per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20369
مهندسان و دانش محیط زیست
Engineers and the Knowledge of the Environment
امیرحسین حمیدیان
amihamidian@yahoo.com
1
محمد باباپور
babapour@mailinator.com
2
شیلات و محیط زیست
شیلات و محیط زیست
مهندسی و علوم مربوطه یکی از مهمترین بخشهای دانش بشری می باشند که در طی قرون توسعه یافته اند تا زندگی بهتری را برای بشر فراهم آورند. متاسفانه طی تکامل این دانش بشتری گاهی هدف از آن مورد غفلت قرار گرفته است . در حقیقت بشر در حال تخریب و تخلیه منابع طبیعی بوده که برای زندگی خویش بدان وابسته است . بنابراین در سیستم آموزشی اخیر خود نیازمندیم مهندسانی رابا حداقل دانش پایه و کافی از محیط زیست پرورش دهیم . لازم است مهندسانی را آموزش دهیم که قادر به تشخیص وحل مسائل نه به صورتی مجزا بلکه به صورتی جامع باشند، یعنی قادر به درک تولیدات وفرایند ها به عنوان بخشی از زیست سپهر باشند .
در این مقاله برخی از مسائلی که ناشی از چشم پوشی نسبت به جنبه های زیست محیطی طراحی و کاربرد تولیدات می باشند مورد بحث واقع شده است . دانش پایه زیست محیطی که مورد نیاز مهندسان ماست تاقادر به ارزیابی اهمیت این مسائل و ارائه پیشنهاد به منظور حل آنها باشند تشریح گردیده است .
Engineering and related sciences are among the most important compartments of the knowledge, which has been developed during centuries in order to provide a better life for human being. Unfortunately, during the expansion of this knowledge, the aim has been sometimes neglected. In fact, human being has been destroying and depleting the natural resources, which is related on them for his life. Therefore, it is needed in our recent education system to train engineers with at least basic and enough knowledge of the environment. It is necessary to educate engineers who would be able to recognize and solve the problems not in a solitary manner, but rather in a comprehensive way understanding the products and processes as part of the biosphere. In this paper, some of the problems, arose by overlooking the environmental aspects of the design and implication of the products, have been discussed. The basic environmental knowledge which is needed for our engineers to be capable of evaluating the significance of the problems and releasing advice on solving these problems are discussed.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20369_a10ac56219eba3cbd6f4d33468f8c5d3.pdf
آموزش
محیط زیست
مهندسی
Education
engineering
environment
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20370
بهره گیری و توسعه تکنولوژی حقیقت مجازی و نرم افزارهای شبیه ساز در افزایش کمی و کیفی آموزش مهندسی
The Application and Development of Virtual Reality Technology and Simulation Softwares for Increasing Quality and Quantity of Engineering Education
حمید شاه محمدی
shahmohammadi@mailinator.com
1
محسن حبیبی
h.habibi@aut.ac.ir
2
بهروز آرزو
arezoo@aut.ac.ir
3
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دنیای امروز علم و تکنولوژی به سمت به کارگیری هرچه بیشتر کامپیوتر در فن آوری های گوناگون سوق پیدا کرده است. حقیقت مجازی به عنوان یکی از کاربردهای کامپیوتر در دهه اخیر کاربردهای فرآوانی در زمینه های گوناگون مهندسی به خصوص مهندسی مکانیک پیدا کرده است. نرم افزارهای شبیه ساز نیز به نوبه خود سبب افزایش دقت و سرعت تحلیل های مهندسی گردیده اند. در تحقیق حاضر قصد بر استفاده و توصعه این دو مفهوم به هم آمیخته در فرآیند ماشین کاری توسط ماشین کنترل عددی (CNC) بوده است، به گونه ای که از این دو فن آوری در جهت یادگیری هرچه بیشتر ، پرشورتر و تأثیر گذارتر دانشجویان در فرآیند ماشینکاری استفاده گردد. استفاده از این دو تکنولوژی در آموزش فرآیندهای مهندسی به خصوص در شاخه ساخت و تولید سبب افزایش کمی و کیفی آموزش مهندسی می گردد.
Science and technology world is using computers in different branches as much as possible. Virtual reality has variety of application in different engineering fields. Simulating softwares increase the accuracy and process speed of analysis. In this research the aim is to use this concept through milling process on CNC machines, so the students can learn objects effectively and eagerly. The application of virtual reality in manufacturing field of study makes quality and quantity of education higher than traditional methods.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20370_5ea8193e55c1e763f990b01f73a11a86.pdf
حقیقت مجازی
Boolean Operation
Milling Simulation
STL
Virtual reality
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20371
آموزش مهندسی بتن و سیمان با رویکرد توسعه پایدار وحفظ محیط زیست
Education of Cement and Concrete Engineering With Respect To Sustainable Development and Environment
محمد شکرچی زاده
shekarch@ut.ac.ir
1
زانیار میرزایی
mirzaei@mailinator.com
2
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
بتن به عنوان مصالح برگزیده قرن در صنایع مهندسی عمران دارای جایگاه و یژه ای است، این ماده پس از آب پر مصرف ترین مصالح مصرفی بشر به حساب می آید. تولید بتن از حیث محیط زیست اثرا ت متعددی دارد، که عدم توجه به جوانب آن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد نماید. در سالهای اخیر برای تولید بتن راهکار هایی ارائه شده که سازگاری مناسبی با محیط زیست و مبانی توسعه پایدار داشته باشد و درکشور های صنعتی با تحول اساسی که در ارتقاء سطح تکنولوژی بتن بوجود آمده، گامهای موثری در این ارتباط برداشته شده است. در این بتن ها برای ارزیابی کیفی معیار هایی فراتر ازمیزان سیمان مصرفی و حتی مقاومت مکانیکی مورد توجه قرار دارد و آن پایایی و عمر مفید سازه ها است که عامل مشخصه به حساب می آید . در کشور های پیشرفته از اواخر دهه هفتاد میلادی همگام با صنعت در زمینه آموزش و پژوهش بتن تحول اساسی صورت پذیرفته و در سالهای اخیر علی رغم مصرف نسبتا کنترل شده بتن در این کشورها مطالعات ریز ساختاری و بهره گیری از امکانات و تجهیزات ویژه برای پژوهش در زمینه بتن متداول گشته است. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما باوجود این که میزان مصرف سرانه بتن از متوسط سرانه در جهان بیشتر است، به آموزش و پژوهش توجه کافی مبذول نمی گردد و اثرات سوء آن در کیفیت نازل بتن های مصرفی مشهود است. مقاله حاضر ضمن بررسی اثرات زیست محیطی تولید بتن به راهکار های اجرایی برای آینده آموزشی مهندسی بتن پرداخته و نشان داده شده است که با ظرفیت های موجود در صورت توجه به آموزش و پژوهش در سطح عمومی و در دانشگاهها، صنعت بتن با تحول قابل ملاحظه ای همراه خواهد شد.
Concrete has a special place at the current century; it has been and is the most widely used building material. Producing concrete has several environmental impacts that should be considered to prevent consequent problems. In recent years, several methods have been developed to produce concrete that is compatible with the environment and sustainable development basis. In these concretes, beside cement consumption rate and even strength, factors like durability and life cycle are considered as a quality criterion. In developed countries after the 1970’s, through industry developments, fundamental evolutions on research and education fields were performed, and other than controlling the consumption rate of concrete, using special equipments for research and special studies on microstructure of concrete was common practice. In this paper, by considering the environmental aspects of concrete, some applicable solutions for the educational future of concrete, have been studied. It shows that by using current potentials, attention to education and research in public level and academic level, considerable evolution and progression would be obtained in the concrete industry.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20371_53e65d25c73ba6251c5b4c3734f38e7a.pdf
آموزش مهندسی
بتن
توسعه پایدار
دوام
محیط زیست
Cement
Concrete
Engineering Education
environment
Sustainable Development
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20372
زمینهها و ضرورتهای بازنگری آموزش مهندسی ایران
Backgrounds and Necessities of Reviewing Engineering Education in Iran
محمدمهدی غفاری
engineering@ias.ac.ir
1
حسن ظهور
zohoor@mailinator.com
2
فرهنگستان علوم
فرهنگستان علوم
مطالعه آموزش مهندسی از جهات مختلف برای روان سازی فرآیند یادگیری، موفقیت در برنامههای درسی و تخصصی و داشتن عملکردی مفید در محیطهای کاری، به منظور هدایت دانشجویان به پرورش برخی شایستگیها و خصوصیات و فراگیری مهارتهای مناسب امری است ضروری. انتقال دانش به دانشجویان و قوی ساختن پایههای علمی آنان در حال حاضر در دانشکدههای مهندسی کشور انجام میشود، در حالی که به آموزش موضوعات با اهمیتی در ارتباط با مواردی از قبیل سرمایه اجتماعی، خلاقیت، کارگروهی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و رعایت اخلاق مهندسی توجه جدی صورت نمیگیرد. در این مقاله درباره اهمیت شایستگیهایی مانند خلاقیت، کارگروهی و سرمایههای اجتماعی که در حوزه آموزش مهندسی کشور ارزشمندند، و درباره ارتباط این شایستگیها با نوآوری و کارآفرینی بحث شده است. همچنین در این مقاله چالشها و فرصتهای پیش روی آموزش مهندسی ایران براساس مستندات موجود و دیدگاههای صاحب نظران دانشگاه و صنعت ارزیابی، و نقش و ارزش سرمایههای اجتماعی و اخلاق حرفهای در کنار سرمایههای فیزیکی و انسانی و تأثیر آنها بر آموزش مهندسی و نوآوری و کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته است. سرانجام نتیجه بررسیها در قالب چند راهکار عملی در راستای بهبود و ارتقای آموزش مهندسی در ایران پیشنهاد شده است.
Study of the engineering education from several aspects needs to be paid attention. In order to make ease the learning process, to get successful in educational courses and technical programs, and having a useful performance in working areas. These challenging issues make it necessary to educate engineers with ability of special competencies and skills as social capital, creativity, group working and engineering ethics. The purpose of this paper is to investigate the impact and significant of the above mentioned skills and competencies on engineering education through a survey with respect of the view point of experts from University and industry. Finally the results of this study is proposed in the form of some actual recommendations which is hopefully make promotion and vital changes in the engineering education in Iran.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20372_4dfbb0775cd25ae0c265eb66a637acc6.pdf
آموزش مهندسی
اخلاق مهندسی
خلاقیت
سرمایه اجتماعی
صنعت و دانشگاه
کارآفرینی
نوآوری
Creativity
Engineering Education
Engineering Ethics
Innovation
Social capitals
University and Industry
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20373
تآثیر فناوری های نوین تبدیل انرژی بر آموزش مهندسی برق-گرایش قدرت
Effect of New Energy Conversion Technologies on Electrical power engineering Education
ابراهیم فرجاه
farjah@shirazu.ac.ir
1
دانشگاه شیراز
مباحث درسی دوره های کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ما در زمینه مهندسی برق گرایش قدرت عمدتا" حول فناوری های متداول در بخش های تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی می باشد. در همین ارتباط صنعت برق کشور یکی از موفق ترین صنایع در راستای بومی کردن فناوری می باشد و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تا حدود زیادی در این موفقیت سهیم می باشند. با توجه به رویکرد جدید جهانی در زمینة گرایش به سمت انرژی های نو، نقش الکترونیک قدرت در زنجیرة تبدیل انرژی الکتریکی حیاتی می باشد. متاسفانه و به دلیل استفاده از آخرین تکنولوژی های روز وارداتی در این صنعت و بومی نشدن این شاخه از مهندسی برق-قدرت، دانشگاه ها نتوانسته اند نقش مناسبی در بومی سازی این شاخه داشته باشند. به همین دلیل آموزش های دانشگاهی و محورهای تحقیقاتی مرتبط با الکترونیک قدرت به دلیل نیاز به حمایت مالی در سطح مناسبی نمی باشد. در این مقاله مشکل موجود مورد کنکاش قرار گرفته و راه حل های مناسب جهت فعال شدن دانشگاه ها در رفع این معضل ارئه می گردد.
Course contents of B.Sc. and even M.Sc. or Ph.D. programs in electrical power engineering in our country is mainly based on conventional; technologies employed in different sectors of generation, transmission and distribution of electricity. Electricity industry in Iran has been successful in localization and transfer of technology from foreign countries and research centers and universities have played an important role in this process. Nowadays, with progress of employing renewable and dispersed energy sources in electricity market, the role of power electronic as an interface for electrical energy conversion is vital. Unfortunately, the technology level in this field is so high so that, universities could not gain an important share in transfer of technology or localization of these high-tech converters. At the other hand educational sources are not well adapted to follow these fast changing technologies and also the research axis are not in an acceptable level. This is mainly due to lack of research funds in the field of power electronics. In this paper the existing problems in power electronics education is analyzed and several solutions are provided to overcome these limitations and activate the universities.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20373_58f38da4690b7e1fe0294f9c1e378dc6.pdf
آموزش
الکترونیک قدرت
تبدیل انرژی الکتریکی
تحقیقات کاربردی
applied research
Education
Energy Conversion
Power Electronics
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20374
ارزیابی، برنامه ریزی و توسعه آموزش مهندسی معیارهای شایستگی مهندسان
Criteria of engineering competency
مهدی فیض
mahdi.feiz@yahoo.com
1
احسان زارع
zare@mailinator.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه آزاد اسلامی
ارزیابی کیفیت در یک فعالیت آموزشی، مهمترین اقدام برای بهبود این فرآیند و تجدید نظرهای کلی و جزیی در آن است. ارزیابی کیفیت، به مطابقت وضع موجود با وضع مطلوب میپردازد. بررسی وضع موجود و وضع مطلوب، در برونداد نظام آموزشی، نقطه عطف ارزیابی کیفیت است. لذا ضروری است وضع مطلوب برونداد، به روشنی توصیف شود تا بتوان در قیاس با آن، وضعیت موجود را تجزیه و تحلیل کرد. در توصیف برونداد نظام آموزش مهندسی، نباید فقط به اطلاعات تخصصی دانش آموختگان بسنده کرد، بلکه باید با نگاهی جامع، ویژگیهای مطلوب را اولاً به عنوان یک انسان و ثانیاً به عنوان یک خردمند تحصیل کرده و ثالثاً به عنوان یک مهندس شایسته احصاء نمود. این ویژگی های مطلوب، توصیفی سه سطحی از فارغ التحصیل مطلوب دانشکدههای مهندسی ارائه میدهد که می تواند معیار ارزیابی مهندسان واقع شود. پیام اصلی این مدل آن است که ارزیابی شایستگی مهندسان بدون توجه به سطوح زیرین و زیربنایی آن ناقص و بی فایده خواهد بود . بر اساس مدل فوق الذکر ، یک طرح پیمایشی نیز صورت گرفته است که همبستگی بین سطوح سه گانه را ارزیابی کند . نتایج این طرح اثبات کننده این ادعاست که همبستگی مثبت معنا داری با اطمینان بالا بین سطوح همجوار وجود دارد.
Quality assessment in an educational activity is the most important action for improving this process and its totally or partly renewed resumption. Quality assessment compares the existing and the desired situation. In the education system outcome, review the existing and desired situation is a turning point of quality assessment. Therefore it is necessary to describe outcome desired situation clearly and compare to analyze the existing situation. For describing desired outcome of engineering educational system, we must not only focus on the graduate’s information. But also with a comprehensive look must gain desirable features first as a human and second as a homo academic and third as a competent engineer. These important features are three surfaces of desired engineering facultie’s graduates, so that can be evaluated as an ideal engineer. The main message of this model is that evaluate the engineer’s competency without focus on lower and infrastructure levels are incomplete and useless. Based on the above mentioned model, there is a survey research evaluating the correlation between three levels. The results of the research demonstrate that there is a high confidence, significant and positive correlation between nearby level.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20374_dd369abe8660d5cf890e0316a0e585ed.pdf
اخلاق حرفه ای
اخلاق مهندسی
پیمان نامه مهندسی
توانمندی های مهندسی
رسالت دانشگاه
فارغ التحصیل مطلوب
مهندس شایسته
Engineering Competencies
Engineering Ethics
Ideal Educated
Mission of University
Professional Ethics
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20375
فناوری اطلاعات و سیر تحول آموزش مهندسی معماری
Role of Information Technology in Architectural Engineering Training
Reza Mahmudi
mahmudi@ut.ac.ir
1
کتایون تقی زاده
taghizadeh@mailinator.com
2
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
افزایش تاثیر سیستمهای ارتباطی بر زندگی انسان بخش جدانشدنی آن است. امروزه در بسیاری از دانشگاههای دنیا استفاده از فناوری اطلاعات برای انتقال دانش با توجه به نامحدود و پایانناپذیر بودن اطلاعات در آن، استفاده میشود. در دنیای کنونی استفاده از فناوری اطلاعات بهعنوان ابزار طراحی یکی از موضوعات بحث برانگیز در آموزش مهندسی معماری است. سوالاتی نظیر این که "استفاده از کامپیوتر چگونه در روند خلاقیت یا قابلیت حل مسائل طراحی تاثیرگذار خواهد بود؟" و این که "آیا معماران تمامی قابلیتهای فناوری اطلاعات را میپذیرند؟" نیاز به پاسخ مناسب برای کاربردی شدن فناوری اطلاعات در آموزش مهندسی معماری دارد. امروزه فناوری اطلاعات در دفاتر معماری و برای اجتناب از انجام فعالیتهای تکراری به کار میرود، فعالیتهایی که دربرگیرنده هیچ نوع خلاقیت نیستند. میتوان ادعا کرد که ابزار سنتی طراحی (راپید، قلم و ابزار راندو) برای رشد ایدهها قوی ولی برای ارائه این ایدهها ضعیفاند. ابزار فناوری اطلاعات این قابلیت درونی را دارند که طیف وسیعی از راهحلها را برای تولید و ارتباط ایدهها و پوشاندن فاصله بین درک و پذیرش و حتی قبول زبان جدید که بین این دو فاصله را پل میزند، در اختیار دانشجویان معماری قرار دهند. در این مقاله ابتدا به بررسی سیر تحول ابزار آموزش عملی در مهندسی معماری پرداخته میشود و سپس نقش ابزار فناوری اطلاعات بهعنوان ابزاری جدید مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و سرانجام مقایسه و نتایج این دو روش (روش کلاسیک و روش استفاده از فناوری اطلاعات) در آموزش دروس عملی مهندسی معماری با استفاده از فناوری اطلاعات معرفی میگردد.
Expansion of mass media has considerably affected people’s lives. Consequently universities have been also applying information technology worldwide in order to communicate their limitless data. Benefiting from Information technology and the tools it provides, has been a controversial issue since applying it in architecture arena need proper answers to questions like "How is computer advantageous in creativity process and solving designing problems?" or "Do architects accept the capabilities of information technology?" Nowadays information technology tools, which include different software, are vastly used in architectural companies to do repetitive tasks which don`t need innovation and creativity.Traditional designing tools (such as pen, markers and …) strengthen basic ideas but have been essentially weak in presenting projects. Having the potentials of connecting primitive ideas and presenting the final projects, information technology provide architectural students with new facilities. Evolution process of architectural engineering has been initially studied in this article and afterwards the role of information technology tool as new instrument have been analyzed. Finally the comparison between classical method and new tools and the result in fields of teaching practical architectural lessons by the help of information technology will be presented.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20375_6bffb02a9ede605ad53163cb9a22fb37.pdf
آموزش سنتی
طراحی اولیه (اسکیس)
فناوری اطلاعات
مدل فیزیکی (ماکت)
مهندسی معماری
Architectural Engineering
Classic Architectural Training
Information Technology
Physical Models
Preliminary Design (Sketch)
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20376
نقش مدل های ذهنی در بهره وری نیروی مهندسی
The Role of Mental Models in Productivity of Engineering Resources
غلامرضا منوچهری
manouchehri@ppars.com
1
شرکت پتروپارس
بی گمان، برنامه ریزی بر روی عوامل افزایش بهرهوری نیروی مهندسی یکی از جنبه های مهمی است که بایستی در آموزش و مدیریت مهندسین در سازمانها به آن توجه ویژه داشت. از منظر های مختلفی می توان به موضوع بهره وری نیروی مهندسی و در نهایت بهره وری کل سازمان نگریست. یکی از مفیدترین نگرشها به این موضوع، نگرش از منظر مدل های ذهنی1 می باشد. برای این منظور، لازم است که عوامل تاثیرگذار بر روی مدل ذهنی نیروهای مهندسی به دقت مورد بررسی قرار گیرد و سعی گردد تا با بررسی این عوامل نسبت به برنامه ریزی جهت اصلاح مدل ذهنی افراد اقدام نمود. این موضوع، مسئله ای است که متاسفانه در کشور ما بدان پرداخته نشده است. دستیابی به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز بیست ساله، نیازمند چنین رویکردهایی برای تحقق اهداف تعیین شده در 1404 می باشد. بدین ترتیب میتوان نسبت به تربیت نیروی مهندسی به عنوان قوای محرک و متفکر جهت نیل به اهداف تعیین شده، برنامه ریزی و اقدام نمود. در این مقاله سعی خواهد شد تا ضمن شناخت عوامل تاثیرگذار بر روی مدل ذهنی یک فرد به عنوان عضوی از تیم مهندسی، نحوه تاثیرپذیری این عوامل در حیطههای مختلف، تعیین شده و ضمن آسیب شناسی موارد مربوطه در کشور، راهکارهای لازم در خصوص اصلاح موارد مربوطه پیشنهاد گردد.
Planning for productivity factors of Engineering Resources is the main concern that should be addressed in the training and engineering management in different organizations. Productivity of Engineering Resources, which eventually results in the organizational productivity, may be viewed from different perspectives. One of the best approaches is to study the Engineering Resources Productivity within the framework of Mental Models. Therefore, it is essential to review the factors affecting Mental Models of Engineering Resources and make plans to modify their Mental Models. Unfortunately, this concept has not yet been studied and developed comprehensively in Iran and it remains extremely under-researched. In order to attain the objectives as outlined in Iran 1404 Vision, this approach to Engineering Resources education seems imperative. So, it is deemed necessary to make plans and take due actions accordingly to educate Engineering Resource as the driving force to materialize these objectives. In this paper, while discussing the factors and parameters which influence the Mental Model of an individual as an Engineer, the question of how these factors and parameters may be affected by other sections will be identified and discussed. The factors affecting an individual's Mental Model fall under 4 categories: (1) scientific and specialized principles, (2) technical and applied skills, (3) vocational habits, and (4) the surrounding environment. The paper concludes furnishing guidelines for the improvement and betterment of the existing circumstances.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20376_f3be2c8d1ce0a3b979c83bdd9885a9f9.pdf
بهره وری
چشم انداز 1404
عادت های محیطی
محیط
مدل ذهنی
environment
Iran 1404 Vision
Mental model
productivity
Surrounding Environment
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20377
کارشناسی علوم مهندسی، نگاهی نو در آموزش مهندسی
Engineering Science Undergraduate program, a New Look at the Engineering Education
حسین معماریان
memarian@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
دانشآموختگان علوم و مهندسی پیشینه کم و بیش مشترکی در ریاضیات، علوم و محاسبات دارند. با این تفاوت که دانشآموختگان علوم دانش خود را برای کشفیات جدید و افزایش دانش ما از طبیعت بهکار میگیرند، در حالی که مهندسان از دانش خود برای طراحی محصولات، فرایندها و ساختارهایی سود میجویند که نیازهای جامعه را برآورده مینماید. تجربه نشان داده است که برخی از دانشجویان علاقمند به آموزشی هستند که هر دو این تواناییها را تقویت نماید. این خواستهای است که بخشهای گستردهای از صنعت و بازار کار متحول کنونی نیز به دنبال آن است. متاسفانه هیچ یک از برنامههای آموزش سنتی مهندسی این هدف را بهدرستی تامین نمیکنند. یکی از قدمهای موثری که در این زمینه برداشته شده عرضة برنام? بینرشتهای کارشناسی علوم مهندسی است، که ارتباط نزدیک حوزههای مختلفی از علوم مانند فیزیک, ریاضیات و مهندسی را برقرار میکند. امروزه، بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا دور? کارشناسی علوم مهندسی را عرضه میکنند. به نظرمی رسد که علوم مهندسی، در آیندهای نه چندان دور، به هسته مرکزی آموزش مهندسی تبدیل شود. در این مقاله، به دنبال بررسی ضرورت ایجاد یک برنامة جدید بین رشتهای در آموزش مهندسی، وضعیت آموزش این رشته در تعدادی از دانشگاه های تراز اول جهان، مورد بررسی قرارمیگیرد. به دنبال آن، ساختار و محتوی برنام? آموزش کارشناسی علوم مهندسی، که از سال 1387، برای اولین بار در کشور، در دانشکده فنی دانشگاه تهران راه اندازی شده، عرضه گردیده و اهداف برنامه و دستاوردهایی که از دانشآموختگان آن انتظار میرود، عرضه میشود.
Graduates of science and engineering have almost similar background in science, mathematics and computation, with this difference that science graduates use their knowledge to explore and increase our understanding of the nature, while engineers apply that knowledge to design products, processes and structures that satisfy the needs of society. Studies show that some students are interested in an education that develops both of these competencies. Many parts of the industry and job market are also looking for the same thing. Unfortunately, none of the traditional engineering programs can completely satisfy this need. One of the noteworthy steps in this respect is introducing a multidisciplinary program of Engineering Science, which connects physics, mathematics and engineering. Today, many leading universities of the world offer the Engineering Science program, and is anticipated to become the core of engineering education in near future. In this paper, after discussing the necessity of a new multidisciplinary engineering program, the status of similar programs in some of the well known universities of the world is presented. The structure and content of a new Engineering Science program, which has been offered in the Faculty of Engineering of Tehran University since 2007, is explained next and the objectives of the program and the outcome expected from its graduates is discussed.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20377_ecad193a0a57992fc1122f7b40fadd89.pdf
آموزش مهندسی
ایران
دوره کارشناسی
علوم مهندسی
Engineering Education
Engineering Science
Iran
Undergraduate Program
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20378
آموزش مهندسی در ایران در راستای توسعه پایدار
Sustainable Development, Engineering Education and Iranian Academe: Strategies and Related Issues
عبدالرضا چینی
chini@mailinator.com
1
احسان نصری
enasri@ufl.edu
2
دانشگاه فلوریدا
دانشگاه فلوریدا
در سه دهة اخیر، در کشورهای صنعتی، توجه به توسعة پایدار محققین و مراکز صنعتی را بر آن داشته که در جستجوی راه حل-هائی برای کاهش اثرات منفی ساختمانها بر محیط زیست بوده و به ایجاد ساختمانهای سبز بپردازند. از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه بخاطر ایجاد زیربنای لازم برای بهبود شرایط زندگی شهروندانشان به توسعة پایدار اهمیت لازم را ندادهاند. آموزش و پرورش، به خصوص در رشتههای مهندسی جزء ارکان لازم برای حفظ محیط زیست میباشند. مؤسسات آموزش عالی باید فلسفه حفظ محیط زیست را سرآمد کار خود قرار داده و کلیة برنامههای آموزشی خود را بر اساس این اصل مهم تنظیم کنند. برای تحقق چنین هدفی نیاز به کادر آموزشی متخصص و برنامههای تحقیقاتی برای ایجاد و توسعة فناوریهای جدید در راستای کاهش اثرات منفی توسعه بر محیط زیست میباشد. آموزش و تربیت نسل جدیدی از محققین، مهندسین و اهل فن آگاه به مسائل مرتبط با محیط زیست برای طراحی و اجرای برنامههای رفاهی و عمرانی جزء لاینفک توسعة پایدار است. در این مقاله مفاهیم بنیادی مرتبط با آموزش مهندسی در ایران در راستای توسعة پایدار مورد بحث قرار گرفته و با توجه به راهکارهای بکار رفته در کشورهای صنعتی،پیشنهادهائی جهت تجدید در آموزش مهندسی در ایران ارائه شده است.
In the last three decades, the environmental movement toward sustainability in industrialized countries has motivated researchers and industry coalitions to seek ways to minimize the negative environmental impacts of the built environment and find ways to build green. Developing countries on the other hand have concentrated their efforts in building the much needed infrastructure for improving the living conditions of their people and have not given sustainability the attention it deserves. Education and training of engineers are essential components of sustainable development. Engineers must be taught to identify potential risks and impacts of their work on the environment and critically examine the environmental impacts of their decisions. This necessitates an environmentally knowledgeable faculty to generate the required knowledge through research and develop the skills students need to further sustainability in the future practices. This paper reviews the fundamental concepts of sustainability that should be integrated with the engineering education in Iran. Several strategies used in industrialized countries to integrate principles of sustainable development in engineering education are discussed to provide an overview that can be used for successful revision of the engineering education in Iran.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20378_1ee51e3eb31fea35d086fb9f482ce3f4.pdf
آموزش مهندسی
توسعة پایدار
کشورهای در حال توسعه
Developing Countries
Engineering Education
Iran
Sustainable Development
per
دانشکده فنی
نشریه دانشکده فنی
0803-1026
2010-02-20
43
2
20379
یک برنامه ریزی آموزشی پویا برای تربیت مهندسان برق
A Dynamic Educational Planning for Education of Electrical Engineers
مهدی وکیلیان
vakilian@sharif.edu
1
فروهر فرزانه
farzaneh@mailinator.com
2
مهدی فردمنش
fardmanesh@mailinator.com
3
مهدی احسان
ehsan@mailinator.com
4
محمود تابنده
tabandeh@mailinator.com
5
مهران جاهد
jahed@mailinator.com
6
محمد حائری
haeri@mailinator.com
7
بابک حسین خلج
khalaj@mailinator.com
8
سیدمحمدحسین علوی
alavi@mailinator.com
9
رحیم فائز
faez@mailinator.com
10
محمود فتوحی
fotohi@mailinator.com
11
محمود نحوی
nahvi@mailinator.com
12
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف
دانشکده مهندسی برق، در پی احساس نیاز به تجدید نظر اساسی در برنامه ریزی آموزشی خود در سال 1383 به کمیته ای تحت عنوان "کمیته برنامه ریزی آموزش مهندسی برق" ماموریت داد تا نقیصه موجود در آموزش های حاضر را شناسایی نموده و با مطالعه نیازهای آموزشی جهت پاسخ گویی به انتظارات صنعت روز و نیز برنامههای آموزشی دانشگاههای پیشرفته جهان، برنامه ای پاسخگوی نیازهای کشور خودمان را که با رسالت دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف وفق داشته باشد، ارائه نماید. این رسالت، اهداف دوره، خطوط کلی برنامه ریزی و برنامه ریزی جدید را ارائه مینماید. در این مقاله هدف ارائه اصولی است که در این برنامه ریزی و اجرای آن مورد نظر بوده است و در بحثهای امکان پرداختن به آن وجود نداشته است.
After development of a great concern (in last decade) about the adequacy and fidelity of the undergraduate educational program of electrical engineering in the Electrical Engineering Department of Sharif University of Technology, a committee was assigned in 2004, to identify the shortcomings of the program and initiate a dynamic, restructured program to satisfy the educational requirement of a graduate electrical engineer in the related fields, and to implement the advanced educational methodologies employed by the pioneer universities in the world. Finally by the end of 2006, according to the mission of Electrical Engineering Department, an educational program was developed to educate the electrical engineers who can fulfill the expected duty in the country. This program has been implemented from 2007 in Sharif University of Technology. The main goal of this paper is to present, briefly, the principles of this dynamic educational planning which was not possible to be discussed in the authors' previous publication [1] about this new program.
https://jfe.ut.ac.ir/article_20379_5058864e2d4ae993bd1471ba139bc23e.pdf
آموزش معکوس
آموزش مهندسی برق
اصول برنامه ریزی پویا
برنامهریزی آموزشی
تجدید ساختار در آموزش
educational planning
Electrical engineering education
Principles of dynamic programming
Restructuring in education
Reverse Training