@article { author = {صادقپور, محمد صادق and مهدیقلی, حمید and کاویانی, سیاوش}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {33}, number = {3}, pages = {-}, year = {1999}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {To make sure from the correct functioning of the high head gates and, also, to determine hydrodynamic froces, such gates are hydraulic model tested during the design period. All the high head gates for the Iranian dams have been tested outside the country with high costs. Besides, the aerodynamic tests have also been introduced as a substitute for the hydraulic tests, in the recent years. With the two objectives of gaining technical know-how for the hydraulic model test of the gates, and to verify the accuracy of the aerodynamic model tests, the side gate of the Marun dam’s bottom outlet was hydraulic model tested. By measuring the pressures in the proper locations of the model gate and its casting, and using the quality of the Wuler numbers, pressures in the similar points of the prototype gate was calculated. These pressures were used to calculate the hydrodynamic force applied on the gate. The hydrodynamic forces of different elements of the gate and the resultant force, at different gate openings, compare very well with the results obtained from the aerodynamic model test.}, keywords = {}, title_fa = {آزمایش مدل هیدرولیکی دریچه کشوئی تونل تخلیه تحتانی سد مارون- مقایسه با مدل آئرودینامیکی}, abstract_fa = {بمنظور اطمینان از عملکرد صحیح دریچه های سدهای بزرگ و نیز جهت تعیین نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر آنها، این دریچه ها را در مراحل طراحی و قبل از ساخت، مورد آزمایش مدل فیزیکی هیدرولیکی قرار میدهند. تست دریچه های کلیه سدهای ساخته شده در ایران در خارج از کشور و یا هزینه ارزی زیاد انجام گرفته است. علاوه بر آن در سالهای اخیر استفاده از مدل آئرودینامیکی،بجای مدل هیدرولیکی،نیز مطرح گردیده است. با دو هدف کسب دانش فنی آزمایش مدل هیدرولیکی دریچه ها ونیز بررسی مقایسه ای بین نتایج حاصل از آزمایشات مدل هیدرولیکی و آئرودینامیکی،دریچه کشوئی تونل تخلیه تحتانی سد مارون مدلسازی و مورد آزمایش هیدرولیکی قرار گرفت. با اندازه گیری فشار در نقاط مناسب دریچه و محفظه مدل و بکارگیری تساوی اعداد اویلر،مقادیر فشار در نقاط مشابه دریچه اصلی محاسبه گردید. فشارهای بدست آمده ، جهت محاسبه نیروهای هیدرودینامیکی وارد به دریچه مورد استفاده قرار گرفتند. نیروهای هیدرودینامیکی وارد به اجزاء مختلف دریچه و برآیند آنها به ازاء بازشدگی های مختلف سازگاری بسیار خوبی را با نتایج حاصل از آزمایش مدل آئرودینامیکی نشان میدهد.}, keywords_fa = {آزمایش مدل فیزیکی,دریچه سد,سد مارون,مدل آئرودینامیکی,مدل هیدرولیکی}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_16860.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_16860_262b311bf7795fc17884fd612fdc6a3d.pdf} }