2024-03-29T12:22:04Z
https://jfe.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1678
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
طراحی قالب آهنگری پیش فرم با روش تغییر شکل معکوس و اجزاء محدود
کارن ابری
نیا
محمد حسن
نائی
یاسر تقی پور
لاهیجانی
در این پژوهش برای طراحی قالب پیشفرم برای فرآیند آهنگری چند مرحلهای در قطعات نزدیک به ابعاد نهایی H-شکل از روش تغییر شکل معکوس به همراه شبیهسازی فرآیند بوسیلة اجزاءمحدود غیر خطی استفاده شده است. در روش معکوس از شکل نهایی قطعه به عنوان نقطه شروع استفاده میشود و یک مسیر برگشت پلاستیک پیشبینی میگردد. پس از شبیهسازی مستقیم با استفاده از پارامترهای زمان تماس، ابعاد و مختصات هر قطعه از قالب مسیر برگشت پلاستیک پیشبینی و قالب میانی طراحی میگردد. معیار انتخاب قالب پیشفرم پر شدن کامل حفره قالب، معیوب نبودن قطعة نهایی و کمترین گرادیان کرنش پلاستیک معادل میباشد.
اجزاءمحدود غیر خطی
روش تغییر شکل معکوس
قالب پیشفرم
کرنش پلاستیک معادل
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17047_1759e864edd6cb2200926b3a2f729dac.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
شبیه سازی اکستروژن معکوس قطعات توخالی دایره ای
کارن ابری
نیا
سکینه
اورنگی
در این مقاله فرآیند اکستروژن معکوس برای تولید قطعات توخالی با شکل داخلی دایره ای از بیلت های با شکل خارجی چند ضلعی به صورت سه بعدی با نرم افزار ABAQUS شبیه سازی شده است. هدف از این کار بررسی تاثیر پارامترهای مختلف از قبیل اصطکاک، درصد کاهش سطح مقطع، پیچیدگی شکل بر فرآیند و بدست آوردن الگوی تغییر شکل برای پیش بینی جریان مواد در فرایند است. شبیه سازی اکستروژن معکوس بیلت های با مقاطع مربع، مستطیل، شش ضلعی منتطم و هشت ضلعی منتظم توسط پانچ های مدور صورت گرفته و نتایج به دست آمده به صورت نمودارهای بار اکستروژن و فشار نسبی بر حسب تغییرات درصد کاهش سطح مقطع و تغییرات ضریب اصطکاک ارائه شده اند. همچنین الگوی تغییر شکل شبکه در حین فرآیند، توزیع کانتورهای تنش و کرنش برای اکستروژن مقاطع مختلف ارائه شده اند. نتایج بدست آمده از این پژوهش با نتایج تجربی و تئوری دیگر پژوهشگران مقایسه شده و توافق خوبی مشاهده شده است.
اکستروژن معکوس
بیلت با شکل خارجی چندضلعی
سنبه مدور
شبیه سازی سه بعدی
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17048_1fcee5e040cf2cb786883eb2afd6f47f.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
تأثیرات تغییر شیب لوله بر انتقال حرارت چگالشی جریان
محمدعلی اخوان
بهابادی
سعید محسنی
گرکانی
در این تحقیق، مطالعه آزمایشگاهی بر روی ضرایب انتقال حرارت چگالشی جریان R-134a داخل لوله میکروفیندار با شیبهای مختلف لوله نسبت به افق ، ? ، صورت گرفته است (? زاویه بین بردار سرعت مبرد و سطح افقی در جهت مثلثاتی میباشد). دستگاه مورد استفاده در این بررسی، یک سیستم تبرید تراکمی بخار مجهز به کلیه وسایل اندازهگیری مورد نیاز است. این سیستم شامل یک کندانسور دولولهای از نوع جریان مخالف می باشد که کندانسور اصلی نامیده میشود. آب خنککن در لوله خارجی این کندانسور جریان مییابد در حالیکه مبرد R-134a در لوله میکروفیندار داخلی آن چگالیده میشود. در این مطالعه دادههای تجربی برای قرار گرفتن لوله در هفت شیب و برای سه سرعت جرمی متفاوت مبرد جمعآوری گردید. تحلیل دادهها نشان داد که تغییر شیب لوله تأثیر زیادی بر انتقال حرارت چگالشی دارد. در سرعت جرمی پایین مبرد و کیفیت پایین بخار بالاترین ضریب انتقال حرارت چگالشی که مربوط به شیب ?30+ ? = میباشد حدوداً 7/1 برابر پایینترین ضریب انتقال حرارت در شیب ?90- ? =میباشد. در ضمن مشخص شد که در تمامی سرعتهای جرمی بالاترین ضریب انتقال حرارت میانگین در شیب ?30+ ? = اتفاق میافتد.
انتقال حرارت چگالشی
شیبهای مختلف
لوله میکروفیندار
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17049_f65854da4622c1f1ad4ffeb361d7703c.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
حل طیفی جریان بالای صوت روی استوانه و کره
وحید
اصفهانیان
مسعود
برومند
مهدی
نجفی
حل جریان بالای صوت همراه با موج ضربهای با استفاده از روشهای طیفی در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به آنکه روشهای طیفی از مشتقگیری کلی در میدان استفاده میکنند، وجود ناپیوستگی در خواص جریان سبب بروز پدیده گیبس شده، به رشد خطاها و در نهایت از دست دادن دقت طیفی منجر میشوند. برای رفع چنین مشکلی از برازش موج ضربهای بهصورت یک مرز در میدان بهره گرفته میشود. در این بین اعمال شرایط مرزی بهدلیل ناچیز بودن استهلاک ذاتی روشهای طیفی برخلاف روشهای اختلاف محدود رایج، نیازمند نگاه دقیقتری بوده که به آن پرداخته میشود. در نهایت معادلات اویلر به روش طیفی هممکانی چبیشف برای جریان بالای صوت روی استوانه و کره که همراه موج ضربهای کمانی است، حل و جوابها با نتایج دیگر محققان مقایسه و دستیابی به دقت طیفی مورد مطالعه واقع میگردد.
استوانه و کره
برازش موج ضربهای
جریان بالای صوت
دقت طیفی
روش طیفی
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17050_7a55fb8503583f7451544623e3f75f93.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
بررسی منحنی عملکرد توربین های شعاعی با استفاده از نتایج تجربی
علی حاجیلوی
بنیسی
منوچهر
راد
مجیدرضا شاه
حسینی
توربین های مورد استفاده در موتورهای توربوچارجری میبایست به گونهای طراحی شوند که در مقابل تغییرات جریان گاز ورودی کمترین حساسیت را دارا باشند، و بازه وسیعی از عملکرد موتور را پوشش دهند. به همین دلیل از توربین های شعاعی در توربوچارجرها بطور وسیع استفاده می شود. بررسی رفتار این نوع توربین ها در شرایط مختلف عملکردی دارای اهمیت زیادی می باشد. بدین منظوربا استفاده از روشهای تحلیلی مدل کلی از رفتار توربین می توان تهیه نمود ولیکن بدلیل پیچیدگی های جریان در توربین ها، استفاده از روشهای آزمایشگاهی الزامی می باشد.لذا بررسی نتایج آزمایشگاهی و روشهای مختلف استفاده از داده های آزمایشگاهی به منظور تعیین منحنی عملکرد از اهمیت خاصی برخوردار است، که در تحقیق حاضر به بررسی روشهای تعیین منحنی عملکرد پرداخته می شود.
افت جریان
توربین شعاعی
حالت دائم
مدلسازی توربین
منحنی عملکرد
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17051_cfdf55d9c4687ca7b7d9b2d2b997135f.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
تحلیل تلرانسی مجموعه های مکانیکی با استفاده از روش اتصالات مجازی
مسعود شریعت
پناهی
علی
صادقی
در این مقاله ضمن معرفی روش اتصالات مجازی1 برای تحلیل تلرانسی مجموعه های مکانیکی در حالت سه بعدی و اشاره به برخی از کاستی های آن، الگوریتم جدیدی برای بهبود این روش از طریق تشخیص خودکار موقعیت سطوح مونتاژی و شناسایی نوع سطوح محلهای مونتاژ و در نتیجه انتخاب نوع اتصالات سینماتیکی معادل ، ارائه می گردد. در روش اتصالات مجازی با این فرض که خطاهای تلرانسی بوجود آمده در یک مجموعه مکانیکی را می توان در قالب مجموعه ای از انحرافات طولی و دورانی کوچک بیان کرد، یک مدل ریاضی مبتنی بر انباشتگی تغییرات تلرانسی در حلقه ها و زنجیره های سینماتیکی حاصل از مجموعه های مونتاژی ایجاد می گردد. با جایگزین کردن اتصالات سینماتیکی طولی برای خطاهای ابعادی و هندسی طولی، و اتصالات سینماتیکی دورانی برای خطاهای ابعادی و هندسی دورانی، مجموعه مونتاژی به یک مجموعه معادل تبدیل می شود که با استفاده از روابط سینماتیکی حاکم بر آن و به کمک الگوریتم جدید شناسایی محلهای مونتاژ، امکان مدلسازی ریاضی خطاهای ابعادی و هندسی مجموعه را فراهم می سازد. در این مقاله همچنین کارآیی و اعتبار روش پیشنهادی از طریق بررسی یک مثال سه بعدی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
انحرافات مونتاژ
تحلیل تلرانسی
روش اتصالات مجازی
مجموعه های مکانیکی
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17052_752eaf975d0a06d11f32a62f37e2101a.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
شبیهسازی فرآیند سوراخکاری مرکزی برای تعیین تنشهای پسماند در صفحات فلزی
محمود مهرداد
شکریه
احمدرضا
قاسمی
در این تحقیق یک روش جدید برای محاسبه ضرایب کالیبراسیون جهت بدست آوردن تنشهای پسماند در مواد مختلف توسعه داده شده است. روش بدست آمده در این تحقیق می تواند بجای روشهای آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد. در این روش فرآیند سوراخکاری مرکزی در مواد مختلف به کمک روش اجزاء محدود شبیه سازی شده است. در هر حالت محل سوراخکاری و محل نصب کرنش سنج به دقت المان بندی گردیده و پس از وارد نمودن بار اولیه به عنوان تنش پسماند موجود در قطعه، جهت شبیه سازی فرآیند سوراخکاری، المانهای موجود در ناحیه سوراخ در مدل اجزاء محدود حذف شده اند. سپس کرنش در محل نصب روزت در راستای نصب هر کرنش سنج واقعی استخراج شده و میانگین گیری شده است.
در این تحقیق شبیه سازی روش سوراخکاری مرکزی برای مواد ایزوتروپیک به صورت دو بعدی و سه بعدی انجام گرفته است. با استفاده از این روش ضرایب کالیبراسیون محاسبه گردیده و با ضرایب کالیبراسیون استاندارد مقایسه گردیده است. نتایج این روش با نتایج حل دقیق استاندارد، خطایی کمتر از 3/0 درصد را نشان می دهد. شبیه سازی روش سوراخکاری مرکزی برای مواد ارتوتروپیک لزوم استفاده از ماتریس ضرایب برای این مواد را بیان می دارد. نتایج حاصل از شبیه سازی با روش تحلیلی نیز مقایسه شده است.
با شبیه سازی روش سوراخکاری در چند لایه های کامپوزیت امکان بدست آوردن ماتریس ضرایب کالیبراسیون فراهم می گردد. چند نمونه از چند لایه های کامپوزیت با چیدمان مختلف و مواد مختلف انتخاب گردیده است. با انجام عملیات سوراخکاری مرکزی کرنشهای رها شده قرائت شده و با استفاده از ضرایب بدست آمده تنشهای ناشی از پخت در آنها پیش بینی شده است. از مزیتهای روش جدید سهولت استفاده برای همه مواد با هر درجه از خواص ارتوتروپیک می باشد. در این روش می توان کرنش سنج های مختلف و قطر متفاوت سوراخها را با توجه به شرایط آزمایش شبیه سازی نمود، و ماتریس ضرایب حاصل را در تعیین تنشهای پسماند مجهول به کار گرفت. تعیین ماتریس ضرایب تنشهای پسماند در اشکال هندسی پیچیده از کاربردهای این روش است.
روش اجزاء محدود
روش سوراخکاری مرکزی
شبیه سازی
ضرایب کالیبراسیون
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17053_5324d3d389537bc820a1e2d02f055dfe.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
اثر ارتعاش لولههای انعطافپذیر بر میزان انتقال حرارت و افت فشار در مبدلهای حرارتی
حسین
شکوهمند
فرهاد
سنگتراش
وحید
اصفهانیان
در این مقاله اثر ارتعاش لولههای انعطاف پذیر بر ضریب انتقال حرارت و افت فشار در دسته لولههای مبدلهای حرارتی پوسته لولهای مورد بررسی قرار گرفته است. معادلات حاکم شامل معادله انرژی، معادلات مومنتم و معادله پیوستگی بوسیله روش عددی اختلاف محدود حل شدهاند. به علت لزجت تابع دما معادلات مومنتم و انرژی به صورت همزمان حل شده است. ارتعاش لولهها به صورت یک پدیده شبه استاتیک مدل شده است. در این مدلسازی لوله اول هر ردیف در سی حالت خروج از مرکز در یک پریود ارتعاش نسبت به سایر لولهها که بدون حرکت هستند فرض شده است. پس از حل در هر حالت نتایج نهایی در طول زمان متوسطگیری شدهاند. نتایج نشان میدهد که خروج از مرکز لوله اول باعث افزایش نرخ انتقال حرارت و میزان افت فشار دسته لولهها نسبت به لولههای صلب میشود. برای اعتبار روش ارائه شده حل انجام شده برای حالت لزجت ثابت با مقادیر تجربی موجود مقایسه شده است که با آنها مطابقت خوبی دارد
دسته لوله های انعطاف پذیر
دسته لولههای صلب
روش انتقال تاوایی
روش شبه استاتیک
ضریب افت فشار
ضریب انتقال حرارت
لزجت تابع دما
لولهای
مدبلهای حرارتی پوسته
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17054_3804bff92df360b252a43180009510c7.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
بررسی اثرات انتقال گرمای لوله به لوله در مبدلهای گرمایی لوله–پره تخت
حسین
شکوهمند
یاسر
مرادی
مهدی
اشجعی
دراین مقاله اثرات هدایت گرمایی بین لوله های یک مبدل حرارتی لوله ای پره تخت مورد مطالعه قرارگرفته است. انتقال حرارت هدایتی در پره ها نه تنها انتقال حرارت با سیال بیرون لوله را افزایش می دهد، بلکه هدایت حرارتی از یک لوله به لوله مجاور آن را نیز موجب
می شود. در این مقاله یک مدل با شیوه گسسته سازی، به وسیله روشهای عددی برای ارزیابی این انتقال گرمای هدایتی ارائه شده و شرایطی که تحت آن، این اثر اهمیت بیشتری دارد، بررسی شده است؛ در واقع در بررسی کمّی، اثرات تغییرات پارامتر هایی مانند تعداد پره، عرض پره و تعداد لوله ها بر روی بازدهی یک مبدل تک ردیفه لوله ای پره تخت مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین با توجه به اهمیت تغییرات ضریب جابجایی ، تغییرات این پارامتر نیز در مقاله منظور شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهند که اثرات هدایت گرمایی در پره های تخت بین لوله ها تاثیر قابل ملاحظه ای بر راندمان این گونه مبدل ها دارد در حالیکه تاثیر هدایت گرمایی محوری در لوله ها بر عملکرد مبدل گرمایی پره تخت ، عملا قابل صرفنظر می باشد. در مطالعات انجام شده درتحلیل این مبدلها معمولا فرض بر اینست که در صفحه پره ، درجه حرارت لوله های مجاور یکسان هستند و میدان حرارتی محدوده اطراف لوله ها متشابهند در حالیکه عملا به علت تغییرات دمای سیال درون لوله و به تبع آن جدار لوله میدان حرارتی پره ها در ناحیه اطراف لوله ها مشابه نبوده که این امر تاثیر مهمی بر راندمان این گونه مبدلها دارد.
اثرات لوله به لوله
شبیه سازی میدان حرارتی با روشهای عددی
مبدل با سیال تکفاز
مبدل لوله ای پره تخت
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17055_c4a981880e538a69cf3c60d98a6f2a65.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
بررسی پارامترهای مؤثر بر برگشت فنری در فرایند کشش عمیق
مهدی
ظهور
علی عباس
بیگی
برگشت فنری یک فاکتور کلیدی می باشد که می تواند در کیفیت قطعات کشیده شده با روش کشش عمیق نقش مهمی را ایفاد کند. مطالعات انجام شده نشان داده است که پدیده برگشت فنری می تواند در میزان تغییر شکل قطعات تولید شده با روش کشش عمیق مؤثر واقع شود. بنابر این برای بهینه کردن فرایند تولید و بالا بردن دقت ابعادی قطعات تولید شده، لازم است عوامل مؤثر در این پدیده شناخته شوند و فرایند کشش عمیق تحت کنترل کامل تولید کننده در آید. در این مقاله، پدیده برگشت فنری و عوامل مؤثر بر آن به کمک روش المان محدود مورد بررسی قرار گرفته است و راه های کم کردن مقدار برگشت فنری برای فلزات مختلف ارائه شده و اثر جنس مواد اولیه، نیروی ورقگیر، ضریب اصطکاک و مقدار لقی سنبه و قالب بر این پدیده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل پارامترهای ذکر شده، به منظور ساده سازی از شبیه سازی دو بعدی (کرنش صفحه) فرآیند کشش عمیق استفاده شده و نتایج آنالیز با نتایج تجربی مقایسه گردید. از مقایسه به عمل آمده، تطابق خوبی بین نتایج عددی و تجربی حاصل شد و صحت نتایج مورد تایید قرار گرفت.
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17056_77528a61b6d06105c1db538e5cbf140f.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
طراحی بهینه جعبه دنده خودرو بر اساس شاخصهای عملکرد و مصرف سوخت
ابوالفضل
معصومی
مسعود شریعت
پناهی
علیرضا
معتمدی
در این مقاله،هدف طراحی جعبه دنده خودرو است به طوریکه شاخصهای مصرف سوخت و عملکرد خودرو در حالت بهینه خود قرار گیرند. بنابراین ابتدا شاخصهای مهم، در انتخاب سیستم انتقال قدرت مناسب، برای یک موتور معین، معرفی و مدلسازی میشود و به منظور ارزیابی و حصول اطمینان از مناسب بودن مدل ارائه شده، مدل پیشنهادی برای یک نوع گیربکس پنج دنده دستی و یک نوع موتور بنزینی 1600CC اجرا و نتایج بدست آمده، برای شاخصهای عملکرد، نظیر شتابگیری، سرعت ماکزیمم، نقاط بهینه تعویض دنده،شیب روی،اختلاف از توان ایده ال موتور و مصرف سوخت با نتایج تجربی مقایسه میگردد . بعد از انتخاب شاخصهای موثر، نیاز به تصمیمگیری برای انتخاب گیربکس مناسب میباشد به طوریکه مصرف سوخت و عملکرد خودرو را همزمان ارضاء کند.بهمین جهت الگوریتم بهینه سازی عملکرد و مصرف سوخت خودرو، بعنوان معیاری برای این انتخاب، مدل سازی می شود به طوریکه خروجی این الگوریتم نسبت دنده های دوم،سوم وچهارم گیربکس می باشد.
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17057_d1419302db9c022ab1d48681b13d5f8b.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
شبیه سازی اجزای محدود و مطالعه تجربی تولید سه راهی آلومینیومی
حسین کاشانی
زاده
محمود موسوی
مشهدی
فرآیند تیوب هیدروفرمینگ بعنوان یکی از روش های نو در شکل دهی فلزات مورد توجه بسیاری از صنایع بخصوص صنایع خودرو سازی قرار گرفته است. در این مقاله ابتدا به مدلسازی اجزاء محدود بمنظور تولید سه راهی به روش هیدروفرمینگ لوله با استفاده از نرم افزار ABAQUS 6.3-1 پرداخته شده و تاثیر پارامترهای کلیدی چون ضریب اصطکاک، ضریب کرنش سختی و شعاع فیلت روی پارامترهای ارتفاع برآمدگی، توزیع ضخامت و نیروی پرس بررسی شده است. همچنین رابطه بین جابجایی محوری با نیروی محوری که کاربرد زیادی برای مهندس طراح جهت تعیین ظرفیت پیستون های جانبی دارد ارائه گردید. با استفاده از این نمودار و نمودار نیروی پرس می توان به مشخصات جک های اعمال کننده جابجایی محوری و دستگاه پرس دست یافت. سپس با انجام فرآیند به صورت آزمایشگاهی و بررسی و مقایسه نتایج عملی و مدلسازی نشان داده شد که نتایج مدلسازی اجزاء محدود و نتایج عملی دارای نزدیکی مناسبی هستند. بنابراین می توان از روش اجزاء محدود با دقت مناسبی برای طراحی این فرآیند و تولید قطعات پیچده استفاده نموده و تعداد سعی و خطاهای تجربی که هزینه زیادی به دنبال دارند را به مقدار زیادی کاهش داد. همچنین در این مقاله به تحلیل پارامترهای موثر در فرآیند آزمایشگاهی از جمله سرعت پیستون های جانبی، صافی سطح و موقعیت و فشار کوشن پرداخته شده است.
جابجایی محوری
روش اجزای محدود
سه راهی آلومینیومی
فشار کالیبراسیون
هیدروفرمینگ لوله
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17058_a62a015d7642877c86d50c266a38b636.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
تحلیل آیرودینامیکی روتور بالگرد با استفاده از روش شبکه گردابه
مهدی هاشم
آباد
کاظم هجران
فر
در این تحقیق، از روش شبکه گردابه و مدلسازی دنباله آزاد برای پیشبینی دقیق ساختار دنباله و بارگذاری تیغههای روتور بالگرد در پرواز ایستایی استفاده شدهاست. در روش شبکه گردابه، تیغهها با صفحه تخت مدل شده و حلقههای گردابه روی سطح تیغهها توزیع میگردند. در مدل سازی دنباله آزاد و با چرخش تیغهها، گردابهها به دنباله ریزش کرده و با سرعت محلی القاشده توسط گردابههای روی تیغهها و روی دنباله جابجا می شوند. در نتیجه، دنباله بهصورت آزادانه تغییر شکل یافته و ساختار طبیعی خود را پیدا می کند. با استفاده از روش شبکه گردابه و مدل سازی دنباله آزاد، محاسبات آیرودینامیکی بال مسطح در حالت ثابت و حرکت نوسانی صورت گرفته تا دقت و صحت روش در تحلیل جریان غیردائم ارزیابی شود. سپس تحلیل آیرودینامیکی یک روتور در پرواز ایستایی در دو حالت مختلف برای ماخ نوک تیغهها ( ) انجام شده و نتایج با دادههای تجربی و تئوری موجود مقایسه شدهاند. در حالت تراکمپذیر ( ) برای محاسبه سرعتهای القایی، از تصحیح تراکمپذیری پرانتل-گلارت روی قانون بیو-ساوارت استفاده شده است. در ادامه، تاثیر پارامترهای مختلف نظیر اندازه شعاع هسته گردابه، تعداد پانل ها و اندازه گام زمانی روی دقت نتایج آیرودینامیکی و همچنین شکل دنباله مورد مطالعه قرار گرفته است. در نهایت، قابلیت روش شبکه گردابه در تحلیل آیرودینامیکی روتور با تیغه های دارای پیچش نشان داده شده است.
جریان غیردائم
دنباله آزاد
روتور بالگرد
روش شبکه گردابه
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17059_0bae6e6182d08d4cb16f87505dcb60ca.pdf
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
0803-1026
1385
40
6
تاثیر پارامترهای ماشینکاری بر سایش ابزار درفرآیند برش
رضا
یوسفی
رفتار سایشی یک دیسک برش الماس نسبت به پارامترهای ماشینکاری در برش سنگ گرانیت یزد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصله نشان می دهندکه افزایش سرعت پیشروی موجب کاهش سایش دیسک برش الماس می شود، علت آن کاهش نسبی نیروهای برشی و کاهش تاثیر حرارت حاصله بر چسب اتصال دهنده در ابزار برشی می باشد. اما با افزایش سرعت برش، سایش ابزار نیز افزایش می یابد زیراکه حرارت حاصله و ضرب? مکانیکی افزایش می یابد.
دیسک الماس برش سنگ
سایش ابزار
سنگ گرانیت یزد
2007
01
21
https://jfe.ut.ac.ir/article_17060_7c8aa9ae1ab630196ed047f0ed2ee15c.pdf