@article { author = {نژاد, رمضانعلی مهدوی and آبادی, محمد غلامی نژاد ثانی}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {41}, number = {6}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Dimensional accuracy in machined parts depends on the precision of spindle, which is highly affected by applied forces, itself. This precision of spindle becomes more serious when it is used for a period of long times. Therefore, stress and strain analysis of spindle is very important in the behavior and preservation of its precision. In this paper, the forces applied to the spindle of a turning machine are calculated and analyzed. Afterwards, the spindle is simulated with MSC Visual Nastran software and analyzed due to the application of boundary conditions. According to the spindle’s stress and strain, the modal analysis has been done and the natural frequencies of the spindle are determined. The results show that, the front bearing of the spindle is the critical section and its stress and strain will be increased with feed and depth of cut. When these feed rates and depths of cut become less, the created stresses at the least speed of spindle are more in comparison with the other speeds.}, keywords = {Spindle,strain,Stress,Turning machine}, title_fa = {آنالیزتنشهای مکانیکی و حرارتی در اسپیندل ماشینهای تراش}, abstract_fa = {یکی از مشکلات مهم در استفاده دراز مدت از ماشینهای ابزار، بخصوص حفظ دقت کاری آنها به اثر نیروهای وارد بر اسپیندل بستگی داشته و تاثیر نابجای این نیروها، می‌تواند دقت محور اصلی را تحت الشعاع قرار دهد.لذا مطالعه تنشها وکرنشهای حاصل در نحوة عملکرد اسپیندل و حفظ دقت آن نقش بسزایی دارد. در این مقاله نیروهای وارد بر اسپیندل یک ماشین تراش محاسبه شده و پس از آن اسپیندل به صورت تئوری مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس اسپیندل را در نرم افزار تحلیلی Msc Visual Nastran شبیه سازی نموده و پس از اعمال شرایط مرزی حاکم بر دستگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. آنگاه مقادیر تنش و کرنش در اسپیندل بررسی شده اند. نتایج حاصل نشان میدهند که مقطع بحرانی اسپیندل یاتاقان جلویی میباشد و با افزایش مقادیر پیشروی و عمق باردهی مقدار تنش و کرنش ایجاد شده در اسپیندل افزایش می یابند. هر چه مقدار پیشروی و عمق باردهی کمتر می شود تنشهای ایجاد شده در دور 22.5rpm بیشتر از دورهای دیگر می گردد.}, keywords_fa = {تراشکاری,تنش,کرنش,محور اصلی}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_18848.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_18848_64c071cae7e7f5c5d9a7c9371c289c42.pdf} }