2024-03-29T00:50:28Z
https://jfe.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2810
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
بررسی پایداری لرزهای سدهای باطله مطالعه موردی سد سرچشمه
پریا
افشارچی
علی اصغر میر
قاسمی
سدهای باطله، به عنوان متداولترین راه انباشت پسماند بسیاری از صنایع، نه تنها از آن جهت که از آلودگی محیط زیست جلوگیری میکنند، بلکه به واسطهُ صرفهجویی قابل ملاحظه ای که در مصرف آب تازه سبب میشوند، حائز اهمیت میباشند. به همین ترتیب، تخریب این سدها میتواند منجر به آسیب های جبرانناپذیر اقتصادی و زیست محیطی گردد. در این مقاله، پس از ارزیابی نقاط ضعف سدهای باطله، سد اصلی باطلهُ سرچشمه، واقع در استان کرمان، که پس از افزایش ارتفاع تا مرحلهُ دوم به ارتفاع حدود 90 متری خواهد رسید، به عنوان یک مطالعهُ موردی بررسی میشود. سد پس از افزایش ارتفاع با استفاده از پوشش ژئوممبرین، شکل های مختلف هستهُ رسی و گزینه های دیگر با در نظر گرفتن مدل های مختلف رفتاری برای مصالح و مواد باطله مورد تحلیل شبه استاتیکی و دینامیکی قرار گرفته است؛ هدف از تحلیل های شبه استاتیکی انتخاب گزینه ای است که علاوه بر تأمین پایداری مورد نیاز، از نظر مصالح دردسترس وجنبه اقتصادی نیز بهینه باشد. گزینه انتخابی در این مرحله، استفاده از پوشش ژئوممبرین بوده که برای بررسی دقیق تر عوامل مؤثر، مانند فشار آب حفره ای درپاسخ سد به زلزله- هایی با ویژگی های متفاوت مورد آنالیز دینامیکی قرار گرفته است. در تحلیل- های دینامیکی از نرمافزار FLACاستفاده شده است.
تحلیل دینامیکی
سد سرچشمه
سدهای باطله
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27421_8991e9f7e84e2ab3191502f6ff032df1.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
طراحی سکوهای ثابت فلزی بر اساس ترازبندی بارگذاری دریا در منطقه پارس جنوبی
امیر حسین
ایزدپرست
محمدصادق
معرفت
برای طراحی و ارزیابی سکوهای ثابت فلزی، عموما?، دو تراز بارگذاری برای شرایط دریا تعریف می شود: تراز طراحی و تراز حّد نهایی. در این مطالعه، این دو تراز برای طراحی سکوها در منطقه پارس جنوبی تعیین شده است. ارتفاع موج متناظر با ظرفیت میانه1 در تراز بارگذاری حّد نهایی با استفاده از آنالیز خطرپذیری به دست آمده است. برای این منظور احتمال خرابی به برش پایه مربوط شده و رابطه بین برش پایه و ارتفاع موج به دست آمده است. با تخمین مقاومت ذخیره موجود در سکوهای مختلف، بارگذاری تراز طراحی نسبت به بارگذاری تراز حّد نهایی مقایسه گردیده و در نهایت روند طراحی بر اساس دو تراز بارگذاری مورد بررسی قرار گرفته و مشاهده شده است که طراحی بر اساس دو تراز در سطحی بالاتر نسبت به بارگذاری در یک سطح طراحی قرار دارد.
بارگذاری های دریا
تراز حّد نهایی
تراز طراحی
سکوی ثابت فلزی
منطقه پارس جنوبی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27422_07813d432f1362864c394495a336cdfa.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
بررسی آزمایشگاهی عملکرد میان قاب های مصالح بنایی در قاب های بتنی
فرزاد
پارسا
عبدالرضا سروقد
مقدم
در این تحقیق سه عدد قاب بتنی یک دهانه و یک طبقه با مقیاس 1:2 در حالتهای بدون میان قاب، با میان قاب آجر فشاری و با میان قاب بلوک سفالی تحت آزمایش رفت و برگشتی شبه استاتیک قرار گرفتند. با انجام این آزمایش ها، پارامترهای مختلف پاسخ بررسی شده، نتایج با مقادیر حاصل از روشهای تقریبی معادل سازی میان قاب ها مقایسه شدهاند و در نهایت محدودهای از رفتار که در آن میان قاب های آجری با افزایش سختی اولیه، ماکزیمم مقاومت و استهلاک انرژی موجب بهبود رفتار قاب ها میشوند مشخص شدهاست. میان قاب های سفالی علیرغم افزایش نسبی پارامترهای ذکر شده، به دلیل تخریب سریع، رفتار چندان مطلوبی را ایجاد نمینمایند. از لحاظ مقایسه نتایج با روشهای تحلیلی معادل سازی میان قاب ها، مشاهده میشود که در حالت خطی، سختی اولیه میان قاب های آجری به درستی تخمین زده میشود اما در مورد میان قاب های سفالی چنین نیست، ضمن آنکه در حالت غیر خطی نیز در هر دو مورد تطابقی بین نتایج تحلیلی و آزمایشگاهی وجود ندارد.
المان قطری معادل
قاب بتنی
مصالح بنایی
میان قاب آجری و سفالی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27423_ac8be2df8ed947df203bcd0c9b31f457.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
بررسی نقش عوامل مؤثر بر فراوانی حوادث در لولههای اصلی آب رسانی با استفاده از الگوی رگرسیونی ترکیبی
مسعود
تابش
آرش
آقائی
جلیل
ابریشمی
شبکههای توزیع آب شهری سهم قابل توجهی از شریانهای اساسی تأمین کننده خدمات آبی به مردم را دربر میگیرند و به دلیل این که در طی زمانهای اخیر مسئولیت مهم راضی نگاه داشتن مردم نسبت به تأمین آب بر عهده سیستمهای توزیع آب بوده، پرهیز از حوادثی چون شکست لولهها و اجزای دیگر شبکه که باعث آسیب رساندن به سلامت ساختاری و کارآیی شبکهها میشود، همواره مدّنظر قرار گرفته است. این مقاله برای بهبود مدلسازی شکست لولهها نخست به بررسی و تحلیل عوامل اساسی در شکست میپردازد و در ادامه با بررسی انواع ابزارهای ریاضی کلاسیک در تشریح فرآیندهایی که باعث شکست در لولههای آبی میشوند، برای پیشبینی شکست، مدلی مفید و مؤثر که افزایش خرابی و زوال در لولهها را با عواملی یکنواخت ومستقل از زمان (دائمی) چون سن، جنس و قطر لوله و هم چنین عامل فشار آب (غیردائمی) مرتبط میسازد، ارائه می شود. روش دادهکاوی پیشنهاد شده تحت عنوان رگرسیون چندجملهای تکاملی، عبارتهای سمبلیک (عوامل شکست) و عددی (ضرائب) را با هم ترکیب میکند. هم چنین در این پژوهش، اثر نوفههای عامل غیردائمی فشار با روند یکنواخت شکستی که عوامل دائمی پدید میآورند، ترکیب میشود. جهت ارزیابی روش ارائه شده نـیز بخشی از شبکهی آب رسانی شهری ناحیهی چهار شهر مشهد انتخاب شده است. با توجه به معیار قطر- جنس در گروهبندی لولهها و هم چنین در نظر گرفتن شرایط هیدرولیکی و فشاری در منطقه به عنوان معیار پهنهبندی فشار در شبکه، فرم سمبلیک مدلها بهخوبی نشان میدهد که افزایش نرخ شکست با افزایش سن، طول و فشار لوله در ارتباط بوده و هم چنین نسبتی معکوس بین کاهش نرخ شکست با افزایش قطر وجود دارد. از طرف دیگر مشاهده شد که در این شبکه تعداد انشعابات برروی تعداد شکست ها مؤثر نبوده اند. هم چنین ساختار سیمبولیک ایجاد شده برای مدل های شکست در لولههای منطقه، کمک شایانی به بهینهسازی زمان تعویض لولهها با توجه به تأثیر بیشتری که یک پارامتر در مدل اعمال کرده است، مینماید.
حوادث لولهها
داده کاوی
رگرسیون چند جملهای تکاملی
روشهای پیشبینی شکست
شبکههای توزیع آب شهری
عوامل شکست
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27424_99a601db5bf4d99900debb57df87fd22.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
بررسی فنی و اقتصادی روسازه های بتنی در خطوط راه آهن مسافری (یادداشت فنی)
ابوالفضل
حسنی
سید حامد
مدائنی
بالاست به عنوان یکی از اجزاء مهم روسازه سنتی راه آهن، در عمل کرد خطوط ریلی نقش بسزایی را ایفا کرده و هم چنین تأثیر زیادی بر فعالیت های تعمیر و نگهداری می گذارد. به طوری که اکثر فعالیت های تعمیر و نگهداری خطوط سنتی به دلیل وجود این لایه بوده و بخش عمده ای از هزینه های نگهداری صرف اصلاح عیوب ناشی از آن می شوند. این عملیات به ویژه در تونلها و پلها که محدودیت فضا وجود دارد، بسیار وقت گیر و پر هزینه بوده و باعث انسداد خط برای زمانهای طولانی می شود. این مشکلات موجب طراحی روسازی هایی شدند که در آنها بالاست از ساختار خط حذف شده و به جای آن اجزاء دیگری نظیر دال ها یا تیرهای بتنی و پابندهای ارتجاعی خاص در خط مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده اند که هزینه و زمان لازم برای انجام تعمیر و نگهداری در این خطوط بسیار کمتر از روسازی های بالاستی است، ضمناَ با توجه به بررسی های فنی و اقتصادی انجام گرفته درباره خطوط مسافری، نتایج تأئید کننده این موضوع بوده و در این مقاله رقابتی بودن بکارگیری آنها در مقایسه با سیستم سنتی بالاستی نتیجه گرفته شده است.
تعمیر و نگهداری
خط بالاستی
خط بدون بالاست
دال بتنی
هزینه چرخه عمر
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27425_3351259db4fc2960fff6844645e9b3f9.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
قالب جزء محدود پوسته استوانه ای
محمد رضایی
پژند
رضا
خواجوی
تاب و خم پوستهها حالتهای گوناگون کرنشی آنها را در هم میتند، و به یک دیگر وابسته میسازد. این رفتار اندرکنشی، فرآیند ساخت قالبهای پوستهای را تا کنون ناکام گذارده است. برای برپایی قالبهای جزء محدود بر پایه رابطهسازی آزاد، باید آزمون جزء تکین سامان یابد. این آزمون برای جزءهای پوستهای ناکار بوده و نیاز به بازآرایی دارد. در این مقاله، رفتار اندرکنشی پوستهها و درگیریهای کرنشی با رویکردی ریزبینانه بررسی میشوند. چنین دیدگاهی از رفتار پوستهها، راهکاری ساده را برای ساخت قالبهای پوستهای پیش رو میگذارد. بر پایه آن، بینیاز از ساماندهی آزمون جزء تکین، قالب پوستهای با پارهسازی ماتریس سختی یک جزء نمونه برپا میشود. این جزء میبایست در کاربرد، توانمندی خود را در همگراسازی تحلیل سازههای گوناگون نشان داده باشد. ویژگیهای این گونه قالبسازی با برپایی قالب جزء پوسته استوانهای بررسی میشود.
پارهسازی
پوسته استوانهای
پوسته متقارن محوری
تابع پایه
حالت کرنشی
قالب اصلی
قالب جزء محدود
ماتریس سختی اصلی
ماتریس سختی حالت کرنشی
نشانگان شیب کرنش
ویژهسختی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27426_eae17437baeeb6c94a04967e132a908b.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
مدلی ساده برای تحلیل تیر های پیوند عمیق با آرماتورگذاری قطری
مسعود
ریاضی
محمدرضا
اصفهانی
در این پژوهش، با استفاده از تئوری میدان فشاری اصلاح شده و تلفیق آن با یک مدل خرپایی، مدل جدیدی برای بررسی رفتار برشی تیرهای پیوند با آرماتور گذاری قطری ارائه میشود. این مدل قادر به در نظر گرفتن اثرات هم زمان برش و خمش و همچنین نیروی محوری می باشد. مدل ارائه شده شامل یک فنر غیر خطی برشی، یک فنر محوری، دو عضو خرپایی مورب و چند فنر غیر خطی برای به حساب آوردن تغییر شکل های خمشی است. مدل پیشنهادی با نتایج تعداد زیادی از آزمایش های انجام شده توسط مؤلفین این مقاله و سایر پژوهشگران مقایسه گردیده است. این مقایسه نشان می دهد که مدل پیشنهادی به خوبی می تواند رفتار برشی تیرهای پیوند را پیش بینی کند.
آرماتور گذاری قطری
بتن مسلح
تیر پیوند
دیوار برشی
دیوار کوپل
میدان فشاری
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27427_73f8f977644b829f0452ccf8ea372ae5.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
بازتاب و شکست موج SH در مرز ناهموار بین دو محیط ایزوتروپ جانبی
نوید شاد
منامن
مرتضی اسکندری
قادی
بیشتر تئوری های موجود در انتشار امواج الاستیک مستقیماً برای محیط های واقعی درون زمین قابل کاربرد نیستند، چرا که در این تئوری ها، مرزها یا فصل مشترک بین لایهها تخت و موازی فرض شدهاند. اهمیت بررسی انتشار امواج الاستیک در مرزهای ناهموار از آن جا ناشی میشود که بیشتر فصل مشترک ها در لایههای زمین دارای انحنا هستند. در این مقاله، با استفاده از روش تقریب رایلی بازتاب و شکست موج تخت SH در فصل مشترک موجدار بین دو نیم فضای ایزوتروپ جانبی مورد بررسی قرار میگیرد. تموج فصل مشترک باعث میشود که علاوه بر امواج بازتابی و انکساری معمول، بخشی از انرژی موج SH ورودی در عبور از فصل مشترک ناهموار به یک سری امواج بازتابی و انکساری پراشی تبدیل گردد. فرمول بندی و محاسبات عددی نشان میدهند که دامنه این امواج تابعی از زاویه تابش، فرکانس موج ورودی، تموج مرز و خواص ارتجاعی نیم فضاها است. نتایج تحلیلی این مقاله برای حالت سادهتر یعنی ایزوتروپ بر نتایج آسانو (1960) کاملاً منطبق بوده و به منظور کنترل محاسبات عددی نتایج این مقاله برای حالت ایزوتروپ با نتایج آسانو (1960) مقایسه شده است.
بازتاب
پراش
تموج فصل مشترک
روش رایلی
شکست
موج SH
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27428_84e068184a551775e53ad8a7395a7348.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
مطالعه عوامل مؤثر بر مقدار کلر بحرانی یک سازه بتنی قدیمی آسیب دیده در جزیره کیش
محمد شکرچی
زاده
فرهاد
پرگر
خوردگی آرماتورها در بتن از جمله رایج ترین خرابی ها در منطقه خلیج فارس است. دو عامل موجب خوردگی آرماتور میشود: یکی حضور یون کلر و دیگری کاهش pH محیط اطراف آرماتور (کربناتاسیون). مقدار کلر بحرانی برای شروع خوردگی آرماتور در بتن یکی از عواملی است که امروزه توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است و در مدل های نرم افزاری مربوط به تعیین عمر مفید سازه های بتنی، دست یابی به آن اهمیت بسزائی دارد. در این مقاله مقدار کلر بحرانی در یک سازه بتنی قدیمی واقع در جزیره کیش مورد بررسی قرار گرفت. عمق کربناتاسیون, پروفیل یون کلر و مقدار کلر در سطح مشترک آرماتور و بتن تعیین شد و با مقایسه نتایج، مقدار کلر بحرانی بر حسب درصد وزنی بتن به دست آمد. نتایج حاصل, در یک نرم افزار مربوط به پیش بینی عمر مفید سازه های بتنی در خلیج فارس مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
آرماتور
بتن
خوردگی
کربناتاسیون
کلر بحرانی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27429_2e29cf242f8096f13212cf07a126a83c.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
اثر عامل حالت در بهبود پیش بینی رخداد نوار برشی در خاک های دانه ای
علی
لشکری
منوچهر
لطیفی
در نظر گرفتن اثر حالت خاک، توانمنJدی مدل های رفتاری در شبیه سازی رفتار خاک های دانه ای را به گونه قابل توجهی افزایش می دهد. در این پژوهش نشان داده شده است که با در نظر گرفتن اثر حالت خاک در فرمول بندی مدل های رفتاری، می توان رخداد ناپایداری های داخلی از نوع نوار برشی را نیز با دقت بهتری پیش بینی نمود. به این منظور نخست فرمول بندی یک مدل رفتاری تابع حالت خاک شرح داده شده است. در ادامه نخست شرایط عمومی وقوع ناپایداری و در پی آن با توجه به فرمول بندی مدل، شرایط خاص وقوع ناپایداری بدست آورده شده است. در انتها شرایط رخداد نوار برشی در چند آزمایش کرنش مسطح با استفاده از مدل تابع حالت شبیه سازی و با نتایج تجربی مقایسه گردیده است. هم چنین نشان داده شده است که شبیه سازی های به دست آمده از مدل مشابه که تابع حالت خاک نمی باشد از دقت بسیار کمتری برخوردار می باشد.
خاک دانه ای
عامل حالت
مکانیک خاک حالت بحرانی
نظریه خمیری
نوار برشی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27430_0ef7784afcff05a7165d920412c4aaa9.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
بررسی خواص مصالح پایه سیمانی مسلح به الیاف فولادی مجعد با مقاومت کششی و شکل پذیری بالا
قدس
نظرعلی
فرشید جندقی
علایی
مقاومت فشاری، مقاومت کششی و شکل پذیری از جمله مهم ترین خصوصیات مکانیکی یک مصالح سازه ای مناسب، خصوصاً برای تعمیرات سازه ای می باشد. با توجه به مقاومت فشاری قابل قبول مصالح پایه سیمانی و ناچیز بودن مقاومت کششی و شکل پذیری آنها یکی از روشهای جبران کاستی های این مصالح، افزودن الیاف به آنها می باشد. این تحقیق به منظور دست یابی به بتن الیافی با مقاومت کششی و شکل پذیری بالا با استفاده از مصالح موجود در کشور صورت پذیرفته است. به طور کلی فعالیت های انجام شده در این مطالعه را می توان به سه بخش تقسیم نمود: دست یابی به ماتریس پایه سیمانی مناسب برای بتن الیافی، انتخاب شکل الیاف فولادی سازگار با ماتریس و در نهایت دست یابی به بتن الیافی با مقاومت کششی و شکل پذیری بالا.در بخش نخست مطالعه 140 طرح اختلاط مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ماتریس پایه سیمانی با مقاومت فشاری 170 جهت ادامه تحقیقات انتخاب گردید. به منظور بهبود مقاومت کششی و شکل پذیری ماتریس، الیاف فولادی مجعد با قطر 3/0 و طول 20 مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت دست یابی به الیاف سازگار با ماتریس به دست آمده، آزمایش مقاومت بیرون کشیدگی بر روی الیاف تک با طول و ارتفاع های موج مختلف انجام گرفت و شکل بهینه الیاف به دست آمد. در نهایت با افزودن 2 تا 4 درصد حجمی الیاف فولادی مجعد به ماتریس پایه سیمانی، مقاومت فشاری 198 و مقاومت کششی 4/23 و انرژی شکست به بزرگی 9500 به دست آمد.
الیاف مجعد
بتن الیافی
شکل پذیری
ماتریس پایه سیمانی
مقاومت کششی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27431_08a4929d4d56c60a872aef39a6f4f36e.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
ارزیابی حسّاسیّت موجشکنهای مرکب کیسونی به مشخصه های هیدرولیکی و ژئوتکنیکی
علی رضا
سلطانکوهی
خسرو
برگی
حسّاسیّت موجشکن مرکب کیسونی به شرایط محیطی از یک سو و از سوی دیگر هزینههای اجرایی فراوان و نیز سختی امور تعمیر و نگهداری آن، همچنین اهمیّت مستحدثات بالا و پشت این سازه، موجب گردیده است که طراحی موجشکنهای مرکب کیسونی همواره با ظرافت خاصی همراه باشد. هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر هر یک از مشخصههای محیطی محل ساخت در روند طراحی موجشکن مرکب کیسونی است. به این منظور حسّاسیّت هندسه مقطع این سازه به مشخصههای هیدرولیکی محل ساخت از جمله پریود، ارتفاع و زاویهی برخورد موج در اعماق مختلف، مورد ارزیابی قرار گرفته است. هم چنین میزان تأثیر نوع خاک بستر بر ابعاد سازه بررسی شده و در پایان مقایسهای میان روابط تحلیلی و تجربی برآورد فشار موج روی این نوع سازه صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش طراحان را با پاسخ هندسه مقطع موجشکنهای مرکب کیسونی به تنوع شرایط هیدرولیکی و ژئوتکنیکی محل احداث، آشنا مینماید. بنابراین نتایج حاصله در امر طراحی آگاهانه و سنجیده این نوع سازهها در شرایط مختلف هیدرولیکی و ژئوتکنیکی راه گشا خواهند بود.
حسّاسیّتسنجی
شرایط محیطی
کیسون
موجشکن مرکب
موج غیرخطی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27432_4d199aee0ce321f56eb69df33fe2b412.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
روش مسیر یابی ذره به منظور پیش بینی حرکت نفت در دریا
محسن
نقیبی
مرتضی
کلاهدوزان
هدف از این تحقیق، توسعه یک مدل عددی برای شبیه سازی حرکت نفت در سطح آبِ دریا، پیش بینی فرآیندهای استهلاک لکه های نفتی تشکیل شده و تخمین تمرکز غلظت نفت در سطح آب می باشد. به طورکلی مدل عددی ارائه شده شامل ترکیبی از دو مدل اولری جریان و مدل لاگرانژی مسیریابی ذرات می باشد. میدان جریان محیط مورد مطالعه، توسط مدل جریان که یک مدل دوبعدی افقی انتگرال گیری شده در عمق می باشد، حاصل می گردد. سپس مدل با استفاده از روش دو بعدی مسیریابی ذره، شامل دو روش لاگرانژی برای شبیه سازی فرآیند "حرکت افقی" و روش تصادفی برای شبیه سازی فرآیند "پخشیدگی افقی" و معادلات تجربی برای فرآیندهای استهلاک، به بررسی پدیده مورد مطالعه می پردازد. به منظور شبیه سازی نفت ریزشی، شمار زیادی از ذرات، روی سطح لکه نفتی فرض می شوند. نیروهای مؤثر در حرکت این ذرات عبارت از جریان سطحی آب، نیروی باد و آشفتگی جریان می باشد. این مدل قابلیت بررسی فرآیندهای مختلفی نظیر "حرکت افقی"، "پخش و گسترش افقی ناشی از توازن نیروها و آشفتگی جریان"، "تبخیر"، "انحلال"، "پخشیدگی قائم"، "امولسیون"، "تداخل با ساحل"، "رسوب گذاری در بستر" و "تغییر خواص فیزیکی نفت" را دارد. در این مدل از روش جدیدی برای بررسی بهتر فرآیندهای استهلاک نفت استفاده شده است. بدین صورت که نفت ریخته شده به دریا، به هشت گروه هیدروکربن که ترکیبات اصلی آن را تشکیل می دهند، تقسیم می شود. مقایسه نتایج شبیه سازی مدل با نتایج تحلیلی، حاکی از کارآیی مناسب و دقت قابل قبول مدل، در پیش بینی حرکت لکه های نفتی و تخمین میزان آلودگی حاصل از آن است. هم چنین جهت نمایش کاربرد مدل در مسائل واقعی، مدل سازی توزیع آلودگی نفتی فرضی در خلیج فارس ارائه شده است.
آب های دریایی
انتقال و استهلاک نفت
روش مسیریابی ذره
مدل سازی عددی
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27433_368fb086b0fe3781d36fc350576aabe0.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1387
42
6
مدلسازی عددی بهآباندازی جاکت سکوهای فراساحل از روی بارج و اهمیت نیروی ورود به آب در مورد اعضای افقی جاکت
نیکزاد
نورپناه
محرم دولتشاهی
پیروز
در این مقاله یک مدلسازی عددی از عملیات بهآباندازی جاکت سکوهای دریایی انجام گرفته است. در این راستا با استفاده از معادلات حرکت و معادلات قیدی هندسی، دستگاه معادلات دیفرانسیلی-جبری حاکم تشکیل شده و به کمک روشهای عددی حل شده است. در این مدلسازی مواردی همچون در نظر گرفتن نیروی ورود به آب و حل معادلات حرکت به روش غیر صریح نیومارک، افزون بر نرمافزارهای رایج تجاری اراوه شده است. نتیجه این مدلسازی تاریخچه زمانی حرکات بارج و جاکت و نیروهای وارده به آنها میباشد. به منظور صحتسنجی، نتایج حاصل از مدلسازی ارائه شده با نتایج نرمافزار تجاری SACS مقایسه شدهاند و تطابق نسبتاً خوبی بین نتایج ملاحظه شده است. نیروهای وارده از طرف آب بر جاکت مورد بررسی قرار گرفته و اهمیت و تأثیر هرکدام بر حرکات جاکت مشخص شدهاند. همچنین ملاحظه شده است که نیروهای ضربهای حین ورود به آب در مورد اعضای افقی جاکت جاکت مهم میباشد و ممکن است بر طراحی این اعضا حاکم شود. این نیرو میتواند در مورد اعضای افقی جاکت نزدیک کف دریا حائز بیشترین اهمیت باشد، چرا که به این اعضا بارهای محیطی بزرگی وارد نمیشود، اما نیروی ورود به آب بزرگی به آنها وارد میشود.
به آب اندازی سکو
سکوهای شابلونی
نرم افزار SACS
نیروی هیدرودینامیکی
نیروی ورود به آب
نیومارک
2008
11
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_27434_c7ba6ecfcea3c7f11bbd60308ec17377.pdf