@article { author = {بهاری, محمدرضا and مولایی, بابک}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {ANSYS}, title_fa = {تعیین تحلیلی ضرایب تمرکز تنش اتصالات لوله ای چندصفحه ایKK}, abstract_fa = {تحلیل خستگی یکی از مراحل مهم در طراحی سازه های دریایی است که در آن از ضریب تمرکز تنش به عنوان شاخص هندسی و کنترل کننده مقاومت اتصالات استفاده میشود. آیین نامه ها برای تعیین ضرایب تمرکز تنش در اتصالات تک صفحه سکوهای دریایی روابط متعددی را پیشنهاد میکنند که محدوده اعتبار آنها به مقدار زیادی نامعلوم است. در مورد اتصالات چندصفحه ، با تفکیک این اتصالات به اتصالات تک صفحه معادل،از همان روابط استفاده می کنند و بزرگترین مقدار حاصل را به عنوان ضریب تمرکز تنش اتصال در نظر می گیرند.در این مقاله مدل اجزاء محدود در فضای سه بعدی برای اتصالات K در حالات تک صفحه و چندصفحه توسط نرم افزارANSYS-5.4 معرفی و مقادیر ضرایب تمرکز تنش آنها محاسبه وبا روشهای متداول در آیین نامه ها مقایسه میشوند. در مدل اجزاء محدود مورد استفاده اثر جوش با استفاده از المان پوسته با تعریف خاص لحاظ میشود. مقایسه نتایج نشان میدهد که روش آیین نامه ای تعیین ضریب تمرکز تنش اتصالات چندصفحه بر مبنای تک صفحه بمقدار قابل توجهی محافظه کارانه است. با توجه به مطالعات پارامتری انجام شده رابطه ای برای برآورد ضرایب تمرکز تنش اتصالات K و K K برحسب پارامترهای هندسی آنها ارائه شده است. محدوده های هندسی مناسب کاربرد اتصالات K و K K برای نیل به طرح اقتصادی نیز پیشنهاد شده اند.}, keywords_fa = {اتصالات چندصفحه K K,اتصالات لوله ای تک صفحه K,اجزاءمحدود,خستگی,ضریب تمرکز تنش}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14375.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14375_2c25f8d471b9082afedf2aa19f675b55.pdf} } @article { author = {معرفت, محمدصادق and عطایی, شروان and گرگری, اسماعیل قهرمانی}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {To evaluate the remaining load carrying capacity of Akbar-Abad Railway Bridge, dynamic and static load testing were carried out. The bridge included five identical 6-meter arches, made of mass concrete material, with more than 60-year old. In the dynamic test, a 120-ton locomotive passed over the bridge at different speeds and displacements and accelerations were recorded at critical sections. In the static test, 500 tons of rail weight was gradually applied to the middle span and deflections were measured. The bridge showed a relatively stiff response without any indication of resonance or big dynamic magnification effects during the tests. The response remained linear-elastic under maximum load and the results suggested a relatively large strength reserve, relative to the standard service loads, for the bridge. Overall, the study showed that, despite aging effects and experiencing deep and wide cracking at the crowns, the bridge still enjoyed relatively large strength reserve and safe performance.}, keywords = {}, title_fa = {آزمایش استاتیک و دینامیک پل قوسی بتنی اکبرآباد}, abstract_fa = {برای ارزیابی مقاومت باقی مانده پل راه آهن اکبرآباد،آزمایشهای دینامیک و استاتیک بر روی پل انجام شد. پل مزبور پنج دهانه 6 متری داشته و بصورت قوسی و از بتن غیرمسلح ساخته شده است. در آزمایش دینامیک،دیزل6محوره120تنی با سرعتهای مختلف از روی پل عبور داده شد و ارتعاشات دهانه میانی اندازه گیری شد. در آزمایش استاتیک500تن بار گسترده بر دهانه میانی پل وارد شد و تغییر مکانها اندازه گیری گردید. رفتار پل در تمام مراحل بارگذاری،خطی والاستیک باقی ماند. رفتار دینامیک پل حاکی از میرایی زیاد بود چنانچه نوسان پل پس از عبور قطار به سرعت زایل گردید. جهت مدلسازی،از اجزای محدود دو بعدی استفاده شد و مدل با نتایج آزمایشهای استاتیک و دینامیک بهنگام گردید. با پردازش سیگنالهای دینامیک،فرکانس طبیعی برابر 6/14 هرتز و ضریب ضربه معادل 35/1 محاسبه شد. مطالعات نشان داد با وجود گذشت بیش از 60 سال از ساخت پل،و وجود ترک های عمیق در مقاطع حساس،پل هنوز دارای مقاومت چند برابر بار استاندارد می باشد.با عنایت به نادر بودن آزمایشهای میدانی بر روی قوسی بتنی،نتایج آزمایش حاضر،اطلاعات ارزشمندی در مورد اینگونه پلها ارائه می کند.}, keywords_fa = {آزمایش استاتیک,آزمایش بارگذاری پل,آزمایش دینامیک,ارزیابی باقی مانده,به هنگام کردن مدل اجزاء محدود,پل راه آهن,پل قوسی بتنی,ضریب ضربه}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14376.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14376_9f028d39f205d8f26ea37179c70a34ba.pdf} } @article { author = {جوان, محمدرضا ملکی and میرقاسمی, علی اصغر}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Discrete Element Method can be used for numerical analysis of different geotechnical problems such as retaining wall earth pressure distribution. This paper is an effort to use the method in determining active and passive earth pressure distribution behind a retaining wall. Soil mass in the present method is treated as comprising of blocks, which are connected by elasto-plastic Winkler springs. The solution of this method satisfies all equilibrium and compatibility conditions. The method has the simplicity of the classic limit analysis and offers more ability in solving problems in complex geometry and loading conditions such as seismic impacts, pore water pressure, nonhomogeneity of the soil reinforced backfill soils, etc. In this paper, the formulation of the method is briefly reviewed. Examples are shown to demonstrate the applicability of the method for analysis of earth pressure behind a retaining wall including dynamic lateral pressure of non-homogeneous soil. The results are compared with previous classic methods. Applicability of OEM for analysis of reinforced soil structure and advantages of this method over conventional methods are also discussed.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل استاتیکی و دینامیکی(شبه استاتیکی)فشار جانبی خاک وارد بر دیوار حایل به روش اجزاء مجزا}, abstract_fa = {در این تحقیق ضمن تهیه یک برنامه کامپیوتری به روش اجزاءمجزا از این روش بدست آوردن فشار جانبی خاک وارد بر دیوار حایل در حالات محرک و مقاوم و در شرایط استاتیکی و دینامیکی(شبه استاتیکی) استفاده شده است. در این روش خاک به صورت بلوک هایی که بوسیله فنرهای الاستو-پلاستیک وینکلر در ارتباطند مدل میشود. فنرهای وینکلر شامل فنرهای قائم(فشاری-کششی)و فنرهای برشی هستند. معیار تسلیم فنرهای قائم،ظرفیت کششی و معیار تسلیم فنرهای برشی،معیار موهر-کولمب میباشد. از برتریهای این روش بر روش تعادل حدی معمول میتوان توانایی بدست آوردن توزیع فشار در ارتفاع دیوار،عدم نیاز به فرضهای اضافی در مورد نیروی بین قطعات و تنشها روی سطح گسیختگی(تنش بر روی نقاط مختلف سطح گسیختگی یکسان فرض نمیشود)وارضاء کلیه شرایط تعادل و سازگاری،امکان اعمال تدریجی نیرو و جابجایی و مشاهده گسیختگی پیش رونده،توانایی در نظر گرفتن شرایط غیرهمگنی خاک و سربارهای مختلف،امکان در نظر گرفتن شتابهای زلزله متفاوت در ارتفاع دیوار،امکان مدلسازی دیوارهای خاک مسلح ونیز قابلیت تعمیم آن به حالت سه بعدی را نام برد.}, keywords_fa = {اجزاء مجزا,تعادل حدی,دیوار حائل,فشار جانبی خاک}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14377.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14377_a604bc43d9dded866786509476079d9e.pdf} } @article { author = {نورزاد, اسداله and دائیان, ناصر}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Calculation of impedance function is a mixed boundary value problem, which is changed to a Neuman problem by using a functional expansion of stress distributions. The problem is, then, solved using integral transforms (Hankel transform for circular foundations) and the impedance function is obtained in terms of an integral that is resulted from Hankel inverse transform. This integral cannot be solved analytically and, therefore, is solved numerically and the impedance function is obtained. The variation of impedance function with dimensionless frequency is presented for some isotropic or transversely isotropic materials with different poisons ratios. It can be seen that anisotropy has a great effect on impedance functions and this effect increases as the anisotropy ratio increases.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی اثر همسانی جانبی خاک بر تابع امپدانس پی دایره ای صلب}, abstract_fa = {در این مقاله تابع امپدانس یک پی دایره ای صلب تحت بار قائم هارمونیک و روی یک محیط همسان جانبی در حوزه فرکانسی بدست آمده و مقدار آن با تابع امپدانس مربوط به محیط همسان مقایسه شده است . برای بدست آوردن تابع امپدانس،توزیع تنش زیر پی با یک سری توابع تقریب زده شده است که نشان داده میشود که از دقت بالایی برخوردار است . از نمونه های ارائه شده معلوم میشود که ناهمسانی اثر قابل توجهی بر تابع امپدانس دینامیکی میگذارد.}, keywords_fa = {اندر کنش خاک و سازه,پی دایره ای صلب,تابع امپدانس,توزیع تنش,سختی,میرائی,همسانی جانبی}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14378.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14378_dbfcfed9f940304292c2f5c0f0a166f6.pdf} } @article { author = {نیکخواه, محمود and حسینی, سید مجدالدین میرمحمد}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارائه یک مدل فیزیکی برای مطالعه رانش خاک تحت اثر سربارهای استاتیکی و سیکلی}, abstract_fa = {یکی از عوامل اصلی در طراحی و ساخت ایمن دیوارهای حائل ، شناخت کمی و کیفی رانش های وارد به این دیوارها میباشد. مدلهای آزمایشی و تحلیلی بسیاری جهت تخمین رانش خاک تحت شرایط استاتیکی ارائه شده است. گرچه هنوز اختلافاتی میان نتایج رانش خاک بر مبنای اندازه گیری مستقیم روی مدل های فیزیکی بزرگ و مدل های تحلیلی،حتی در شرایط استاتیکی،وجود دارد. لیکن نحوه توزیع رانش خاک ونقطه اثر آن در این شرایط،توسط روشها و آئین نامه های مختلف نسبتاً به روشنی تعریف شده است. مشکل اساسی در این زمینه هنگامی پیش می آید که رانش دینامیکی مورد نظر باشد. نظرات و توصیه های مختلفی در خصوص نحوه توزیع و نقطه اثر رانش خاک در این شرایط وجود دارد. اما استفاده از آنها نیازمند بررسی و ارزیابی شرایط خاصی که این توصیه ها بر مبنای آنها بدست آمده،می باشد. در این مقاله ساخت یک مدل آزمایشی جهت مطالعه رانش خاک تحت اثر سربارهای استاتیکی و سیکلی تشریح شده است. به کمک این مدل، آزمایش های وسیعی در شرایط مختلف روی یک مدل دیوار حائل انجام گرفته ونتایج قابل ملاحظه ای پیرامون کم و کیف رانش خاک بر دیوارهای حائل بدست آمده که بخشی از نتایج مربوط به تعیین رانش خاک تحت اثر سربارهای استاتیکی و سیکلی در این مقاله ارائه شده اند.}, keywords_fa = {بارش ماسه,تنش سنج الکتریکی,دیوار حائل,رانش خاک,سربار استاتیکی,سربار سیکلی,سلول بار,سیستم قرائت و ضبط داده ها,سیلندر بادی,کرنش سنج الکتریکی,مدل فیزیکی}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14379.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14379_6935aa22cf0f3372cd7ecc0a9321eb04.pdf} } @article { author = {وهدانی, شهرام and کارولوکس, and کریمی, ایمان}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Analysis of amplification of base motion passing through the V_shape valises, filled with alluviums, is usually involved with uncertain geometrical parameters and geotechnical properties. It is also involved with complex and time consuming soil structure interaction algorithms. Therefore, a neuro_fuzzy system can result in a reasonable solution avoiding any interaction analysis for a particular geometry and geotechnical parameters. Defining such fuzzy system, of course, needs a large number of interaction analyses, each, participating in training of the system. In this work, it is shown that a midpoint result namely; an amplification curve with respect to dimensionless frequency, exists, which can brake the procedure into two parts, each using a small number of interaction analysis. The results of narrow valises are presented in two different ways: A verbal description type of results for quick reference, and a calculation method using any conventional fuzzy software.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل اثر تشدید در دره های آبرفتی V شکل با استفاده از سیستم نوروفازی}, abstract_fa = {تحلیل دو بعدی دره های V شکل پر از رسوب نیاز به محاسبات عددی پیچیده ای دارد که معمولاً هر مورد خاص توسط برنامه هایی با امکانات احتساب اثر اندرکنش تحلیل می گردد.در این تحقیق روشی برای ترکیب سیستم نوروفازی و برنامه تحلیل اندرکنش به منظور تعیین پاسخ این دره ها و نیز قوانین حاکم بر رابطه بین مشخصات دره و پاسخ آن به تحریک به صورت قوانین فازی ارائه شده است. با استفاده از برنامه تحلیلی مجموعه ای از داده های طیف پاسخ دره های متفاوت بدست آمده و با تعلیم سیستم نوروفازی بوسیله این داده ها پاسخ برای موارد جدید بدون نیاز به مدل عددی محاسبه شده است. همچنین سعی شده است از قوانین فازی بدست آمده برای شناخت کلی از سیستم وتحصیل پاسخ در مواردی که اطلاعات قطعی در دست نیست استفاده شود.}, keywords_fa = {تشدید امواج,دره های Vشکل,روش های هوشمند,شبکه های عصبی,فازی}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14380.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14380_ddefa13d6b357640568c1fb3ae3caebe.pdf} } @article { author = {بنی, لیلا هاشمی and عزیزی, علی and بنی, محمدحسن هاشمی and صمدزادگان, فرهاد}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this research work a shape from shading (SFS) technique which incorporates a Lambertian model is implemented for the automatic generation of a digital terrain model (DTM) using a single view aerial image. The developed algorithm is tested on both simulated and real data. The estimated accuracy of the generated DTM from the simulated data, which has a bilinear surface, is about :t3 cm'. The real data is a scanned aerial photograph taken over a low texture hilly terrain. The generated DTM by the SFS technique is compared with a DTM acquired by the manual measurement of the stereo image of the same area using a photogrammetric plotter. The estimated rimes of the discrepancies between the grid nodes of the measured and the automatically generated DTM is about :t4 meters. The unsuccessful reconstruction of the terrain surface for the real data is due to the fact that a simple Lambertian model does not take into account, in a perfect way,' different nondeterministic influential factors such as the terrain alb Edo variations and the random noise. The influence of the latter case was reduced by a low pass filter applied as a preprocessing stage.}, keywords = {Shape from Shading}, title_fa = {استخراج مدل رقومی زمین از یک تصویر با استفاده از تکنیک Shape from Shading}, abstract_fa = {تکنیک(SFS)،از جمله روشهایی است که جهت تولید DTM از مناطق با Texture ضعیف،مطرح میباشد که با در نظر گرفتن ارتباط درجات خاکستری تصویر،توپوگرافی سطح زمین و جهت تابش نور،امکان بازسازی DTMاز یک تصویر را امکان پذیر میسازد. در این تحقیق،جهت پیاده سازی این الگوریتم براساس مدل لامبرتین از دو نوع داده،شبیه سازی شده و واقعی،استفاده شده است. مدل رقومی زمین برای تصویر شبیه سازی شده از یک سطحBilinear با دقت حدود3سانتی متر و برای تصویر واقعی از یک منطقه تپه ماهوری،بادقت حدود4متر،بازسازی شد. تفاوت نتایج فوق ناشی از آن است که درجات خاکستری تصویر علاوه بر توپوگرافی منطقه و جهت تابش خورشید،متاثر از عواملی است که در این تکنیک مدنظر قرار نگرفته است. همچنین با توجه به اینکه از اثر مخرب نویز بر روی نتایج حاصل از بازسازی DTM نمیتوان صرفنظر نمود،در این تحقیق یک مرحله پیش پردازش رادیومتریکی جهت تقلیل این نوع از خطاها بر روی تصویر واقعی،صورت گرفت.}, keywords_fa = {بازسازی سطح,تناظریابی رقومی,فتوگرامتری رقومی,مدل رقومی زمین}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14381.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14381_23d0ec517b7fde76012381ead0724d7d.pdf} } @article { author = {اشراقی, محمدرضا and سلطانی, دکتر ناصر}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The direct application of finite element method to crack problems will produce errors, which cannot be neglected. One of the major sources of the errors is crack tip singularity, The numerical solution of path independent JIntegral method is considered to be based on conservation law of energy in conservative fields. Combination of such method with finite element method creates a very powerful tool to analyze cracks with complex shapes and model geometries. In the present research after a short review of fracture mechanics history in general and J-Integral in particular, cracks in composite materials which are divided into internal cracks and interlaminar cracks are analyzed using J-IntegraI. For numerical solution of J-Integral two computer programs are written using MA TLAB software. Input data for these programs, stress-strains and coordinates of nodal points come from output files of finite element analysis. These programs read their input data directly from the output files of finite element program. Comparison between results of the present study and existing results in literature shows the ability of this method in analyzing plane crack in three-dimensional space.}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل انواع ترکها و ارائه لایه چینی مناسب در مواد مرکب با استفاده از روش انتگرال J}, abstract_fa = {فرایند ساخت مواد مرکب به گونه ای است که احتمال وجود ترک در این مواد را افزایش میدهد.اثرات منفی ترکها در رفتار مکانیکی مواد،اهمیت تحلیل و بررسی آنها را در مواد مرکب روشن میسازد. در این مقاله سعی شده است انواع ترکها در مواد مرکب معرفی شده و انتگرال J در حالتهای مختلف ترک با شرایط بارگذاری متفاوت محاسبه شود. در مواد مرکب ترکها را میتوان به دو نوع کلی درون لایه ای و بین لایه ای تقسیم بندی نمود که هر یک از انواع ترکها میتواند به دو صورت لبه ای یا میانی وجود داشته باشند. برای ترکهای صفحه ای درون لایه ای با توجه به نسبت E1/E2 انتگرال J به دست آمده و برای ترکهای بین لایه ای در فضای سه بعدی با توجه به ثابت بودن خواص موادی هر لایه تأثیر زاویه لایه چینی در چیدمانهای متفاوت در شرایط بارگذاری مختلف بررسی شده و بحرانی ترین زاویه در لایه چینی به دست آمده است.}, keywords_fa = {انتگرال J,ترک درون لایه ای,ترک لبه ای بین لایه ای,ترک میانی بین لایه ای}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14382.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14382_a05266641e2ac0528abb9eec9171bd19.pdf} } @article { author = {ور, داریوش جواب and لیاقت, غلامحسین and درویزه, ابوالفضل and عبدالله, امیر}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Explosive forming of cone was investigated from some new analytical, numerical, and experimental aspects. In the analytical modeling, it is supposed that deformation profile of plate is a truncated cone during process, which will be deformed to a fully formed cone at the end of process. The variation of plate thickness was also neglected. Analysis required equations for determining vertical velocity and vertical displacement profiles during process; required pressure and final product dimensions are also given in this analytical model. ABAQUS/Explicit package was used for FEM simulation. The results of analytical model given in this paper are fully agreed with experimental and numerical (FEM) results.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تحلیلی ، تجربی و عددی پروفیل سرعت و جابجایی عمودی،فشار مورد نیاز و ابعاد محصول در فرآیند شکلدهی انفجاری مخروط}, abstract_fa = {در این تحقیق فرآیند شکلدهی انفجاری از سه منظر تحلیلی،عددی و تجربی مورد بررسی قرار گرفته که از دو منظر نخست و برخی آزمایشهای تجربی در بردارنده جنبه های نوآوری می باشد. در مدل تحلیلی ارائه شده فرض شده است که پروفیل تغییر شکل ورق در اثناء فرآیند شکلدهی انفجاری بصورت یک مخروط ناقص میباشد که با گذشت زمان در صورت اعمال فشار مناسب به سمت یک مخروط کامل میل میکند. همچنین از تغییرات ضخامت ورق در اثناء فرآیند صرفنظر گردیده است. از اهم نتایج این مدل تحلیلی ارائه معادلاتی جهت تعیین ابعاد هندسی مخروط،توزیع سرعت و جابجایی مرکز ورق برحسب زمان میباشد. در شبیه سازی عددی از نرم افزار اجزاء محدود ABAQUS-Explicit استفاده گردید. نتایج حاصل از این شبیه سازی به اضافه برخی نتایج تجربی انطباق مطلوبی با یکدیگر و با نتایج تحلیلی داشته اند.}, keywords_fa = {بارگذاری ایمپالسی ورقهای مدور,بارگذاری دینامیکی,شکلدهی انفجاری,شکلدهی با سرعت بالا,شکلدهی با نرخ کرنش بالا,ورقهای مدور}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14383.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14383_507fe5cf78507bf56ef7b4bbe2df8571.pdf} } @article { author = {سیف, محمدسعید and محله, ابراهیم امینی ماندی}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this paper relationships for resistance and trim of planing Catamarans in calm water are presented. This work is based on Savitsky empirical method for monohull planing crafts. According to the present method, a computer software is developed for calculation of resistance and trim of a Catamaran in different speeds. Moreover, the effects of different factors such as displacement, longitudinal center of gravity, deadrise angle, length to beam ratio, distance between demihulls are studied. The investigation of these factors can be very useful in preliminary design for designers and initial assessments of the craft}, keywords = {}, title_fa = {محاسبه مقاومت کاتامارانهای تندرو و ارزیابی تاثیر فرم بدنه بر عملکرد آنها}, abstract_fa = {در این مقاله روابطی برای محاسبه مقاومت و تریم کاتامارانهایPlaning در آب آرام ارائه میشود.این کار بااستفاده از روابط تجربی Savitsky برای شناورهای Planing و اصلاح آنها برای شناورهای دو بدنه ای Planing صورت میگیرد. براساس روش ارائه شده،نرم افزاری تهیه شده است که با استفاده از این نرم افزار منحنی های مقاومت و تریم یک کاتاماران در سرعتهای مختلف قابل محاسبه است .همچنین با کمک نرم افزار مورد نظر،تأثیر برخی پارامترهای مهم(از قبیل وزن جابجایی،موقعیت طولی مرکز ثقل،زاویه Deadrise،نسبت طول به عرض شناور و فاصله نیم بدنه ها از یکدیگر روی عملکرد شناور بررسی گردیده است. این ارزیابی میتواند برای طراحان و پیش بینی های اولیه اینگونه شناورها در مرحله طراحی مقدماتی بسیار مفید باشد.}, keywords_fa = {شناور Planing,شناورهای تندرو,کاتاماران}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14384.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14384_6e11634c3a76ab956b52c14dc6280f65.pdf} } @article { author = {صادقی, کیوان}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present work addresses the validity of no-slip condition for water-based bentonite drilling muds. The mud used for the investigation was a suspension of 10% solid (bentonite) concentration and its wall slip effects was explored using viscometric techniques. A concentric-cylinder viscometer (model Fann SOC) was used for this purpose. Flow curves obtained using two bobs with different radii indicates that the viscosity measured is a function of the gap distance between the inner and outer cylinders confirming that slip has indeed occurred for this particular mud. A simple technique was explained which enables correcting the flow curve for the slip effects thus resulting in true viscosity function for the test fluid. Experimental results obtained show that slip velocity scales with wall shear stress inferring that for this particular fluid, wall slip effects are less sever as compared to other nonNewtonian fluids such as polymer melts and solutions.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی پدیده لغزش در گلهای حفاری پایه آبی}, abstract_fa = {در این پروژه تحقیقاتی،اعتبار شرط عدم لغزش در مورد گلهای حفاری پایه آبی(بنتونیتی)با استفاده از روشهای ویسکومتریک بطور تجربی مورد مطالعه قرار گرفته است . برای این منظور،ویسکوزیته یک گل نمونه(غلظت بنتونیت=10درصد)با استفاده از یک ویسکومتر دورانی از نوع استوانه های هم مرکز اندازه گیری شد.نتایج بدست آمده با استفاده از دو استوانه داخلی با قطرهای مختلف حاکی از آن است که برای این گل خاص ویسکوزیته سیال تابعی از فاصله بین دو استوانه است و این به معنای بروز پدیده لغزش در مورد این سیال خاص می باشد. در این مقاله،روشی ساده و کاربردی برای حذف خطای ناشی از پدیده لغزش و اصلاح منحنی جریان(رابطه بین نرخ برش و تنش برشی)به منظور دستیابی به ویسکوزیته واقعی سیال ارائه میشود. در ضمن،نشان داده میشود که چگونه میتوان با استفاده از منحنیهای اصلاح نشده جریان رابطه ساده ای بین سرعت لغزش و تنش برشی بدست آورد.نتایج بدست آمده نشان میدهد که برای این گل خاص،سرعت لغزش متناسب با تنش برشی است و این بدان معناست که در مقایسه با سایر سیالات غیرنیوتنی،در گلهای حفاری پدیده لغزش از شدت کمتری برخوردار است.}, keywords_fa = {بنتونیت,سیال غیرنیوتنی,سیال ویسکوالاستیک,شرط عدم لغزش,گل حفاری,ویسکوزیته}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14385.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14385_19ee7b54f85d2a2e61ce4c5a981aa959.pdf} } @article { author = {لیاقت, غلامحسین and صدیقی, مجتبی and داغیانی, حمیدرضا and نیا, علی علوی}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Honeycombs are used in many industries due to their individual properties such as energy absorption property. In this paper the "angle element" is introduced and its energy dissipation mechanisms under quasistatic loading is studied. The crushing load of honeycomb is calculated by energy method and describing Wierzbicki model for determining the mean crushing strength and half wavelength of folding of cell walls, a new model is presented which predicts better results than the Wierzbicki model. Based on this analysis the cell geometry has important role on mechanical behaviour of honeycomb structures; so that decreasing the cell size increases the mean crushing strength and decreases the half wavelength of folding. On the other hand increasing the cell wall thickness increases these two parameters. The results of the new model is in good agreement with available experimental data.}, keywords = {}, title_fa = {خرد شدن سازه های هانی کمب فلزی تحت بارهای شبه استاتیکی}, abstract_fa = {هانی کمب ها به دلیل برخورداری از ویژگیهای منحصر بفرد در صنایع مختلف کاربرد وسیعی یافته اند. خاصیت جذب انرژی زیاد یکی از این موارد است . در این مقاله با توجه به این جنبه مهم"المان زاویه ای معرفی و مکانیزم های اتلاف انرژی آن در اثر بارگذاری شبه استاتیکی بررسی شده است. با استفاده از اصل بقای انرژی نیروی خرد شدن یک هانی کمب محاسبه شده و ضمن توضیح مدل "ویرزبیکی"برای محاسبه "استحکام متوسط خرد شدن"و"طول موج چین خوردگی"مدل جدیدی نیز معرفی شده است که در مقایسه با مدل "ویرزبیکی نتایج بهتری پیش بینی مینماید. براساس تحلیل انجام شده هندسه سلول های هانی کمب نقش بسیار مهمی در رفتار مکانیکی سازه دارد بطوریکه با کاهش اندازه سلولها استحکام متوسط خرد شدن افزایش و طول موج چین خوردگی کاهش می یابد. از طرف دیگر افزایش ضخامت دیواره سلولها باعث افزایش هر دو کمیت یاد شده می گردد. با توجه به نتایج حاصل از تئوری این مقاله و همخوانی آن با نتایج تجربی میتوان آنرا جایگزین مناسبی برای مدل ویرزبیکی دانست .}, keywords_fa = {تاشدن,خرد شدن,سازه سلولی,هانی کمب}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14386.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14386_0b7468253dcaf54c0e986505eb614513.pdf} } @article { author = {جهرمی, محمد محجوب and گورابی, مرتضی تقی پور}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {An attempt, herein, is made to present a comprehensive solution of Jerk vs. ForceOptimal-Control of active suspensions. The comparison is made for a 1/4 car model; however, the body acceleration and jerk are directly from the system Hamiltonian. Also, in both J.O.C. and F.O.c. solutions, the force actuator is used to implement the controller. The results show that a reduction of jerk and acceleration is obtained against a higher rattle space and tire deflection. The compromise/tradeoff can be managed by setting appropriate weights in the cost function.}, keywords = {}, title_fa = {طراحی بهینه سیستم تعلیق فعال خودرو با هدف کاهش همزمان نیرو و جرک}, abstract_fa = {هدف سیستم تعلیق خودرو،کنترل و کاهش اعتشاشات وارده از طرف جاده بر بدنه خودرو است . در بهینه سازی سیستم تعلیق باید بین خواسته های متضاد را حتی سفر و فرمانپذیری سازشی برقرار کرد. در سالهای اخیر،Jerk نیز بعنوان یکی از شاخصهای راحتی سفر در نظر گرفته شده است که به این روش،کنترل بهینه جرک JOC گفته میشود. هدف این مقاله بررسی تاثیر جرک در طراحی سیستم تعلیق فرمان بهینه برای مدل 4/1 خودرو با دو درجه آزادی و مقایسه آن با روش کنترل بهینه نیروFOC و سیستم تعلیق غیرفعال است . در بررسی انجام گرفته ، عبارات شتاب و جرک بدنه به طور مستقیم در مشخصه عملکرد روش JOCلحاظ شده است. همچنین برخلاف موارد پیشین که برای محاسبه ضرایب پسخورد از حل معادله جبری ریکاتی استفاده میشد،این بار مستقیماً(بااستفاده از همیلتونین)،معادلات کنترل بهینه بدست آمده است . نکته دیگر آنکه در هر دو روش JOC و FOC از عملگر نیرو بعنوان عامل کنترل کننده نیرو جرک استفاده شده است. نتیجه بدست آمده نشان دهنده آن است که در مقابل افزایش تغییر شکل دینامیکی تایر و جابجایی نسبی سیستم تعلیق میتوان شتاب و جرک وارد بر بدنه را کاهش داد .میزان این تغییرات با توجه به ضرایب وزنی مختلف در مشخصه عملکرد تعیین می گردد.}, keywords_fa = {راحتی سفر,سیستم تعلیق فعال,کنترل بهینه جرک,کنترل بهینه نیرو}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14387.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14387_e9f14461e13fd8681749d217908eba6f.pdf} } @article { author = {جهرمی, محمد محجوب and فضلی, هادی}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {PAM (Principle Axis Machining) is introduced as an effective way of milling free form surfaces On 5-axis machines. PAM matches the minimum principle curvature of Toroidal end mill to the maximum principle curvature of the surface at the machined points via tool inclination in two directions. An investigation is made, herein, for comparison of surface roughness in milling with 3 end mills (flat-bottom, ball-noise, and Toroidal). This is done, first, theoretically based on tool/surface geometry along and across feed directions, and then evaluated according to some typical test results.}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی مقایسه ای نتایج ماشینکاری(فرزکاری)به روشPAM توسط سه نوع ابزار سرگرد،سرتخت و توروئیدی}, abstract_fa = {در این مقاله روشPAM به عنوان یک روش کارا در ماشینکاری و تولید سطوحی با صافی سطح بالا و یکنواخت که در ماشینهای پنج محوره به خوبی قابل اجراست معرفی میشود. در این روش انحناء اصلی حداقل ابزار بر انحناء اصلی حداکثر سطح منطبق میگردد که این عمل بوسیله دوران ابزار در دو جهت و در هر نقطه ماشینکاری صورت میگیرد. برای اثبات مزایای استفاده از روشPAM در فرز کاری سطوح پیچیده ، صافی سطح به وجود آمده در فرزکاری با استفاده از ابزار توروئیدی با دو نوع ابزار دیگر،سرگرد و سرتخت ، مقایسه میگردد. این مقایسه در دو جهت پیشروی ابزار و عمود بر آن و به صورت تحلیلی انجام شده است . در انتها برای ارزیابی دقیق تر صافی سطح به وجود آمده توسط سه ابزار مذکور،نتایج یک تحقیق تجربی با محاسبات مربوطه مقایسه گردیده است.}, keywords_fa = {ابزار فرز توروئیدی,روش انطباق محورهای اصلی(PAM),فرزکاری سطوح پیچیده,ماشینکاری پنج محوره}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14388.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14388_fbd6aae8f5c4b55a0c7cad0b51e770f8.pdf} } @article { author = {صادقی, کیوان and شریفی, مهدی}, title = {-}, journal = {University College of Engineering}, volume = {37}, number = {1}, pages = {-}, year = {2003}, publisher = {}, issn = {0803-1026}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Laminar two-dimensional flow of a viscoelastic fluid of the "Second-Order" type was investigated above a fixed rigid plate. Conventional boundary layer approximations were invoked to simplify the equations of motion which incorporate several elastic terms in addition to the familiar inertia, viscous and pressure terms. The governing boundary layer equation was realized to be a PDF equation which was further transformed into a nonlinear fourth-Order ODE through the use of the concept of a stream function together with introducing a similarity variable. The xcoordinate could not be eliminated from this equation, and so only local similarity solutions could be obtained for this flow field. Using a combination of finite difference and shooting methods, this equation was solved numerically for Deborah numbers as high as 1.0. The results showed that the wall shear stress scales with fluid's elasticity, increasing for higher values of fluid's elasticity. The boundary layer thickness was also found to decrease with an in crease in the elastic level of the fluid. Around a Deborah number of 0.4, velocity inside the boundary layer is predicted to exceed that outside the layer, a prediction which awaits experimental verification.}, keywords = {}, title_fa = {حل دقیق معادلا لایه مرزی برای یک سیال ویسکوالاستیک از نوع مرتبه دوم در جریان بالای یک صفحه ساکن}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {جریان بلازیوس,روش پرتابی,روش تفاضل محدود,سیال مرتبه دوم,سیال ویسکوالاستیک,لایه مرزی}, url = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14389.html}, eprint = {https://jfe.ut.ac.ir/article_14389_1354af253fb38e27f0771c10708dceec.pdf} }