ut.ac.ir/article_10141_83454b1fd0390ce25de9de6dbdf5bf80.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-تاثیر فشارآب حفره ای بر پایداری شیروانی هادر تحلیل سه بعدی به روش آنالیز حدی مرز بالا10142FAفرج اللهعسکریاورنگفرزانهجوادنخعیJournal Article19700101A three-dimensional slope stability method based on limit analysis is proposed to investigate the pore water pressure effects. A rigid-block translational collapse mechanism is considered, with energy dissipation taking place along planar velocity discontinuities. The failure mass is assumed to be symmetrical and homogeneous. The approach can be considered as the modification and extension of the procedure proposed by Farzaneh and Askari in 2003. Results are compared with those obtained by other researchers in two and three dimensional cases.در این مقاله با استفاده از روش آنالیز حدی مرز بالا اثر تغییرات فشار اب حفره ای بر پایداری سه بعدی شیروانی ها مورد بررسی قرار می گیرد . پایداری شیروانی ها از مسایل دیر پای مهندسی خاک و پی بوده و تغییرات فشار آب حفره ای از عوامل بسیار مهم در این ارتباط است . این تغییرات اغلب دارای تبعات منفی بر پایداری شیروانی ها می باشد و سبب کاهش ضریب اطمینان پایداری می گردد .
مکانیسم مورد استفاده در این تحقیق متشکل ازتعدادی بلوک صلب است که نسبت به یکدیگر حرکت انتقالی دارند . نتایج حاصل از تحقیق حاضر و مقایسه آن با نتایج دیگر محققان موئد اهمیت تحلیل سه بعدی پایداری شیروانی در حالاتی است که تغییرات فشار آب در نظر گرفته می شود .https://jfe.ut.ac.ir/article_10142_a10e76092b8ce8f1a90971586dfe93bb.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-ارزیابی پتانسیل روانگرایی در بخشی ازنواحی جنوب شرقی تهران10143FAفرج اللهعسکریمجیدکساییJournal Article19700101In this paper, an evaluation on liquefaction potential of a part of South-West of Tebran City, based on the simplified method proposed by Seed and Idriss (1985) is presented. PGA was estimated for the return period of 475 years, life time of 50 years and an earthquake with Magnitude of 7.5 in Richter scale. The studied area was divided into 11cm X 11cm grids and geotechnical profile was evaluated for each grid. The Liquefaction Index determined for each grid using method proposed by Iwasaki et. al (1982) and liquefaction hazard was evaluated based on this Index.این مقاله به ارزیابی پتانسیل روانگرایی ناحیه ای از جنبو شرق تهران می پردازد . روش مورد استفاده جهت این ارزیابی با توجه به مقیاس مطالعه روش ساده شده سید و همکاران (seed et al) {1} بوده است . در برآورد شتاب حداکثر سطح زمین ابتدا شتاب سنگ بستر بر اساس دوره بازگشت 475 و عمر مفید 50 ساله برای زمین لرزه ای به بزرگای 5/7 محاسبه و شتاب سطح زمین بر اساس شتاب سنگ بستر و لحاظ اثر شرایط ساختگاهی بدست آمده است . ناحیه مورد مطالعه به نواحی کوچکتر تقسیم گردیده و لایه بندی خاک برای هریک از این نواحی بدست آمده است . در ادامه ضریب اطمینان در مقابل روانگرایی در اعماق مختلف محاسبه گردیده و با استفاده از روش ایواساکی و همکاران (wasaki et al){2} شاخص پتانسیل روانگرایی تعیین شده و خطر روانگرایی مورد ارزیابی قرار گرفته است . با توجه به برآورد پتانسیل روانگرایی در هر شبکه درنواحی شمالی و جنوبی منطقه مورد بررسی پتانسیل روان گرایی صفر است و خطر روانگرایی این مناطق را تهدید نمی کند . در نواحی مرکز محدود مورد بررسی خطر روانگرایی کم است ولی جهت احداث سازه های مهم بایستی مطالعات دقیق تر انجام پذیرد . در ناحیه شمال غربی و جنوب شرقی نیز خطر روانگرایی زیاد بوده و مطالعه دقیق در این مناطق برای انواع سازه ها لازم می باشد .https://jfe.ut.ac.ir/article_10143_35695b69be998c0928994400d95876e5.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-ریشه یابی کاستی های موجود در تحلیل های عددی مدل های غیر خطی دینامیکی مربوط به سیستم های سازه ای10144FAجمشیدفرجودیآرامسروشیانJournal Article19700101Time integration of nonlinear models of dynamic structural systems is in general involved with responses’ improper convergence. In this paper, this undesired phenomenon is studied in mathematical detail. The consequence is the fact that in the above- mentioned analyses the main reason for responses’ improper convergence is a special kind of consistency between additional errors induced by iterative non-linearity solutions and time integration inherent errors.سال هاست که پاسخ حاصل از انتگرال گیری گام به گام مدل های دینامیکی غیر خطی دچار مشکلات عدم همگرایی هستند . علت این معضل ، در ادبیات فنی به دقت توضیح داده نشده است . در این مقاله به منظور توضیح هر چه بهتر علت بروز عدم همگرایی پاسخ های حاصل ازانتگرال گیری گام به گام مدل های دینامیکی غیر خطی ، طی انجام چندین اثبات ریاضی به بررسی دقیق این پدیده نامطلوب پرداخته شده است . نتیجه حاصل بیانگر این واقعیت است که با توجه به لحاظ کردن تقریبی رفتار غیر خطی مدل های دینامیکی در طی تحلیل های گام به گام ، همواره امکان بروز مشکل عدم همگرایی وجود دارد . این معضل ذاتا از نوعی ناسازگاری نتیجه می شود ، و از نظر کمی ممکن است در حد ناپایداری باشد .https://jfe.ut.ac.ir/article_10144_34d65df56632fa04a7a49638edf82887.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-مطالعه رفتاری و طبقه بندی اتصالات بتن آرمه در بار نهایی10145FAداود مستوفینژادجعفرسبحانیJournal Article19700101Until now, studies on the behavior of reinforced concrete joints have been limited to some experimental studies with variation of a few parameters. Therefore, a comprehensive study is needed to clarify the precise effect of design parameters on the behavior of joints. To reach this purpose, in this paper, 432 reinforced concrete exterior connections were analyzed using finite element method. The variable parameters were as per followings: the longitudinal reinforcement ratios of beam and column (1% and 2% for beam, and 1% and 4% for column), the transverse reinforcement of beam and column (3 ratios), the transverse reinforcement detail of beam and column (9 combinations), and dimension of beam and column. In the current study, the effect and role of each parameter on the ultimate resistance moment, ultimate rotation and performance of connections were studied. Finally, connections were classified in four categories; rigid-full strength, rigid-partial strength, semi rigid-full strength and semi rigid-partial strength.تحقیقاتی که تا به حال بر روی اتصالات بتنی انجام شده ، اکثرا محدود به تعدادی آزمایشات پراکنده با پارامتر های متغیر بوده است . بنابر این نیاز به یک مطالعه تقریبا جامع بر روی نحوه تاثیر پارامتر های مختلف طراحی ، در رفتار اتصالات احساس می شود . در مقاله حاضر برای نیل به این منظور ، 432 اتصال خارجی بتن آرمه با استفاده از روش اجزاء محدود تحلیل شده است . پارامتر هایی که در این بررسی مد نظر قرار گرفته اند . عبارتند از : درصد فولاد طولی تیر و ستون متصل به اتصال (1% و 2% برای تیر ، 1% و 4% برای ستون ) ، میزان فولاد عرضی ( سه مقدار ) ، و جزئیات مختلف فولاد گذاری عرضی ( 9 جزئیات ) . در بررسی هایی که در این مقاله ارائه شده است ، نقش و تاثیر هر کدام از پارامتر های مذکور در میزان لنگر نهایی ، دوران نهایی و میزان عملکرد اتصالات ، مورد مطالعه قرار گرفته است . با بررسی هایی که بر روی رفتار اتصالات انجام شد، اتصالات مورد بررسی در چهار رده اتصالات صلب – مقاوم ، نیمه صلب – مقاوم ، صلب – نیمه مقاوم و نیمه صلب – مقاوم طبقه بندی شدند .https://jfe.ut.ac.ir/article_10145_ac51e4a87c0443ad41aca6d821a52477.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-تاثیر مصرف ماسه طبیعی برخواص و رفتار بتن آسفالتی روسازی ها10146FAمهدیمحمدییونسنیازیJournal Article19700101In hot-mix asphalt the shape and surface texture of fine aggregate particles have a vital effect on the resistance to permanent deformation of the mix. Due to availability and economical savings in comparison with crushed sand, there is a tendency of using mostly natural sand in pavement construction, which under poor joint inspection is sometimes
used without perfect washing. The aim of this research was to investigate the effect of using
natural sand, particularly in a soiled (as-dig) state, on the properties of asphalt concrete, and
also to evaluate the sufficiency of the current method of design and control of asphalt mixes.
Four types of aggregate blends with the same grading and a 60/70 penetration grade asphalt
were used in the study to produce asphalt mixes. Aggregate blends were prepared using
constant coarse and different fine fractions. The shape and surface texture characteristics of
fine aggregates were determined by following standard laboratory procedures: one type of
crushed sand, one type of natural river sand and a sand type consisting of a blend of the
crushed sand and the natural sand. Results obtained from Marshall Method of Mix Design
indicates that this design method does not comprise the sensitivity required to indicate the
maximum allowable percentage of natural sand in asphalt mixes and so, further relevant
complementary tests are needed. Results obtained from mix design tests, and also from
unconfined compressive strength tests indicate that using natural sand particularly in a soiled
state causes a reduction in the bearing and energy absorption capacity of the asphalt
mixture, and intensifies the risk of occurrence of permanent deformation and bleeding in the
asphalt concrete surfaces.در مخلوط های اسفالت گرم تاثیر شکل و بافت سطحی دانه های بخش ریزدانه مصالح سنگی بر پایداری مخلوط در برابر تغییر شکل های دائمی بسیار تعیین کننده است . بعلت سهولت تهیه و ارزانی در مقیاس با ماسه شکسته در اجرای روسازی هایآسفالتی اغلب تمایل به استفاده هر چه بیشتر از ماسه طبیعی وجود دارد که در شرایط ضعف نظارت کارگاهی بعضا بدون شستن کامل بمصرف می رسد . هدف از این تحقیق بررسی تاثیرات مصرف ماسه طبیعی بویژه بصورت نشسته بر خواص بتن آسفالتی و نیز ارزیابی کفایت روش جاری طرح و کنترل مخلوط های اسفالتی بود . در این تحقیق در تهیه مخلوط های اسفالتی چهار نوع مخلوط مصالح سنگی با دانه بندی یکسان و یک نوع قیر خالص 70/60 مورد استفاده قرار گرفت . مخلوط های مصالح سنگی با استفاده از مصالح سنگی درشت دانه ثابت و مصالح ریز دانه متفاوت تهیه شد . مصالح سنگی ریزدانه که ویژگی های شکل و بافت سطحی دانه های آنها به کمک روش استاندارد ازمایشگاهی تعیین گردید ، عبارت بودند از یک نوع ماسه شکسته ، یک نوع ماسه طبیعی یا منشا رودخانه ای ، و یک نوع ماسه مرکب از مخلوط ماسه شکسته و ماسه طبیعی . نتایج حاصل از ازمایش های طرح مخلوط به روش مارشال نشان می دهد که این روش طرح از حساسیت لازم برای نشان دادن حد مجاز مصرف ماسه طبیعی در مخلوط اسفالتی برخودار نبوده و انجام آزمایش های تکمیلی دیگر در این ارتباط ضرورت دارد . نتایج حاصل از آزمایش های طرح مخلوط و نیز آزمایش فشاری محدود نشده نشان می دهد که مصرف ماسه طبیعیبخصوص بصورت نشستهموجب تقلیل ظرفیت باربری و جذب انرژی آسفالت شده و خطر بروز شکل های دائمی و قیر زدگی در رویه های اسفالتی را تشدید می کند .https://jfe.ut.ac.ir/article_10146_fe779029fb3db8e632b36317bad7d113.pdfدانشکده فنینشریه دانشکده فنی0803-102637220030823-بررسی اثرات رفتار غیر خطی خاک بر پاسخ دینامیکی سازه های بلند10147FAبهروزگتمیریJournal Article19700101There is evidence documented in numerous case histories, which indicate that, when earthquake occurs, presence of soil media underlying the base of structures and corresponding dynamic soil-structure interaction may increase the seismic forces applied on structures, which at many cases may result in the collapse of structures.
This paper intends to evaluate and discuss the nonlinear soil behavior effects on dynamic response of high-rise buildings, considering dynamic soil-structure interaction. This evaluation is necessary, because of its effects on the estimation of seismic applied forces on the structure, and consequently on the design of the structural elements.
To this end, various models of dynamic soil- structure interaction systems, with different geometrical, behavioral parameters, and seismic environments are assumed and analyzed with the well-known Subtraction Substructure Method.
Having performed the mentioned analyses, variation of spectral acceleration response of the structure, versus the dominant parameters of the problem, such as the ratio of structure stiffness to soil, stiffness and maximum input acceleration, is evaluated and the obtained results are compared with conventional dynamic response analysis results.
The outcome of aforementioned studies quantitatively indicates that dynamic nonlinear behavior of soils underlying the base of structures, particularly for high-rise buildings constructed on soft soils, may considerably increase the dynamic response of structures. At some cases, this increment is so large that for evaluation of seismic applied forces on structures, it is required to perform dynamic soil-structure interaction analysis. In this case, the results obtained from conventional dynamic response analysis approach may lead to unreliable design of structures.مدارک مستند فراوانی بر اساس مطالعات دفتری و مشاهدات میدانی وجود دارد که نشان می دهد محیط خاکی زیرین سازه ها و پدیده اندرکنش خاک و سازه در هنگام وقوع زلزله نیروهای لرزه ای وارد به سازه را افزایش داده بطوری که این افزایش در موارد زیادی به خرابی و فروریزش سازه منجر شده است.
در این مقاله سعی شده است اثرات رفتار غیر خطی خاک بر پاسخ دینامیکی سازه های بلند با در نظر گرفتن اندرکنش دینامیکی خاک و سازه توضیح داده شود ضرورت انجام اینکار بدلیل تاثیراتی است که در برآورد نیروهای طراحی لرزه ای وارده بر سازه ها و در نتیجه تعیین اندازه های مقاطع سازه ای دارد
به این منظور مدلهای گوناگون سیستمهای اندرکنش خاک و سازه با پارامترهای هندسی و رفتاری و همچنین محیطهای لرزه ای متفاوت در نظر گرفته شده و تحلیل اندرکنش دینامیکی ْآنها بروش تفکیک زیر سازه ها انجام گرفته است.
با استفاده از نتایح تحلیلها روند تغییرات شتاب پاسخ طیفی سازه نسبت به پارامترهای حاکم بر مساله از قبیل سختی نسبی سازه به خاک و سطح شتاب ورودی بر آورد شده و نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از روشهای متداول تحلیل دینامیک سازه ها مقایسه گردیده است.
نتایح حاصل از مطالعات فوق به صورت کمی نشان می دهد که رفتار غیر خطی خاک زیرین سازه ها به ویژه برای ساختمانهای بلند قرار گرفته بر خاک نرم می تواند پاسخ دینامیکی سازه ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد طوری که در برخی موارد این افزایش به حدی زیاد است که برای بر آورد نیروهای طراحی لرزه ای وارده به سازه نیاز به انجام تحلیلهای اندر کنش دینامیکی خاکی و سازه بوده و اکتفا به نایج حاصل از تحلیلهای متداول دینامیکی سازه ها منجر به طرح نا ایمن سازه می گردد.https://jfe.ut.ac.ir/article_10147_79b20c95871a9a1b82fa679178c12643.pdf