@article { author = {Shekarchizadeh, Mohammad and Mirzaei, Zaniar}, title = {Education of Cement and Concrete Engineering With Respect To Sustainable Development and Environment}, journal = {University College of Engineering}, volume = {43}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Concrete has a special place at the current century; it has been and is the most widely used building material. Producing concrete has several environmental impacts that should be considered to prevent consequent problems. In recent years, several methods have been developed to produce concrete that is compatible with the environment and sustainable development basis. In these concretes, beside cement consumption rate and even strength, factors like durability and life cycle are considered as a quality criterion. In developed countries after the 1970’s, through industry developments, fundamental evolutions on research and education fields were performed, and other than controlling the consumption rate of concrete, using special equipments for research and special studies on microstructure of concrete was common practice. In this paper, by considering the environmental aspects of concrete, some applicable solutions for the educational future of concrete, have been studied. It shows that by using current potentials, attention to education and research in public level and academic level, considerable evolution and progression would be obtained in the concrete industry.}, keywords = {Cement,Concrete,Engineering Education,environment,Sustainable Development}, title_fa = {آموزش مهندسی بتن و سیمان با رویکرد توسعه پایدار وحفظ محیط زیست}, abstract_fa = {بتن به عنوان مصالح برگزیده قرن در صنایع مهندسی عمران دارای جایگاه و یژه ای است، این ماده پس از آب پر مصرف ترین مصالح مصرفی بشر به حساب می آید. تولید بتن از حیث محیط زیست اثرا ت متعددی دارد، که عدم توجه به جوانب آن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد نماید. در سالهای اخیر برای تولید بتن راهکار هایی ارائه شده که سازگاری مناسبی با محیط زیست و مبانی توسعه پایدار داشته باشد و درکشور های صنعتی با تحول اساسی که در ارتقاء سطح تکنولوژی بتن بوجود آمده، گامهای موثری در این ارتباط برداشته شده است. در این بتن ها برای ارزیابی کیفی معیار هایی فراتر ازمیزان سیمان مصرفی و حتی مقاومت مکانیکی مورد توجه قرار دارد و آن پایایی و عمر مفید سازه ها است که عامل مشخصه به حساب می آید . در کشور های پیشرفته از اواخر دهه هفتاد میلادی همگام با صنعت در زمینه آموزش و پژوهش بتن تحول اساسی صورت پذیرفته و در سالهای اخیر علی رغم مصرف نسبتا کنترل شده بتن در این کشورها مطالعات ریز ساختاری و بهره گیری از امکانات و تجهیزات ویژه برای پژوهش در زمینه بتن متداول گشته است. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما باوجود این که میزان مصرف سرانه بتن از متوسط سرانه در جهان بیشتر است، به آموزش و پژوهش توجه کافی مبذول نمی گردد و اثرات سوء آن در کیفیت نازل بتن های مصرفی مشهود است. مقاله حاضر ضمن بررسی اثرات زیست محیطی تولید بتن به راهکار های اجرایی برای آینده آموزشی مهندسی بتن پرداخته و نشان داده شده است که با ظرفیت های موجود در صورت توجه به آموزش و پژوهش در سطح عمومی و در دانشگاهها، صنعت بتن با تحول قابل ملاحظه ای همراه خواهد شد.}, keywords_fa = {آموزش مهندسی,بتن,توسعه پایدار,دوام,محیط زیست}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_20371.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_20371_53e65d25c73ba6251c5b4c3734f38e7a.pdf} }