دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
جواب معادله پواسون غیر خطی با شرایط مرزی مخلوط به روش اجزاء محدود
FA
غلامرضا شهریار
حشمتی
39146971
بهمن
مهری
99228758
در این مقاله، معادله پواسون را که مدل ریاضی بسیاری از مسائل فیزیکی و مهندسی مانند انتقال حرارت و غیره می باشد درنظر گرفته و با استفاده از روش اجزاء محدود، معادله را به صورت عددی حل نموده و در حالات خاصی که بتوان جواب معادله انتقال حرارت را به صورت تحلیلی به دست آورد با جواب عددی مقایسه می نمائیم. جالب توجه است که بسیاری از این مسائل که در مهندسی کاربرد فراوان دارند به طور کامل حل نشده است. مثلاً اگر بخواهیم انتقال حرارت روغن ماشین را در یک مخزن کروی شکل S تحت تاثیر حرارت به دست آوریم به معادله با شرط مرزی می رسیم که تاکنون به طور کامل حل نشده است. در این مقاله ادعا نمی کنیم که تمام مسائل پواسون1 با شرایط مرزی را حل می نمائیم، بلکه روشی برای روشن شدن مطلب ارائه می دهیم.
روش اجزاء محدود,روش گالرکین,روش گاوس,معادله پواسون
https://jfe.ut.ac.ir/article_26923.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26923_f96555e3178a93655953d4f35a0aaefb.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
روشی بهینه برای تحلیل دینامیکی سد قوسی ـ سنگ پی با ترکیب اجزای محدود و المانهای مرزی
FA
احمد آفتابی
ثانی
34612364
وحید
لطفی
vahlotfi@aut.ac.ir
در این مقاله، با به کارگیری روش اجزای مرزی سهبعدی که توانایی مدل سازی هر نوع هندسه دلخواه دره سد قوسی را داراست، ماتریس امپدانس سنگ پی که شامل اثرات جرم، سختی و میرایی آن میباشد به دست میآید. در ادامه با بهره گیری از شیوه زیرسازه، ماتریس مزبور در معادله حاکم بر رفتار دینامیکی سد قوسی وارد میگردد. بدین ترتیب، نارسایی مهم موجود در روشهای مشابه پیشین که همانا فرض منشوری بودن دره سد می باشد، از میان برداشته شده و راهکاری برای تحلیل دقیق سد قوسی ـ سنگ پی با هندسه دلخواه در دسترس قرار میگیرد. این نوشتار با ارائه راهکاری در جهت بالا بردن کارایی روش و کاهش زمان چشمگیر محاسبه ماتریس امپدانس ادامه یافته و با تحلیل نمونههایی عددی، مقایسه با نتایج پیشینیان و نشان دادن درستی روش پیشنهادی پایان مییابد.
اندرکنش سد ـ سنگ پی,تحلیل حوزه فرکانس,روش اجزای مرزی,سد قوسی
https://jfe.ut.ac.ir/article_26924.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26924_8538b20d4b36de3cbe91082358ce8b6f.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
طراحی شکل سدهای بتنی قوسی با استفاده از اسپیلاینهای هرمیتی
FA
جلال
اکبری
11579923
محمدتقی
احمدی
mahmadi@modares.ac.ir
پیتر یان
پال
91991246
درگذشته، مدل سازی بدنه سدها با استفاده از مجموعهای از چندجمله ای های درجه دو یا سه انجام میگرفت. لیکن جزئیاتی نظیر پیاده سازی محل درزهها، نقاط شروع ضخامت متغیر در قوس های افقی، حفاری در تکیهگاه ها و غیره نادیده گرفته میشدند. هم چنین در حالتی که در قسمتی از شکل ساختگاه، نقطه عطفی وجود داشت، این معادلات فاقد دقت لازم بودند. در این مقاله یک فرمولبندی جدید برای طراحی شکل سدهای بتنی قوسی با الگوی قوس افقی سهموی ارائه شده است. در این تحقیق با استفاده از 38 پارامتر جزئیات شکل هندسی سدها با معادلات اسپیلاین درجه سه مدل سازی میشود که این پارامترها برای استفاده در بهینهسازی شکل سد بعنوان متغیرهای طراحی تلقی میشوند. یکی از خواص این روش ایجاد شکل های هموارتر و انعطاف پذیرتر در مقایسه با روش بوفانگ میباشد. با استفاده از این فرمولبندی نرم افزاری براساس قابلیت های شئ گرایی نسبی فرترن برای تحلیل المان محدود سدهای بتنی قوسی تهیه شده است. برنامه به طور خودکار شبکههای المان محدود را برای سد، تکیهگاه ها و مخزن در حالات مختلف بارگذاری تولید میکند. خروجیهای برنامه شامل تغییر مکان های نقاط، تنش های اصلی، فرکانس های ارتعاش، شکل مودهای ارتعاشی و سایر اطلاعات مورد نیاز در بهینه سازی شکل میباشد که در تحقیقات آتی از آنها استفاده خواهد شد. نتایج تحقیق با نتایج تحلیل سد شهید رجایی مقایسه شده است.
اسپیلاین هرمیتی,تحلیل المان محدود,سدهای بتنی قوسی,شکل سد
https://jfe.ut.ac.ir/article_26925.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26925_7d32f4b3e0c4d19808f64edbf89dd60d.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
روابط جدید زمان چرخه بهینه برای تقاطعهای پیشزمانبندی شده مستقل با تغییر رابطه وبستر براساس روش HCM 2000
FA
علی بابائی
زاده
alibz_abz@yahoo.com
هاشم
مهرآذین
82688447
در شرایط نزدیک به حالت اشباع1 و یا اشباع2 تقاطع، رابطه تعیین چرخه بهینه وبستر3، غیرقابل استفاده میشود، زیرا اولاً این رابطه زمانی که مجموع نسبت بحرانی4 تقاطع به یک نزدیک میشود، مقادیر غیرقابل توجیه برای طول چرخه میدهد و ثانیاً اگر مجموع نسبت بحرانی تقاطع، یک و یا بزرگتر از آن شود، رابطه وبستر به طورکلی غیرقابل استفاده می گردد. روش HCM2000 این مشکل را ندارد؛ اما تعیین زمان چرخه بهینه در این روش رابطه مشخصی ندارد و برپایه سعی و خطا استوار است تا زمانی که تأخیر5 تقاطع کمینه گردد. درضمن روش HCM2000 به پارامترهای ورودی بیشتری نیازمند است که این روش را برای زمانبندی تقاطع بسیار وقتگیر و پرهزینه کرده است. در این مقاله سعی شده است که رابطه تعیین چرخه بهینه وبستر برای چند شکل کلی معمول تقاطع ازنظر هندسی و فازبندی6، با استفاده از مدل سازی، بازسازی و اصلاح شود؛ به نحوی که روابط جدید مشکلات ذکرشده در فوق مربوط به رابطه وبستر را نداشته باشند.
تقاطع چراغ دار,رابطه وبستر,زمانبندی,زمان چرخه بهینه
https://jfe.ut.ac.ir/article_26926.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26926_42a3050a5084d3fd978df6267bb1452f.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
طراحی بهینه موجشکن مرکب کیسونی تحت اثر امواج غیرخطی
FA
علیرضا
سلطانکوهی
22675588
خسرو
برگی
kbargi@ut.ac.ir
موجشکنها از جمله سازههای دریایی مهم و هزینهبر میباشند. موجشکن مرکب کیسونی یکی از انواع رایج این نوع سازه در سطح دنیا بوده که عمدتاً در اعماق زیاد مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به پیشرفت صنایع دریایی ایران در سالهای اخیر، مطالعاتی جهت ساخت چنین موجشکنهایی در سواحل جنوب صورت گرفته است. در طراحی این سازه آن چه همواره مورد توجه جامعه مهندسین قرار گرفته است، تخمین ابعاد بهینه آن در شرایط مختلف هیدرولیکی و ژئوتکنیکی دریا میباشد. در این مقاله با در نظرگیری میدان موج غیرخطی در مقابل سازه، ابعاد آن در شرایط گوناگون هیدرولیکی و ژئوتکنیکی بهینه گردیده است. نتیجه این پژوهش ارائه منحنیهایی کاربردی در امر طراحی بهینه این سازه است به طوری که یک طراح می تواند با استفاده از این منحنیها ابعاد بهینهی مقطع موجشکن مرکب کیسونی را در شرایط هیدرولیکی و ژئوتکنیکی گوناگون تخمین بزند که به این ترتیب صرفهجویی قابل ملاحظهای در هزینههای احداث این سازه صورت می پذیرد.
بهینهسازی غیرخطی,کیسون,موجشکن مرکب,موج غیرخطی
https://jfe.ut.ac.ir/article_26927.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26927_46fdcfdd855d0601fd397294282c16b5.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
کاربرد مدلسازی عددی سهبعدی در شبیهسازی پدیدههای پیچیده مهندسی رودخانه
FA
احمد شکیبائی
نیا
78634255
امیررضا
زراتی
zarrati@aut.ac.ir
محمدرضا مجدزاده
طباطبایی
39933138
بسیاری از مسائل مهندسی رودخانه پیچیده بوده و نیاز به تحلیل سهبعدی جریان و رسوب دارند. با توجه به پیشرفت روز افزون قدرت رایانه ها و توسعه مدلهای عددی توانمند که قادر به شبیه سازی جریان و انتقال رسوب به صورت سهبعدی در هندسههای پیچیده
می باشند، استفاده از این مدلهای عددی برای مهندسین امری اجتناب ناپذیر است. اما باید توجه داشت که پیش از به کارگیری، باید دقت این مدلها در شرایط پیچیده و با توجه به فرضیات موجود در آن ها به وسیله صحت سنجی شناخته شود. هدف این مقاله بررسی کارآیی مدلهای عددی سه بعدی در مسائل مهندسی رودخانه و صحت سنجی آن ها در چند مورد پیچیده است. برای این منظور مدل SSIIM2.0 انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. علت این انتخاب، قابلیتهای زیاد این مدل عددی میباشد. در تحقیق حاضر این مدل برای چندین مورد پیچیده مهندسی رودخانه به کار برده شد و نتایج پیشبینیهای عددی با نتایج آزمایشگاهی یا صحرایی موجود مقایسه گردید. با توجه به نتایج حاصله در مسائل متنوع مورد بررسی در تحقیق حاضر دقت مدل عددی مذکور برای استفاده در کارهای عملی و پیچیده مهندسی رودخانه مشخص گردیده است.
انتقال رسوب,جریان,رودخانه,مدلسازی عددی سهبعدی,هندسه پیچیده
https://jfe.ut.ac.ir/article_26928.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26928_a4afb54a2bd4862614e4e94d9cffd92d.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
ارائة مدل اولویتبندی علتگرا جهت تعیین قطعات خطرناک جادهها برای عابرین پیاده
FA
محمود
صفارزاده
saffar_m@modares.ac.ir
وحید
ابوالحسن¬نژاد
72731349
امین میرزا
بروجردیان
89736385
یکی از مهمترین عوامل موثر در اولویتبندی قطعات تصادفخیز جادهها برای عابرین پیاده، علت وقوع تصادف است که تاکنون در روش های موجود نادیده گرفته شده است. اولویتبندی این قطعات بدون در نظر گرفتن علت بروز تصادف، به دلیل قابل جمع نبودن تصادفات رخ داده به دلایل مختلف، تصمیمگیری دربارة انتخاب قطعات تصادفخیزتر را دچار خطا میکند. در این مقاله با ارائة روش اولویتبندی
علتگرا، مدلی جدید به منظور اولویتبندی قطعات تصادفخیز برای عابرین پیاده با توجه به علت وقوع تصادف در راه های برونشهری ارائه میشود. در این روش، قطعات مذکور با در نظرگرفتن همزمان پارامترهای تعداد، شدت تصادف و علل بروز تصادف و با استفاده از یک روش تصمیمگیری چند معیاره اولویتبندی میشوند. استفاده از مدل ارائه شده در این تحقیق، دقت و کارآیی فرآیند اولویتبندی قطعات تصادفخیز جادهها را برای عابرین پیاده به مقدار زیادی افزایش میدهد.
تصادف,تصمیمگیری چندمعیاره,علت وقوع تصادف,قطعة تصادفخیز
https://jfe.ut.ac.ir/article_26929.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26929_405630efdbafca050adb3b1f8cce8329.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
بهینه سازی قابهای فولادی با استفاده از الگوریتم وراثتی اصلاح شده هوشمند
FA
محمدرضا
قاسمی
rghasemi@hamoon.usb.ac.ir
اکبر
آزادی
94847634
منظور از بهینهسازی در مهندسی عمران یافتن طرحی برای سازه است که ضمن رعایت ضوابط فنی، حداقل هزینه اقتصادی را داشته باشد. قابهای ساختمانی معمول ترین سازه مهندسی عمران هستند. بنابراین بهینهسازی این نوع سازه کمک بزرگی از نظر اقتصادی خواهد بود. یکی از مشکلات موجود در مسئله بهینهسازی هم گرایی موضعی میباشد لذا استفاده از ابزاری که بتواند بر مشکل مذکور غلبه کند، ضروری به نظر میرسد. الگوریتم وراثتی که یکی ازروش های بهینهسازی الهام گرفته از طبیعت است، بر این مشکل فائق آمده است. الگوریتم وراثتی برای رسیدن به جواب احتیاج به آنالیز سازه به دفعات زیاد دارد. لذا برای کاهش تعداد دفعات آنالیز و افزایش سرعت و قدرت آن در این تحقیق روابط جدیدی برای عملگرهای الگوریتم و روند این الگوریتم ارائه شده است. با اعمال روش های معرفی شده در این تحقیق روی چند مثال از نوع بهینهسازی قاب های فولادی صلب و مهاربندی شده با رعایت ضوابط فنی و آیین نامه ای، و هم چنین ارائه راه کاری در امر مقایسه، با کاهش قابل توجهی در دفعات تحلیل، نتایج بسیار مطلوبی نیز حاصل گردید.
الگوریتم وراثتی اصلاح شده,انتخاب,انتخاب نخبهگرا هوشمند,بهینهسازی,تحلیل دینامیکی طیفی,جهش
https://jfe.ut.ac.ir/article_26930.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26930_8eacc25c374fec0fc5ae0c944c5baa6e.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
بهینه سازی سازه های فضاکار بادرنظرگرفتن احتمال خرابی اعضاء و گره ها به کمک الگوریتم وراثتی اصلاح شده
FA
محمدرضا
قاسمی
rghasemi@hamoon.usb.ac.ir
محمدرضا مستخدمین
حسینی
61858166
در این تحقیق هدف بهینه سازی وزن سازه های فضاکار با استفاده از نظریة قابلیت اعتماد می باشد. با توجه به اینکه در عمل، خرابی سازه علاوه براین که از ناحیة عضو رخ می دهد ممکن است از محل گره ها نیز به وقوع به پیوندد بنابراین علاوه بر احتمال خرابی اعضاء، احتمال خرابی گره ها نیز در فرآیند بهینه یابی وزن سازه های خرپایی و فضاکار منظور شده و فرمول بندی دیگری جهت آن ارائه گردیده است. منظور از خرابی گره این است که تغییر مکان گره در یک راستا, از تغییر مکان مجاز گره در آن راستا تجاوز نماید. در فرآیند بهینه یابی، اثر پارامترهای مختلف احتمال اندیشانه نظیر بارگذاری، تنش تسلیم، مدول الاستیسیته و سطح مقطع اعضای سازه نیز در نظرگرفته شده است. البته در مثال های عددی انجام یافته در این تحقیق فرض شده است که تمامی متغیرهای احتمال اندیشانه از نظر آماری مستقل از یک دیگر بوده و دارای تابع توزیع نرمال باشند. هم چنین در این تحقیق، جهت بهینه یابی از الگوریتم وراثتی اصلاح شده استفاده گردیده است. از آن جا که محاسبات روش وراثتی در هر مرحله بر زیر مجموعهای از دامنه تابع انجام میشود، احتمال هم گرایی آن در بهینه کلی تابع هدف افزایش یافته و از هم گرایی موضعی جلوگیری می نماید. هم چنین استقلال محاسبات این الگوریتم از مشتق تابع هدف و قیود حاکم، باعث سازگاری آن با توابع گسسته میگردد. تحقیق اخیر نشان می دهدکه با افزایش احتمال خرابی مجاز اعضاء، گره ها و یا کل سازه, وزن بهینه سازه کاهش می یابد، اما با افزایش ضرایب پراکندگی بار و یا تنش تسلیم, وزن بهینه سازه نیز افزایش خواهد یافت.
احتمال خرابی عضو و گره,الگوریتم وراثتی اصلاح شده,بهینه سازی,سازه های فضاکار
https://jfe.ut.ac.ir/article_26931.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26931_51ac1488991eaab3d47eee315c077ce2.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
بررسی اثر پارامترهای خاص گسلش و موقعیت مکانی ساختگاه بر مشخصات پالس حوزه نزدیک گسل
FA
محمدرضا
قائمقامیان
mrgh2@iiees.ac.ir
بهنام
خلیلی
48817839
در این مقاله جنبش نیرومند زمین در حوزه نزدیک گسل با در نظرگرفتن توزیع غیر یکنواخت لغزش بر روی صفحه گسل مورد بررسی قرار گرفته است. مناطقی بر روی گسل که جا به جایی بیشتری نسبت به جا به جایی میانگین دارند به عنوان اسپریتی مشخص شدهاند. به این ترتیب حرکات زمین در حوزه نزدیک گسل با استفاده از مدل چشمه محدود و توابع تئوری گرین برای محیط نامحدود شبیهسازی شده و نحوه تأثیر هر یک از پارامترهای خاص گسلش، که معمولاً از آنالیز برگشتی امواج دور لرزهای بدست میآیند، نظیر لغزش ناهمگن (اسپریتی)، میزان لغزش بر روی اسپریتی، زمان فرآیش و سرعت گسیختگی در روی گسل و هم چنین اثر موقعیت مکانی و فاصله ساختگاه نسبت به گسل بر مشخصات پالس حوزه نزدیک گسل به صورت عددی و پارامتریک مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
اسپریتی,تابع تئوری گرین,توزیع غیر یکنواخت لغزش,جهتپذیری,حوزه نزدیک گسل
https://jfe.ut.ac.ir/article_26932.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26932_d236a7017f845c9e1a91be57f3919cfd.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
اندرکنش سد و مخزن در دامنه زمان به وسیله روش انتگرال حلقوی منفرد مجزا (DSC)
FA
کیانوش
کریمی
66653272
رضا
عطارنژاد
rattar@ut.ac.ir
در این مقاله تحلیل دینامیکی از نوع تاریخچه زمانی یک سد با ضخامت ثابت و مخزن نیمه بی نهایت، با یک روش عددی نوین به نام انتگرال حلقوی منفرد مجزا(DSC)، مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به حیاتی بودن مسئله طراحی سد، یافتن یک روش عددی کارا، سریع و دقیق که قابلیت مدل سازی شرائط مرزی پیچیده را داشته باشد، ضروری به نظر می رسد. بدین منظور روش انتگرال حلقوی منفرد مجزا در این مقاله نخستین بار برای تحلیل مسئله اندرکنش سد و مخزن به کار گرفته شده است. در ابتدای مقاله روش مذکور به صورت اجمالی معرفی شده و نحوه اعمال شرائط مرزی در آن، تشریح می گردد. سپس معادله حرکت اندرکنش سازه سد (یک تیر اویلر ـ برنولی
طره ای) با مخزن نیمه بی نهایت در حالت پر و تحت زلزله ال سنترو، به وسیله روش DSC و با به کارگیری هسته دلتای شانون تنظیم شده،
مدل سازی شده و با نتایج حاصل از روش Lee & Tsai. به عنوان نتایج شاهد مقایسه می شود. در نهاِیت نشان داده می شود که روش DSC با سایر روش های عددی از نظر دقت و پایداری قابل رقابت می باشد.
انتگرال حلقوی منفرد مجزا,اندرکنش سد و مخزن,تحلیل در حوزه زمان,هسته دلتای شانون
https://jfe.ut.ac.ir/article_26933.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26933_6de791556c959c9dfa2bd50cec6233f2.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
معرفی ستون جدار نازک توخالی ساخته شده از ورقهای فولادی موجدار و بررسی رفتار لرزهای آن
FA
سیّد رسول
میرقادری
nedmir2@iredco.com
سیّد محمّد سعید
سبحان
71776292
ستون های جدار نازک فولادی با مقاطع جعبهای و دایرهای در بسیاری از سازهها و از جمله پلها (به عنوان پایه) به کارمیروند. در زلزلههای اخیر مانند زلزله سال 1995Kobe یاHyogoken-Nanbu در کشور ژاپن، خسارتهای زیادی در پایههای فولادی پل ها مشاهده شد و آسیبپذیر بودن این نوع پایهها در برابر نیروهای شدید زلزله برای مهندسین آشکار شد. در این مقاله، نوع جدیدی از ستون های جدار نازک فولادی ساخته شده از ورق های موجدار مطرح میشود. در مقایسه با ستون های جدارنازک فولادی ساخته شده از ورق صاف، ستون های ساخته شده از ورق موجدار، مقاومت کمانشی بالاتری دارند و نیز به دلیل حذف سخت کنندههای طولی، هزینه و زمان ساخت کمی نیاز خواهند داشت. در این مقاله با انجام تحلیلهای غیرخطی اجزاء محدود، رفتار لرزهای ستون های ساخته شده از ورق های فولادی موجدار و ستون های جدارنازک فولادی با مقاطع جعبهای و دایرهای بررسی و با یک دیگر مقایسه شدهاند. نتایج تحلیلها نشان میدهد که این ستون های جدید، در کرنشهای پلاستیک بزرگ افت مقاومت کمتری دارند و از رفتار هیسترزیس پایدارتری برخوردار هستند و در نتیجه شکلپذیری و ظرفیت جذب انرژی بیشتر و عملکرد لرزهای مناسب تری حتی در ضخامت های کمتر، دارند.
تحلیل غیرخطی اجزاء محدود,ستون جدارنازک فولادی,شکل پذیری,مقاومت کمانشی,ورق های فولادی موجدار
https://jfe.ut.ac.ir/article_26934.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26934_df4ca3b488070546772465a43e550b1b.pdf
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
42
4
2008
07
22
بررسی آزمایشگاهی و صحرایی تثبیت خطوط لوله مدفون در زمین های اشباع
FA
محسن نجیمی
ورزنه
68767293
حسین
رجایی
rajaie@aut.ac.ir
لوله های مدفون در ترانشه های کم عمق مستقر در زمین های اشباع، غالباٌ تحت تأثیر تغییر مکان های نسبتا بزرگ ناشی از نیروی برکنش قرار گرفتـه و گزارش های مختلف از خسارات قابل توجه به لـوله های مدفون حکایت دارد. در این مقـاله روش های موجود تثبیت لوله ها در محیط های اشباع مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و با عنایت به مزایا و معایب هر یک از آن ها، روش نوینـی به منظور استقرار لوله ها در محیط های اشباع ارائه و مطالعه شده است. در این رابطه استفاده از ژئوتکستایل به منظور مهار لوله ها با اقطار بزرگ مورد توجه قرار گرفته و با انجام مطالعات آزمایشگاهی و صحرایی مدل پیشنهادی ارزیابی شده است. پارامترهای مهم و مؤثر در تثبیت لوله ها برای روش پیشنهادی با توجه به نمودارهای نیرو-تغییر مکان بررسی گردیده و نتایج بدست آمده توسط مشاهدات صحرایی برای لوله های گاز فلزی مدفون با قطر 30 اینچ تأئید شده است. نهایتاٌ با عنایت به نتایج آزمایشگاهی و مشاهدات صحرایی، روش اجرایی تثبیت لوله ها در محیط اشباع از طریق مسلح نمودن خاک توسط ژئوتکستایل به عنوان روش اجرایی مناسب با توجه به مزایا و معایب روش های موجود توصیه شده است.
برکنش,خطوط لوله مدفون,ژئوتکستایل,لوله
https://jfe.ut.ac.ir/article_26935.html
https://jfe.ut.ac.ir/article_26935_59d3d52c870dd19491d0b8770fa174a1.pdf