TY - JOUR ID - 13353 TI - بررسی و مدلسازی پایداری سمتی خودرو JO - نشریه دانشکده فنی JA - JFE LA - fa SN - 0803-1026 AU - یزدی, محمدرضا حائری AU - احمدی, عباس AD - Y1 - 1999 PY - 1999 VL - 33 IS - 2 SP - EP - KW - پایداری KW - تایر KW - فرمانپذیری DO - N2 - با توجه به اینکه صنعت خودرو بعنوان پایگاهی برای تجلی آخرین دستاوردهای تکنولوژی در دنیای امروز شناخته شده است , بحث و تحقیق در مورد خودرو همواره مورد توجه محققین می باشد. در این تلاش نیز با بهره گیری از تحقیقات قبلی , رفتار دینامیکی خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله مدل تایر غیر خطی در نظر گرفته شده است. تغییرات نیروهای عمودی و جانبی تایرها برحسب زمان در هنگام عبور خودرو از قوس و تاثیر سیستمهای مختلف فرمان بر پایداری خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.در انتها نظر به اینکه یکی از مهمترین بحثهای رایج در زمینه خودرو, بحث فرمانپذیری می باشد و از جمله تدابیر بسیار موثر بر پایداری خودرو , کنترل فرمانپذیری آن است و بحث پایداری و فرمانپذیری جدا از هم نمی باشند, دو سیستم چهار چرخ فرمانپذی (4WS) جهت بهبود پایداری پیشنهاد شده با یکدیگر مقایسه شده اند. UR - https://jfe.ut.ac.ir/article_13353.html L1 - https://jfe.ut.ac.ir/article_13353_ea21a872220e4e06dd4d723f658a8e18.pdf ER -